Hallo, Ik ben net een half jaartje geleden gestopt met mijn inheemse (Nederlandse) koudwaterbak. Mijn bak is 250x70x70. Het was erg leuk om zo'n bak te hebben, maar je komt wel voor een aantal problemen te staan als je - zoals ik - een echt inheems vissenbestand hebt. Ik had erin rondzwemmen: Winde, Ruisvoorn, Blankvoorn, Zeelt,Kolblei, Kroeskarper en dan nog een paar kleine modderkruipers, maar die deden het niet echt goed. Baarzen heb ik er een tijd in gehad, maar die leken niet erg te floreren, zodat ze dus terug de natuur in zijn gebracht. Ik had overigens geen enkele vis gekocht, maar ze allemaal zelf gevangen.(heeft te maken met een deel van mijn beroep waarbij ik voor onderzoek soms vissen mag vangen).
Wat bij mijn koudwaterbak vooral lastig was, was het feit dat de windes en de voornsoorten erg veel waterplanten consumeren, en dus was ik verplicht om waterplanten zelf te kweken.
De vissen groeiden overigens zeer snel en de windes waren ca. 7 cm toen ik ze in de bak zette maar die waren binnen twee jaar zo'n 30 cm.(!).
De soorten die jij wilt gaan houden zijn niet echt inheems op de baars na, maar ik zou je inderdaad aanraden om met een schooltje baarzen te gaan werken in plaats van met een stelletje. Kweken met de door jou genoemde soorten zou wel kunnen lukken, maar bedenk, dat de baarzen en ook de zonnebaarzen zonder meer alle kuit en jongbroed opeten.
Koeling deed ik heel eenvoudig. Ik zorgde dat in de winterperiode ( zeg november tot en met maart) het in de bak zomer was. Bij mij brandde dan de CV waardoor de bal heel rustig op kamertemperatuur gehouden kon worden. Het water was dan zo rond 20 graden C. In de zomerperiode zorgde ik dan voor een lagere temperatuur van zo rond 12 gradenC.
Ik had onder de vloer van mijn huis een lange slan liggen ( ik geloof ca. 40 meter) die ik gewoon over de grond had uitgerold in de kruipruimte. In de periode van wonter in de bak ( dus bij ons zomer) werd mijn filterretour door de hele slang van 40 m geleid, in de winter bij ons (dus de zomer in mijn bak) werd deze slang op bypass gezet en ging het water uit de filter rechtstreeks terug in de bak..Voordat ik bij de omschakeling de lange slang weer in gebruik ging nemen, werd deze wel eerst minimaal een uur doorgespoeld.
Succes met je project! P.S. Ik heb eventueel wel wat foto's van de ak toen hij nog als koudwater inheems draaide.
Groet, Loek