Groepsgedrag sluierstaarten


Edit: even snel er op gezet, maar in en apart topic. Dit gedrag wordt namelijk vaak genoemd maar is niet zo vaak in filmpjes te zien.
 
Omdat er regelmatig posts in dit forum staan van mensen die (nog) niet weten hoe een gezonde goudvis/sluierstaart zich hoort te gedragen, en waarom ze liefst met 3 of meer in een groep leven, wil ik hier filmpjes posten van het normale gedrag van deze vissen. In het eerste filmpje zie je ze grondelen, plantjes en stenen onderzoeken, langs elkaar strijken en beurtelings de leiding nemen. In volgende posts wil ik ook rustgedrag laten zien, en hopelijk ook paargedrag, want als het goed is heb ik 1 man en 2 dames. Ik hoop dat jullie hier ook filmpjes zetten van het natuurlijke gedrag van jullie sluierstaarten, dan kunnen we van elkaar leren.
 
Helaas kan ik geen filmpjes up loaden. Ik weet dat dit via utube moet maar ik heb geen idee hoe dit moet en is me teveel werk om dat et gaan uitzoeken. Sorry :koffie::sorry:
 
Het zijn ook een stelletje ouwe wijven he, moet je die bekkies zien, non stop aan de babbel met elkaar.
Vraag me af wat ze allemaal te vertellen hebben.
 
Ze houden in ieder geval de boel scherp in de gaten. Ze hebben ook in de gaten wie er de kamer binnenkomt. Soms zitten ze met elkaar Bessie de ancistrus te plagen, en die jaagt ze dan weg. Als hier muziek wordt gemaakt gaan ze ook aan die kant van de bak hangen, kopjes richting geluid. Ze schrikken ook als je iets hard neerzet. En volgens mij is het tegen elkaar aan strijken ook een vorm van genegenheid naar elkaar toe, of naar hun baasje. Dat deden sommige van mijn vorige goudvissen in ieder geval wel bij mij. Maar als je heel stil gaat zitten, en je beweegt een poosje niet, lijkt het of ze denken dat er niemand meer is.
 
Helaas kan ik geen filmpjes up loaden. Ik weet dat dit via utube moet maar ik heb geen idee hoe dit moet en is me teveel werk om dat et gaan uitzoeken. Sorry :koffie::sorry:
Als je een YouTube account hebt kun je filmpjes uploaden. Rechts boven in het scherm zit dan een vierkantje met een streepje eronder. Klik erop en je krijgt een venster waarin je een bestand kunt selecteren. Je selecteert een filmpje uit je bestanden, en het YouTube Studio gaat dit verwerken. Selecteer dan " zichtbaarheid" en je krijgt een menuutje waar het systeem vraagt of je wil publiceren, en of de inhoud geschikt voor kinderen is. Je kiest " Openbaar" en " publiceren" en rechtsonder in het scherm staat dan " gereed". Als je die aanklikt wordt je filmpje meteen gepubliceerd. Je kunt daarna nog de film bewerken als je wilt, zit een knop rechts onder het filmpje. Kun je er muziek onder zetten enzovoort.
 
Prooidieren en dat zijn sluiers (ogen aan de zijkant) reageren vooral op beweging, echt scherp en echt ver kunnen ze niet zien.
Dus ze zien je waarschijnijk niet op de bank zitten maar ze zien je (je schim) zeker wel langslopen.
Fisheye effect is hoe ze de wereld zien, konijnen en andere prooidieren net zo.
 
Laatst ( afgelopen zomer?) was trouwens wel Freek Vonk in De Wereld Draait Door Academy, en die vertelde dat goudvissen in staat zijn om infrarood licht te zien. Dus ze kunnen zien wanneer we voor de TV zitten te zappen. Ze zullen waarschijnlijk ook ons eigen geluid herkennen aan de trillingen, net zoals reptielen dat kunnen.
 
Laatst ( afgelopen zomer?) was trouwens wel Freek Vonk in De Wereld Draait Door Academy, en die vertelde dat goudvissen in staat zijn om infrarood licht te zien. Dus ze kunnen zien wanneer we voor de TV zitten te zappen. Ze zullen waarschijnlijk ook ons eigen geluid herkennen aan de trillingen, net zoals reptielen dat kunnen.
Om een idee te krijgen hoe dat eruit ziet moet je je telefooncamera aan zetten en dan zappen en kijken op je telefoon scherm natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan