Groepje Microgeophagus Altispinosa


Pla

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2013
Berichten
509
Locatie
Den Haag
Na wat geëxperimenteerd te hebben met verschillende vissen, zoals Borrellii, Ramirezi, Dorsigera, etc willen we eigenlijk toch weer terug naar de Microgeophagus Altispinosa. Nu lees ik hier vaak dat je deze soort beter in een groepje kunt houden.
Hoe groot zou zo'n groepje kunnen zijn als ze de bodem van onze Rio180 moeten delen met 8 Corydoras Sterbai's?

 
He! Zelf dezelfde vraag gesteld een paar weken geleden en bij de cichlidenkweker bij mij in de buurt gaf ze als advies om gewoon een koppeltje te nemen (voor een 240l bak) bij een groepje komt het vaak voor dat er een koppel ontstaat die een territorium vormen en daarna agressie kunnen tonen naar soortgenoten(dit hoeft weliswaar niet altijd zo te zijn). Of dit samen met Cory's kan hangt natuurlijk ook een beetje van je inrichting af. Heb je veel zichtbrekers en schuilplekken?.... :)
Op AquaInfo kan je eventueel iets meer vinden nog, raden overigens ook een koppel aan. https://www.aquainfo.nl/artikel/mikrogeophagus-altispinosus/
 
De meningen hierover zullen verschillen. In mijn ervaring (in eigen bak en gezien bij iemand anders) is het vrij problematisch geweest om de Altispinosus in een groep te houden. Dat wil zeggen: een kleine groep in een klein tot middelgroot aquarium. Elke vis probeert een territorium te vestigen en het is één en al plekjes verdedigen en bekvechten. Dat is de beperking van de glazen bak; in het wild is die strijd er veel minder, kunnen we denk ik wel aannemen. Daar is immers ruimte om uit te wijken.

Wellicht dat een grotere groep minder van die problemen kent omdat de territoria te moeilijk af te bakenen zijn. Maar zoals @Pleco L-239 hierboven zegt (of in elk geval als advies kreeg): als er koppelvorming optreedt, krijg je problemen.

Voor een Rio 180 zou mijn advies / mijn eigen keus dus zijn: ofwel alleen houden, ofwel als koppel. :)
 
in 1 meter met andere bodembewoners zou ik het ook op 1 man en 1 vrouw houden.
 
Ook ik had geen succes met een groepje altispinosa in mijn 1m60. Op korte tijd had ik er maar 1 over van 5 .
 
Ook ik had geen succes met een groepje altispinosa in mijn 1m60. Op korte tijd had ik er maar 1 over van 5 .
:-0 Was dit dan vanwege ziekte o.i.d. of waren ze elkaar het leven zuur aan het maken?
 

Terug
Bovenaan