Wat is er nieuw

Groenwater - Zweefalg

  • Onderwerp starter Onderwerp starter MB2012
  • Startdatum Startdatum
M

MB2012

Guest
Hoi allen,

Sinds 3 dagen heb ik ineens last van zweefalg/groenwater.
Ik heb een rio 300 (met redelijk wat planten) en heb gisteren 60 liter water ververst. De Cabomba gesnoeid en ipv weggegooid erbij gepoot. Verder de lampen duur verkort naar 7,5 uur (1e set) en 8,5 uur (2e set)

De Waterwaardes zijn:
pH - 7,5
GH - 5,5
KH - 6
NH4 - 0
NH3 - 0
NO2 - 0
NO3 - 10
PO4 - 0.5
CU - 0
Fe - 0,25
CO2 - 6 (berekening met pH en KH)

Ik voeg EasyCarbo meestal elke 2 a 3 dagen toe (dosering wat op de fles staat) en verder 1 keer per week ook de Ferro en Profito variant.

Morgen wil ik de filterwaten uitspoelen en de koolstof vervangen (is toevallig net het moment voor).

Wat kan ik nog meer doen om er van af te komen? Ik lees overal verschillende dingen (meer voedingsstoffen toevoegen, meer co2, minder voedingsstoffen etc)

alvast bedankt
 
De bak draait nu 2 maanden
komt geen direct zonlicht in. Zon staat gelukkig net aan de andere kant van het appartement😀
 
Dat zit in het filter...zon koolstof spons.
Dus die heb ik nu vervangen
 
Die koolstof spons heb je eigenlijk niet meer nodig , alleen bij het opstarten van je bak kan het helpen.
Nu haalt hij ook goede voeding stoffen uit het water die je planten nodig hebben.
Je kan je koolstof spons vervangen voor een andere spons.
 
ok, zal dat van de week eens doen.

Ondertussen krijg ik die groene drap niet onder controle.
Waterwaardes is nog het zelfde. Filter draait goed, vissen merk ik niets aan.
Water weer 60 liter ververst..maar blijft zo groen...het is niet leuk meer🙂

iemand nog tips e.d.?
 
Ja en het enige wat ik kan bedenken is dat CO2 te laag is (zie waardes)
Maar EasyCarbo toevoegen is het enige wat ik nu kan doen.

Ik ga vandaag meer water verversen en kijken of er een dode vis ligt ergens. Het is nu zo groen dat ik de helft ook niet meer kan zien.
 
Gebruik je ene CO2 systeem?
Zo ja dan moet je geen carbo meer toevoegen 😉 je gebruikt alleen carbo dan bij een algenoverlast omdat de algen het niet leuk vinden, maar als je het standaard gebruikt worden ze immuun en heeft zo'n kuur miet heel erg veel nut.

Ik zal als ik jou was 3/4 of meer verversen 😉 filterspons uitspoelen (in aquariumwater) en 5x de dosis carbo toevoegen.
Morgen ook 5x daarna 2 dagen 4x dan 2 dagen 3x dan 2dagen 2x en dan de normale dosis tot het weg is en dan stoppen 😉
 
Marrie98 zei:
Gebruik je ene CO2 systeem?
Zo ja dan moet je geen carbo meer toevoegen 😉 je gebruikt alleen carbo dan bij een algenoverlast omdat de algen het niet leuk vinden, maar als je het standaard gebruikt worden ze immuun en heeft zo'n kuur miet heel erg veel nut.

Ik zal als ik jou was 3/4 of meer verversen 😉 filterspons uitspoelen (in aquariumwater) en 5x de dosis carbo toevoegen.
Morgen ook 5x daarna 2 dagen 4x dan 2 dagen 3x dan 2dagen 2x en dan de normale dosis tot het weg is en dan stoppen 😉

TS heeft "groen" water en daarbij helpt zo'n carbostootkuur niet bij!

De link die John doorgaf gebruiken en zoals hij aangaf een uv-filter aanschaffen..bIjv. Aquael uv binnenfilter en deze een tijd mee laten draaien. Is de waas weg dan kan je hem uitzetten.
 
Marrie98 zei:
Gebruik je ene CO2 systeem?
Zo ja dan moet je geen carbo meer toevoegen 😉
Kan prima tegelijk, is ook een advies van Easy life zelf. 😉 Echter is enkel Co2 toedienen goedkoper, dan ook nog Carbo erbij toedienen.

Gebruik van EasyCarbo bij CO2-gasbemesting

EasyCarbo kan zonder problemen gebruikt met of zonder CO2-bemesting. Sterker nog : planten zullen nog beter groeien bij gebruik van EasyCarbo en CO2 tegelijkertijd. Met name moerasachtige planten zoals Cryptocoryne sp. of Echinodorus sp.zullen duidelijk beter gaan groeien.
Bron;
http://www.easylife.nl/nl/zoetwater/easycarbo


Ga met Peter mee en zou ook voor een Aquel UV-c filter gaan. Heb deze zelf ook in de kast liggen. De UV kun je apart uitschakelen en het filter nog een tijdje voor zweefvuil blijven .gebruiken.
 
