Groene stippen op ruit en bruine planten

M

Madoow

Guest
Hallo allemaal.

Op mijn raam heb ik regelmatig groene stipjes welke makkelijk te verwijderen zijn met filterwatten. Hoe kan ik deze zo veel mogelijk voorkomen?

Ook beginnen mijn plantjes een beetje bruin te worden.
Ik heb een 60cm bak met plaatjes en neontetra's.
Ik ververs 1 keer per week/1.5 week.

Mijn waterwaarden zijn:
NO3: 25
NO2: 0
GH: 16
KH: 5
PH: 6.8
CL2: 0

Alvast bedankt.
 
jessicapilon zei:
Hoeveel uren heb je het licht aan??
Dat bruine is denk ik opstartalg en dat gaat wel vanzelf weer weg hoor. je bak draait denk ik nog niet zolang.
De groene is denk ik een co2 tekort.

http://www.aquascaping-blog.com/groene-puntalg

Licht heb ik van 8 uur naar 7 uur teruggeschroefd. Me bak draait sinds september/oktober 2014. heb er nu 7 plantjes in staan.
 
Ok dan lijkt dat bruine me geen opstartalg.
Heb je iets gedaan met de filter of de bodem kort geleden??
Is het alg wat je kan wegwrijven op de planten of gaan de blaadjes dood??
Misschien is een foto wel verhelderend.

Meet je met strips of met druppels??
 
Ik heb met strips gemeten. Die van Tetra. De blaadjes beginnen echt dood te gaan.

Moet wel zeggen dat ik korte tijd geleden wat andere dingen aan mijn hoofd heb gehad en een tijdje afwezig ben geweest. Mijn moeder heeft de vissen toen gevoerd en er is 4-6 weken geen water ververst. Dat is zo een 1.5-2 maanden geleden.

Heb niks aan het filter gedaan korte tijd geleden.
Heb een binnenfilter met van onder naar boven:
Fijne blauwe spons - zakje purigen - Cirax steentjes - grove spons - filterwatten.

Merk trouwens wel dat mijn vissen soort van hyper-actief zijn. De neontetra's zwemmen in het midden/onderin lekker rustig.

De plaatjes zwemmen vaak helemaal bovenin heel druk rond. Als het licht uit staat valt het nog wel mee. Als het aan gaat worden ze echt druk. Maar dit doen ze al maanden.
 
de hoeveelheid licht is belangrijk zijn je lampen nog goed
 
Kun je ook een foto posten misschien??
Voeg je verder nog iets van voeding toe?

Het meten met strips is erg onnauwkeurig hoor. Druppels zijn een stuk betrouwbaarder.
 
Hierbij de foto's.
Ik voeg verder nog van Tetra Plantamin toe en soms gaat er een beetje Tetra EasyBalance en Tetra Aquasafe in. Ook zitten er bij de planten Initialstick van Tetra in de grond

614956madoow_0_82_img_6475.jpg


793496madoow_0_82_img_6476.jpg


De middelste plant hier is nieuw vandaar dat die er nog goed uitziet.
414871madoow_0_82_img_6477.jpg


Beginnend draadalg?
896853madoow_0_82_img_6479.jpg


Hier zie je goed waar de visjes vaak zwemmen.
449619madoow_0_82_img_6480.jpg
 
De eerste is een Echino die ik ook heb en daar heb ik ook soms dat de onderste bladeren eraf vallen. Die groeit verder rustig door en dat komt goed. Wel een kleibol erbij.
De andere is een rode plant en in jou 60cm heb je daar denk ik onvoldoende verlichting voor. Ik kan deze ook niet goed houden in de 60cm hoor.

Dus er is weinig aan de hand denk ik en je moet erop letten dat je planten koopt die weinig licht vereisen.
Een Crypto zal het vast goed bij je doen en de Vallisneria denk ik ook wel. Of de Javavaren is misschien een idee. Je nieuwe plant is ook weer rood dus daar zie ik het toch weer wat somber voor in.
Maar met de juiste keuze aan planten komt het wel goed hoor.
Je Belgisch groen is vrij makkelijk en die staat er ook goed bij als ik het zo bekijk.
Maak je maar niet teveel zorgen dus.

Je moet dus planten zoeken die bij de bak passen in de toekomst ;).
 
Ik wil graag planten hebben die niet zo super snel groeien..
Vandaar dat ik voor deze heb gekozen. We gaan het zien, zodra ze dood zijn gaan er andere planten in die wat beter bij mijn bak passen? Groeien die Crypto, Vallisneria en Javavaren snel?
 
