Groenten voor sulawesislakken


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,257
Leeftijd
46
Hallo,

In het forum heb ik al gezien dat de sulawesi slak graag tomaat, komkommer en courgette lust. Paprika heb ik ook weleens gehoord. Het lijkt erop dat je dus lekker kunt experimenteren met groenten. Nu vroeg ik me af, zijn er ook groenten waar ze niet tegen kunnen of kun je echt alles proberen? En hoe is dat met de ancistrus? Want die schuiven natuurlijk ook gezellig aan.
Ik heb bij een bestelling een probeerzakje brandnetel sticks gekregen. Die zijn volgens mij eigenlijk voor garnalen bedoeld. Kan ik die ook geven, of is dat ongeschikt en vervuil ik daar alleen de bak maar mee?

Hoeveel is eigenlijk gezond voor deze beestjes? Ze eten best langzaam, dus ik denk niet dat ze zich snel zullen overeten. Hoewel, als ze er eenmaal op zitten dan laten ze ook niet meer los.
 
Ronald, Je moet 1 ding niet vergeten! Al die planten, die wij groenten noemen, zijn eigenlijk vervangers voor het voedsel welke de slakken en vissen EIGENLIJK moeten eten.
Vaak wordt dat gebagatelliseerd, maar deze dieren eten eigenlijk (rottende) plantendelen en algen. OOk microscopische klein plankton wordt zo mee opgesnoept.
Daarnaast hebben veel algetende vissen echt kienhout ( dus uit het VEEN) nodig om te kunnen raspen. er leven hele stammen bacteriën in de darmen van deze vissoorten die deze cellulose uit het hout nodig hebben om gezond te blijven.
Dus voer vooral speciale voertabletten met spirulina alg en daarnaast 2 x per week een schijf of 3 komkommer per 7-8 dieren. Op die manier houd ik mijn dieren al jaren gezond en in leven...Eentje is al 20 jaar gast in mijn bak....!
 
Wow, 20 jaar! Ik wist niet eens dat ze zo oud kunnen worden.

Die tabletten die je noemt, is dat zuiver spirulina? Want tot nog toe zijn alle merken die ik gevonden heb een mix waar ook vismeel bij zit.

Dat ze ook graag rottend plant lusten had ik al wel gemerkt. Ze hebben er al een paar losgeknabbeld waarvan ik dacht dat ze nog in orde waren. Waren toch de steeltjes verslijmd. Zij hadden het eerder door dan ik. 😁
 
Laatst bewerkt:
Je kunt ook algstenen maken. Door spirulina poeder een eiwit te mengen. Over de stenen smeren, laten drogen en je hebt groene stenen 😄
 
Trouwens, die tabletten die ik nu heb (Sera Viformo) daar zijn de Killivissen echt verzot op. Ik vrees dat de slakken daar maar echt weinig van binnenkrijgen. Het zou dus wel fijn zijn om iets te hebben wat de killivissen niet lusten.
 
Ik gebruikte destijds speciale slakkensticks maar goed andere bewoners snoepen daar denk ik ook van mee.
 
Iemand ervaring met dat spirulina poeder? Daalt dat mooi snel naar beneden? Misschien dat de killivissen daar wel vanaf blijven.
 
Ik gebruik gewoon de algtabletten met 20% spirulina van VoerVoorVis, niet te duur en de vissen , garnalen en slakken vinden het heerlijk!
 
Welk product bedoel je dan? Ik zie spirulina tabletten met 6% en algenwafels waarbij ze helemaal niet noemen hoeveel erin zit. Of zie ik nog iets over het hoofd.
 
mijn sulawesi slakken kweken erg hard met heel weinig voer ik heb ze samen met sulawesi garnalen en geef daar aleen stof voer x1 per dag
 
En wat zit er dan in dat stofvoer?
 
glasgarten shrimp baby en bacter ae
shrimp baby is groten deels proteine vis meel bacter ae weet ik niet geen proteine daar in
 
Dus toch de algenwafels. Bedankt! Zet ik op mijn lijstje.
 

Terug
Bovenaan