Groene waas op ruit, welke plantenvoeding?


Goose

Well-known member
Lid geworden
21 mei 2022
Berichten
60
Locatie
Lelystad
Mijn aquarium (aquatlantis splendid 80) draait al bijna 2 jaar zonder al teveel problemen. Met het volgende visbestand;
14 neon tetera
2 pauwooggrondels
3 ringbandsnoekjes
Een handjevol japonica garnalen
Een kleine slakkenplaag

Echter sinds een maand of 2 heb ik vrij veel last van een groene waas op de ruiten. Deze is met een sponsje vrij makkelijk weg te poetsen maar komt ook vrij snel weer terug. Ook is mijn amazone kikkerbeet vrijwel allemaal afgestorven en lijkt niet terug te groeien.
1000023404.jpg


Dit is na ongeveer anderhalve week sinds de laatste onderhoudsbeurt.

Ik heb eens mijn volledige testkoffer doorlopen met de volgende resultaten:
KH 8
Gh 8
Ph 6.8
No2 0.05 (kraanwater ook?)
Po4 1.8 (max test)
Nh4 <0.05
No3 10 á 20 (moeilijk te zien, ik gok 20)

Daarnaast voeg ik ook co2 toe en staat de verlichting ongeveer 8 uur aan op vol vermogen. Daar voor/na dimt deze in ca 30 min naar 1%.

Mankeert er iets aan deze waarden?

(De waarde van no2 twijfel ik aan, omdat kraanwater exact hetzelfde resultaat koop. Ik zag op de koffer staan dat deze een houdbaarheidsdatum heeft van 01/24 dus die zal ik opnieuw aanschaffen.)

Ik weet van mezelf dat ik vrij laks ben met het toevoegen van plantenvoeding... Ik vergeet dit bijna altijd en als ik er aan denk ben ik ook wat slordig met de hoeveelheid.

Om wat stabielere en betere voeding te krijgen heb ik de Chihiros doseerpomp aangeschaft.
Ik gebruik de plantenvoeding van aquariumbemesting.nl.

De doseerpomp heeft 4 flessen en die wil ik zo optimaal mogelijk benutten. Welke voeding zal ik apart in een fles stoppen? (Kno3, tenso, ijzer, ..?)

En welke waarden kan ik het beste nastreven?

Ik had het idee om dagelijks een kleine hoeveelheid toe te voegen van ieder mengsel om zo stabiele waterwaarden na te streven, is dat een correcte methode?

Tot slot nog een overzicht van mijn bak
1000023403.jpg

Ik heb overigens vorige week het eea aan nieuwe planten toegevoegd, die waren ook behoorlijk uitgedund, vandaar mijn vermoeden dat die wat ondervoed waren.
 
Heb je ook bodemvoeding en zo ja welke?
 
Daar waar geen zand ligt, zit een aquasoil (de bruine korrels op het zand, de garnalen gaan er graag mee aan de haal).

Bij de enkele planten (oa de Echinodorus Bleheri en crypto) heb ik vorige week wat voedingscapsules in de bodem gestoken.
 
De waarden die je hebt gemeten zijn prima.
Ik vraag me wel af of deze waarden allemaal kloppen.
Bij een PH van 6.8 en KH8 zou in theorie het water 40mg CO2/liter moeten bevatten.
Dat is aan de hoge kant, maar je dropchecker verteld iets anders. Deze kleurt blauw, en geeft aan dat je CO2 level te laag is.

Tenso moet in een aparte fles, en in de andere fles kan je KNO3, KH2PO4 en K2SO4 bij elkaar doen.
 
De vloeistof van de co2 checker was net vervangen op de foto, deze was van de ruit gevallen.
Normaal is deze licht groen tot geel.

Is het niet handig om de verschillende stoffen apart te kunnen doseren, of heeft dat geen meerwaarde?
 
Ik denk ook dat er ergens iets misgaat met het meten want de dc is blauw en die moet lichtgroen zijn. Deze alg is vaak het gevolg van een co2/po4 tekort en ik hou het dan op de co2.
 