Nee de crypto en de Java zijn langzame groeiers en de Vallisneria gemiddeld zou ik zeggen maar die is makkelijk te "snoeien".
 
Kan je wortels van planten gewoon knippen? Vooral bij die groene 'bolletjes' zijn de wortels erg lang..
 
Juist omdat jij geen zuurstofplanten wil, krijg jij overkill in voeding. die niet genomen wordt.

Crypto,s groeien heel traag, verbruiken niets.

Bleheri haalt het uit de bodem, dus ook niets.

Je hebt aardig wat vis, dus zal fosfaat ook veel zijn.

probeer met wat zuurstofplanten erbij ,of het betr gaat.
 
Dus zuurstofplanten zijn altijd planten die snel groeien?
Zijn er ook zuurstofplanten die een beetje bij elkaar blijven?
dus niet dat de hele bak er onder zit
 
Madoow zei:
Dus zuurstofplanten zijn altijd planten die snel groeien?
Zijn er ook zuurstofplanten die een beetje bij elkaar blijven?
dus niet dat de hele bak er onder zit

Javavarens: :D
429441backplay_0_84_microsorum_mini_01.jpg
 
Hoornblad,Cabomba, waterpest.
 
Dus javavaren zullen ook helpen?
Ik ga binnekort ook 3 weken op vakantie en dan zal de Rondomatic 400 de vissen voeren.
Weet niet hoe groot de planten worden in 3 weken..
 
Madoow zei:
Dus javavaren zullen ook helpen?
Als je die genoeg licht en stroming geeft groeien die redelijk snel (voor een varen), vooral de Microsorum "mini".
 
En kan ik de wortels van mijn huidige planten gewoon afknippen of gaan ze dan dood?

en welke van deze 3 blijft als een bosje bij elkaar en groeit niet alle kanten op?
Hoornblad,Cabomba, waterpest.
 
Je kan de wortels van een plant prima knippen hoor. Wel een paar centimeter overlaten van de wortels.
Welke van de 3 is moeilijk. Als je ze in de grond zet dan groeien ze alle 3 vaak vrij recht naar het oppervlak toe. Je moet ze ook niet als bosje poten maar wel wat afstand tussen de stengels ivm licht wat ze nodig hebben.
 
Madoow zei:
En kan ik de wortels van mijn huidige planten gewoon afknippen of gaan ze dan dood?

en welke van deze 3 blijft als een bosje bij elkaar en groeit niet alle kanten op?
Hoornblad,Cabomba, waterpest.


Hoornblad, per 2-3 stengels in siporax rolletje, dit in de bodem steken.
537839_0_82_hoornblad3271x300.jpg



Cabomba ,
871538_0_82_cabomba.jpg


OOk per 2-3 stengels in Siporax.

Waterpest kan je ,,,Als het een lang stuk is, gewichtje in het midden, dan naar de bodem.
Mag ok drijvend.
735757_0_82_waterpest.jpg
 
Waar is die siporax voor?
kan ik die ook in kleine verpakkinen kopen?
Ik ga sowieso javavaren kopen en dan nog 1 soort van de bovenste 3
 
Siporax hoeft helemaal niet, als je hebt ok, maar zou ik er niet voor aanschaffen.
Gewoon een stukje steen/keramiek of iets anders wat niet schadelijke of scherp is kun je ook gebruiken.
 
Siporax zit in filters.

Om biologisch te maken.

Ik zou ze wel alle drie nemen.

Ja, dat kan ook, alles kan.
 
Waarom binden jullie er iets aan? Ze blijven toch ook wel zitten met de wortels in de grond?
Heb ik tot nu toe met andere planten wel gehad tenminste.
 
In filters gebruiken ze siporax om een bacteriecultuur in te krijgen.
Soms gebruikt men de pijpjes wel om een plant op de plek te houden zodat deze goed kan wortelen.
In de filter hoeft zoals Mark al zegt niet perse siporax hoor.

Als de planten goed blijven staan dan hoef je er dus niks aan te doen.
 
Madoow zei:
Waarom binden jullie er iets aan? Ze blijven toch ook wel zitten met de wortels in de grond?
Heb ik tot nu toe met andere planten wel gehad tenminste.

Niet aan alle planten zitten wortels,he. Bij aanschaf.

Hoornblad,babomba niet ,dus.
 
Terug
Bovenaan