Groepje jonge maanvissen, 1 lijkt ouder


Rene88

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2017
Berichten
148
Leeftijd
36
Hoi allemaal,

Vorige week een groepje van 6 maanvissen gehaald. Het waren de laatsten in 'wildtype' kleur en zaten in een bak vol met allerlei mix soorten. Hierdoor niet echt goed op formaat gelet. Eenmaal thuis lijkt 1 van het groepje duidelijk groter en hij speelt dan ook (met name tijdens voeren) de baas. Kan deze enkele grotere vis een probleem geven in groepsdynamiek? Of is het nu gewoon duidelijk wie de baas is.

IMG_20220507_161002.jpg
 
Ik zou het even aanzien want ze moeten allemaal wennen en de hiƫrarchie vaststellen onderling.
 
Je bak staat er mooi bij trouwens Rene šŸ‘.
 
Mooie maanvissen hoor!

Ik sluit mij bij John aan.

De kans is groot dat deze de dominantste blijft. Maar dat is niet erg. Er is altijd 1 baas in de bak.

De overige manen gaan nu onderling de rangorde bepalen. En de dapperste van die, zal ook een keer de dominante uitdagen. En zal al dan niet op zijn plaats gezet worden.
Na een paar weken zal het rustig blijven.

Als dat niet zo is. En de dominante blijft de rest opjagen, dan zou ik die toch terugbrengen.

Blijf zelf de eerste maanden consequent gedragen. En in begin zullen ze van alles wat je doet schrikken. Laat ze dan even een plekje zoeken, en doe je ding.
Op den duur gaat het schrikken weg. En dan blijven ze rustig.
Spreek uit eigen ervaring.
 
Ga het de komende tijd in de gaten houden, voorlopig is het vooral tijdens voeren dat hij denkt: alles is voor Bassie

@Ed hoop dat de bak zo schoon blijft met 6 van die poepmachines :LOL:
 
Leuk!
Als er geen rust, zoals hiervoor beschreven, ontstaat uiteindelijk kan het naar mijn idee ook een optie zijn er nog enkele grotere bij te zetten. Dat kan mogelijk voor een balans zorgen ook.

Je moet er wel ruimte voor hebben dan natuurlijk šŸ˜„ā€¦
 
voer op twee plekken in je bak.
de alfa kan er maar op 1 tegelijk zijn.
 
De baas van de groep waar ik het hierboven over had lijkt een wondje of iets aan zijn lip te hebben. Ik hoop dat het te zien is op het filmpje maar ziet dit eruit alsof ik iets moet doen?

 
Als ik het zo bekijk lijkt het schimmel. Is het pluizig?
 
Lijkt niet pluizig, eerder alsof er een stukje mist. Foto hieronder is misschien wat duidelijker als je
IMG_20220526_151348.jpg
 
Hier hebben de Manen door het stoeien ook weleens een wondje maar in de regel geneest dat wel en ik zou het even in de gaten houden.
 
Bij Maanvissen en voornamelijk ook discusvissen kun je de leeftijd ( vooral in een groep) een beetje inschatten door naar de diameter van het oog te kijken.

Zo zien we nog steeds ondervoede en Maanvissen van een hoge leeftijd met een groot oog en een klein lichaam, zelfde bij Discusvissen, en misschien bij meerdere chicliden.
 
Bij Maanvissen en voornamelijk ook discusvissen kun je de leeftijd ( vooral in een groep) een beetje inschatten door naar de diameter van het oog te kijken.

Zo zien we nog steeds ondervoede en Maanvissen van een hoge leeftijd met een groot oog en een klein lichaam, zelfde bij Discusvissen, en misschien bij meerdere chicliden.
Bedoel je daarmee dat de rest ondervoed is of deze gewoon daadwerkelijk ouder.
 
Maanvissen van de zelfde hoogt die onderling gezien duidelijk een groter oog hebben zijn dus ouder, hoeft geen ondervoeding te zijn maar vissen groeien ook door de juiste verzorging, waarvan het water waar ze inzitten, met ook een verversings ritme ook een belangrijk deel van de groei inhoud.