Zoals aangegeven waa de vloeistof net vervangen. Ik zal vandaag even een nieuwe foto van de vloeistof nemen, zodra deze enige tijd heeft aangestaan.
 
Is het niet handig om de verschillende stoffen apart te kunnen doseren, of heeft dat geen meerwaarde?
Om het beter te kunnen aansturen zou mijn voorkeur idd zijn alles apart te kunnen aansturen. Nitraat, fosfaat, tenso en ijzer.
 
Met tenso is volgens mij ijzer apart doseren normaliter niet nodig want dat zit goed qua hoeveelheid. De AIO is makkelijker maar met aparte stoffen is inderdaad goed bij te sturen.
 
Kan het zijn dat er af en toe zonlicht op het glas schijnt?
 
De vloeistof van de co2 checker was net vervangen op de foto, deze was van de ruit gevallen.
Normaal is deze licht groen tot geel.

Is het niet handig om de verschillende stoffen apart te kunnen doseren, of heeft dat geen meerwaarde?
Ik had deze even gemist en dan zou je voldoende co2 moeten hebben dus wellicht zonlicht?
 
Nee, het aquarium staat nooit in de zon. Zeker 7 meter bij het dichtsbijzijnde raam vandaan.
 
Je uitstroom staat naar het oppervlak gericht en wellicht dat je dat kan veranderen en dat de circulatie beter wordt.
 
Ik ben ook nog niet geheel tevreden over de uitstroom. Voorheen had ik een spraybar over de gehele achterwand maar had het idee dat al het vuil op de bodem bleef liggen en niet richting de aanzuiging ging. Deze Lily pipe zit ook niet geheel naar wens. Ik had ook geprobeerd om de uitstroom zonder opzetstuk maar dan was er extreem veel stroming. Misschien dat ik een spraybar over de korte zijde probeer.

Kan de alg veroorzaakt worden door te weinig stroming? Kan je ook teveel stroming hebben in het aquarium?
 
Als je met een spraybar werkt dan kun je die het beste iets schuin naar beneden richten. In de 80cm van mij heb ik ook altijd met een buis over de korte zijde gewerkt en dat gaat goed als de filter maar genoeg krachtig is.
Welk filter gebruik je?
 
Ik heb een Oase biomaster 350 Thermo. Ik zal vanavond eens de uitstroom verbouwen met een korte spraybar.
 
Mijn aquarium (aquatlantis splendid 80) draait al bijna 2 jaar zonder al teveel problemen. Met het volgende visbestand;
14 neon tetera
2 pauwooggrondels
3 ringbandsnoekjes
Een handjevol japonica garnalen
Een kleine slakkenplaag

Echter sinds een maand of 2 heb ik vrij veel last van een groene waas op de ruiten. Deze is met een sponsje vrij makkelijk weg te poetsen maar komt ook vrij snel weer terug. Ook is mijn amazone kikkerbeet vrijwel allemaal afgestorven en lijkt niet terug te groeien.
Bekijk bijlage 374978

Dit is na ongeveer anderhalve week sinds de laatste onderhoudsbeurt.

Ik heb eens mijn volledige testkoffer doorlopen met de volgende resultaten:
KH 8
Gh 8
Ph 6.8
No2 0.05 (kraanwater ook?)
Po4 1.8 (max test)
Nh4 <0.05
No3 10 á 20 (moeilijk te zien, ik gok 20)

Daarnaast voeg ik ook co2 toe en staat de verlichting ongeveer 8 uur aan op vol vermogen. Daar voor/na dimt deze in ca 30 min naar 1%.

Mankeert er iets aan deze waarden?

(De waarde van no2 twijfel ik aan, omdat kraanwater exact hetzelfde resultaat koop. Ik zag op de koffer staan dat deze een houdbaarheidsdatum heeft van 01/24 dus die zal ik opnieuw aanschaffen.)