Water verversen bij Algbloei, ,beter niet doen.
Daar zitten ook weer stoffen in die het versterken.
Oplossing is al genoemd, Uv filter in hangen.

DAN !! 50 % verversen, is de alg verdunt, en heeft het filter minder te doen.


https://youtu.be/xsftitZ_8cQ
 
Daar ben ik ook bang voor wat Peter zegt, want de Carbo doet meer zijn werk bij de roodwieralgen.
Dat is bv de Penseelalg.

Ik zou toch voor een uv filter gaan.
 
bedankt voor de tips. Toch grappig dat overal andere dingen worden gezegd.

Ik heb geen CO2 systeem. vandaar de carbo.

Ik ga kijken voor een UV systeem, maar het filter van aquael is dat wel goed genoeg? wordt op verschillende beoordelingen gezegd dat de lamp erin te zwak is
 
Ik heb dat ook bij aquaplantsonline neergelegd en zij raadde de JBL UVC 5 aan omdat die 1000 van Aquael niet krachtig genoeg zou zijn.

Nu heb ik de set ontvangen, maar geen idee hoe ik dat moet aansluiten op mijn tetra tec ex 1200 filter. De slang kan ik niet vast maken aan het UV filter. Iemand een idee? moeten daar weer aparte doppen bij of iets?

Zo kom ik hier nooit van af.
 
Bedankt, maar de versie in dat filmpje is een hogere versie en komt niet overeen met de 5 watt...deze heeft toch minder onderdelen😉
 
Is opgelost...moet gewoon beter leren lezen😉
 
Het UV filter draait inmiddels een week.
Zie hieronder het resultaat


Dag 1
yCkMKl-8PnzLTFx99huO-XNjuwgRs0tY.jpeg


Dag 2
yCkMKl-8PnzLTFx99huO-XNjuwgRs0tY.jpeg


Dag 4
yCkMKl-8PnzLTFx99huO-XNjuwgRs0tY.jpeg


Dag 6
yCkMKl-8PnzLTFx99huO-XNjuwgRs0tY.jpeg
 
As je nu gelijk met UV opstarten ,50 % water had ververst, had je al verder geweest.

O,ik val in herhaling,moet ik niet doen,hahahha


En ,waarom is Aquael 1000. UVC 5 watt. minder dan JBL? 5 watt?

Heb er zelf 2 van AQuael draaien, 500 UVC .

Daarom zeg ik altijd, Eerst veel zuurstofplanten,tijdens indraaien.
En? Voedingsbodem?

Maar,hij is weer helder,dat is het belangrijkste.
 
Ik heb er geen eigen ervaring mee maar ik zou ook denken dat 5W van verschillende merken hetzelfde effect zal hebben.
 
@Bertus
UV heeft gewerkt. Daar gaat het om toch?
En heb ook water ververst 40% ongeveer. De dag na het installeren van UV Filter.

Die van Aquael werd door 3 winkels vertelt dat die niet sterk genoeg zouden zijn. vandaar de keuze voor deze. Verder werd ook gezegd dat de kwaliteit niet echt je van het was.

Verder zit er een voedingsbodem in. Stond veel waterpest en cambomba in tijdens indraaien. Dat wat uitgedunt de afgelopen weken.

In ieder geval bedankt allemaal voor de tips/suggesties.
Blijft een mooie hobby waar niet 1 richtlijn voor is (aangezien diverse sites/boeken/leden/winkels andere dingen voorstellen;))
 
Ja je hoort her en der vaak andere verhalen en geen bak is gelijk.
Dus soms is het moeilijk om een goede keuze te maken.
Maar het is fijn dat het zo vooruit is gegaan in je bak.
 
MB2012 zei:
@Bertus
UV heeft gewerkt. Daar gaat het om toch?
En heb ook water ververst 40% ongeveer. De dag na het installeren van UV Filter.

Die van Aquael werd door 3 winkels vertelt dat die niet sterk genoeg zouden zijn. vandaar de keuze voor deze. Verder werd ook gezegd dat de kwaliteit niet echt je van het was.

Verder zit er een voedingsbodem in. Stond veel waterpest en cambomba in tijdens indraaien. Dat wat uitgedunt de afgelopen weken.

In ieder geval bedankt allemaal voor de tips/suggesties.
Blijft een mooie hobby waar niet 1 richtlijn voor is (aangezien diverse sites/boeken/leden/winkels andere dingen voorstellen;))

Ja, dat is toch fijn.

Gek ,toch , heb er 2 draaien. en niks geen problemen mee.

En,ja, die voedingsbodem,kan ook de oorzaak zijn geweest.

Wordt ook haast niet meer toegepast, omdat die met half jaar,3/4 jaar uit gewerkt is.
Dan begint de narigheid.

Gewoon grintbodem,is perfect.
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: zand spoelen en erin vanmiddag
      Terug
      Bovenaan