Groente ijsjes 😉


Eco Creations

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
845
Leeftijd
35
Locatie
Heerlen
Op de terugweg van werk zag ik, langs het bospad waar ik fiets, brandnetels staan en besloot er wat te plukken voor de garnalen.
Gelukkig had ik mijn winterhandschoenen nog in mijn fietstas 😅

Toen ik thuiskwam zocht ik eerst op hoe ik ze het beste kan klaarmaken. Ik had al een pannetje gepakt omdat ik ze wilde blancheren. Maar kwam al snel bronnen tegen die aangaven dat dit ten koste gaat van voedingsstoffen in het blad.

Na nog wat zoekwerk stuitte ik op het idee van iemand om meerdere groenten en bladeren samen in de blender te stoppen en het goedje in de vriezer te zetten, waarna je kleine porties kan afbreken die in het aquarium uiteenvallen als kleine vitamine bommetjes 😁

Dus...
20220517_134552.jpg
20220517_134559.jpg
20220517_134555.jpg
20220517_134550.jpg

Ik heb broccoli, spinazie, worteltjes, en wat bladeren genomen en deze ga ik blenden zodra alles is ontdooid.
20220517_134718.jpg


Ik dacht deel het even voor iedereen die dit ook wilt proberen. Misschien dat er nog andere groenten zijn die de moeite waard zijn? Ik las bijv. dat groene erwten ook in de smaak vallen, maar die hadden we niet in huis 😂
 
Er zijn in de onderwaterwereld veel meer diertjes die halfvergane dooie plante meuk eten, dan dieren die zich te goed doen aan levende planten.
Terwijl die levende verse plant natuurlijk veel meer voedingstoffen bevat. Dat kan van tal van oorzaken hebben maar 1 belangrijke is dat de dooie planten door schimmels en bacterën voorverteerd zijn, waardoor de resterende voedingstoffen die er nog inzitten veel gemakkelijk opneembaar zijn. Bij garnalen in het aquarium zien we vaak ook dat ze pas na een tijdje aan de bladeren die gevoerd worden gaan eten.

Voor koken geld eigenlijk hetzelfde, er verdwijnen weleenswaar voedingstoffen, maar doordat de cellen stuk gaan is wat overblijft wel beter op te nemen.
Ik zou dus niet durven wedden dat ongekookt in alle gevallen gezonder is, Uiteindelijk is niet van belang wat er aan voedingstoffen inzit, maar wat eruit gehaald kan worden.

Zelf geef ik ook graag groenvoer, maar bind het met agar. dat geeft minder troep dan los.
 
paprika (pitjes verwijderen) courgette, gekookte bloemkool, gekookte zoete aardappel, spinazie, wortel, kun ej allemaal geven, zou de spinazie wel blancheren en de wortel koken
 
paprika (pitjes verwijderen) courgette, gekookte bloemkool, gekookte zoete aardappel, spinazie, wortel, kun ej allemaal geven, zou de spinazie wel blancheren en de wortel koken
Afhankelijk van welk dier je voert wil je paprika mogelijk ook blancheren. Mijn Pomacea Diffusa eten het vruchtvlees van rauwe paprika, maar vinden het velletje te min.
 
Afhankelijk van welk dier je voert wil je paprika mogelijk ook blancheren. Mijn Pomacea Diffusa eten het vruchtvlees van rauwe paprika, maar vinden het velletje te min.
Ja de algeneters laten hier het velletje ook liggen maar bij de garnalen gaat alles schoon op, wij gebruiken een voedseldroger waarmee we de paprika drogen en zo heel lang houdbaar is
 
Na de opmerkingen van hierboven heb ik nog twee krieltjes toegevoegd en de boel even gekookt. Een groentesoep lucht vulde de keuken.
20220517_151050.jpg


Hierna alles gepureerd tot een mooi papje..
20220517_152311.jpg


Hierna alles laten afkoelen en laagjes in bakjes gedaan en in de vriezer gelegd.
20220517_162340.jpg
 
Ik dacht een lange tijd dat ik verwende garnalen had, want ze lieten nagenoeg alles (op de tabs na) liggen.

Nu het aquarium nagenoeg algenvrij is, komen ze zelfs overdag gewoon naar de voorkant om meteen te gaan eten.
Bijna ongeacht wat ik er in gooi.

De combi van diepvries bloedworm/krill/garnaaltjes worden ze echt GEK van. Dat blijft de favoriet.
Je kan ze bijna laten eten wat de pot schaft :LOL:
 
Zo, voedertijd!
20220518_150952.jpg


Als bevroren goedje zakt het snel naar de bodem, de garnalen kwamen er niet direct op af (doen ze bij overigens zelden) de visjes daarentegen vonden de kleine kruimels die neerdwarrelden erg lekker.
20220518_151222.jpg


Ik zal over paar uur eens kijken hoe het erbij ligt en of de garnalen er op af komen.
 

Terug
Bovenaan