Ik weet van mezelf dat ik vrij laks ben met het toevoegen van plantenvoeding... Ik vergeet dit bijna altijd en als ik er aan denk ben ik ook wat slordig met de hoeveelheid.

Om wat stabielere en betere voeding te krijgen heb ik de Chihiros doseerpomp aangeschaft.
Ik gebruik de plantenvoeding van aquariumbemesting.nl.

De doseerpomp heeft 4 flessen en die wil ik zo optimaal mogelijk benutten. Welke voeding zal ik apart in een fles stoppen? (Kno3, tenso, ijzer, ..?)

En welke waarden kan ik het beste nastreven?

Ik had het idee om dagelijks een kleine hoeveelheid toe te voegen van ieder mengsel om zo stabiele waterwaarden na te streven, is dat een correcte methode?

Tot slot nog een overzicht van mijn bakBekijk bijlage 374979
Ik heb overigens vorige week het eea aan nieuwe planten toegevoegd, die waren ook behoorlijk uitgedund, vandaar mijn vermoeden dat die wat ondervoed waren.
In je doseer apparaat: Een Tenso, twee Nitraat, drie fosfaat , 4 ijzer. Zo heb ik het altijd in mijn doseersysteem gehad. Wat het groen op je ruiten betreft; je hebt zo begrijp ik last van de zachte variant. Daarvoor is het toch zaak om even naar je verhouding lichtsterkte/CO2 te kijken. Er zal dus een tekort aan CO2 zijn.
 
Heb je nu ook een foto van de dropchecker Goose?
 
Oeps, ik had vanochtend die fotos gemaakt, maar blijkbaar vergeten te posten 🤨.

Vanochtend toen de co2 ongeveer 2 uur aan stond zag hij er zo uit:
1000023415.jpg

(Lastig te fotograferen, in het echt iets lichter dan op de foto)

Ik heb zojuist de korte spraybar geïnstalleerd en de stroming lijkt veel beter. Snoeiresten en luchtbellen gaan mu heel de bak door, draaien tegen de klok in door de bak. En ik heb niet het idee dat het teveel stroming is. Ook plantjes in de linker onderhoek bewegen licht in de stroming. Ik denk dat ik dit zo laat voorlopig.


Ik heb vanmiddag ook een flinke waterwissel gedaan, gepoetst en gesnoeid en nu staat de dropchecker er zo bij:

1000023447.jpg


Heeft het zin om het water te meten, vlak na de waterwissel?

Ik moet morgen denk ik wel even naar de winkel voor wat leidingwerk.. want de uitsnede in het aquarium zit niet naast de zijruit. Het staat er nu zo bij:
1000023448.jpg

Hopelijk hebben ze wat onderdelen om dit wat mooier te maken (volgens mij een 90gr bocht en stukje buis) zijn dat universele maten? (Mijn lfs heeft vooral jbl en geen oase)
 
Benieuwd of deze verandering wat teweeg gaat brengen.
 
Daar ben ik ook benieuwd naar.

Nu verder met de bemesting. Na mijn waterwissels staan no3 op 1 en po4 op 0.01. Daar moet wat in veranderd worden natuurlijk.
Als ik mijn flessen zo vul:
Fles 1: kno3
Fles 2: KH2PO4
Fles 3: Tenso

In eerste instantie geen los ijzer, omdat dat al in de Tenso zou zitten.
Moet ik dan nog K2SO4 toevoegen? Op de omschrijving van Tenso staat dat MgSO4 en K2SO4 gemengd moet worden en lost toegevoegd worden. Zou ik dat dan in fles 4 doen?

En dan dagelijks van alle stoffen een hoeveelheid toevoegen totdat er stabiele waterwaarden zijn van bijvoorbeeld 15no3 / 1.5 po4?
 
Ik heb K2SO4 bij de KNO3 in. Dan heb je genoeg Kalium toegevoegd als je nitraat op peil is.
 

Terug
Bovenaan