Of deze vissen hebben te lang in een te klein bakje gezeten waardoor ze niet groter zijn geworden, niet kunnen uitgroeien..

Uiteindelijk spreekt de voeding natuurlijk ook mee, maar het is dan ook weer een combinatie van alles bij elkaar.
 
De baas van de groep waar ik het hierboven over had lijkt een wondje of iets aan zijn lip te hebben. Ik hoop dat het te zien is op het filmpje maar ziet dit eruit alsof ik iets moet doen?
Dat ziet er uit als een beschadiging. Heb je de vissen letterlijk zien bekvechten (dus elkaar in de bek grijpen, en dan duwen)?
Zou het even in de gaten houden en kijken hoe het zich ontwikkelt. Als het inmiddels langzaam weer aan het dichtgroeien is, zou mijn gok zijn dat het 'vechtschade' is. Als het groter wordt of niet wil genezen is er mogelijk wat anders aan de hand.
 
Maanvissen van de zelfde hoogt die onderling gezien duidelijk een groter oog hebben zijn dus ouder, hoeft geen ondervoeding te zijn maar vissen groeien ook door de juiste verzorging, waarvan het water waar ze inzitten, met ook een verversings ritme ook een belangrijk deel van de groei inhoud.

Of deze vissen hebben te lang in een te klein bakje gezeten waardoor ze niet groter zijn geworden, niet kunnen uitgroeien..

Uiteindelijk spreekt de voeding natuurlijk ook mee, maar het is dan ook weer een combinatie van alles bij elkaar.
Ah ok, ze krijgen 2x per dag diepvries voer en 1x granulaat. Verder 2x per week 50% waterwissel. Moet voldoende zijn is mij verteld.

Heb het idee dat de kleinere vissen wel kleinere ogen hebben, al eten ze wel echt significant minder dan de grootsten.

De grootsten slokken alles met snelheid op terwijl de kleinsten 1 granulaat korreltje eerst 5x uitspugen en dan misschien eens opeten.
 
Rene 88

Dat doen Discusvissen en Maanvissen soms beide, lijkt wel een beetje of ze het voer eerst proeven, terugspoegen en weer oppakken, en inderdaad dit herhaalt zich een aantal keren, of ze vinden dat het granulaat misschien wel iets te hard om direkt door te slikken

Misschien een mogelijkheid om de gewenste hoeveelheid met een klein beetje water/ aquariumwater te bevochtigen en even laten intrekken, wordt het wat zachter.

Verder is er natuurlijk niks mis met kleine vissen en kleine ogen.

Het verschil in oog-grote zie je het best bij redelijk grote en wat oudere vissen, wanneer de body van een volwassen Maanvis niet strookt met de groote van het oog is dat goed waarneembaar, sommige liefhebber's zien dit meteen en soms wordt er ook niet bewust naar gekeken.

Vooral bij Discusvissen is een groeiachterstand ( zo kunnen we het ook noemen) vaak zeer goed waarneembaar, en idem dito bij maanvissen.
 
Hmm ik ben toch bang dat de vis met de beschadigde bek wel iets onder de leden heeft. Er zit nu ook iets van een wittig dingetje (pluizig? Niet goed te zien) bij de kieuw en een wit bobbeltje iets verder achter op het lichaam. Hebben jullie enig idee? Hij groeit en eet nog steeds goed....
IMG_20220609_214849.jpg

IMG_20220609_215128.jpg

IMG_20220609_215129.jpg
 
Foto s zijn wazig maar iets pluizigs wijst vaak op schimmel .
 
Hmm ja volgens mij lost het zichzelf al op. Bek lijkt weer bijna normaal en witte dingetje lijkt ook minder. Verder is de vis actief en eet goed.

Kan iemand trouwens zien welk type maanvis het is? Gewoon de standaard scalare toch?

IMG_20220621_195139.jpg
 
Gelet op de rode rug is het denk ik de Red Back.
 

Terug
Bovenaan