Groot stuk zwaar hout


Franklin

Member
Lid geworden
10 december 2020
Berichten
14
Leeftijd
62
Goedemiddag,

Ben bezig met mijn aquarium (eheim 180 liter op een plastic geraamte, wat er standaard onder zit, dus het bodemglas rust dus niet op een plaat of zo) aan het inrichten, en ik heb best een flink stuk zwaar hout ( 5 kg ingewaterd) wat ik in de bak wil leggen.

Maar moet ik dit op de kale bodem doen, en daarna zand aanvullen, of eerst flinke zandlaag en daar het hout op doen?

Ik heb een plaatje zacht grijsachtig foam liggen, (zie foto) ik dacht dit er onder te doen onder het hout met was siliconenkit. Dat op de bodem leggen, en dan verder gaan met zand etc.

Maar ben even benieuwd wat de experts zeggen

Voorheen bij stenen in mijn bak deed ik standaard een 1 cm dikke hard foam plaat (roofmate) erin lijmen, dat lijmde ik rondom vast, zodat er niets onder kwam, alleen wat er bijna niet uit te krijgen meer als je wilde veranderen.
(helaas verkoopt het bouwcentrum geen platen meer los, alleen per pak van 5 stuks)

Inmiddels jaren verder, en toch benieuwd of er andere inzichten zijn.

hoor graag.

gr.
Frank
 

Bijlagen

  • 20231031_152101.jpg
    20231031_152101.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 40
  • 20231031_152052.jpg
    20231031_152052.jpg
    3.4 MB · Weergaven: 37
5 kg hout kun je onder en ook boven het zand of grind laten, daar zullen geen ongelukken door ontstaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
En voor de zekerheid begroeiingsmat (ja, ik ben fan van dat spul...) op de bodem leggen. Dat is in feite een zeer open spons van stug materiaal en volkomen veilig voor aquaria. Dan wordt een eventuele val toch gedempt.
Foam kan weekmakers bevatten die je niet in je bak wilt, en dat geldt ook voor roofingproducten. Vijverfolie kan eventueel ook.
 
Dank voor de reacties.
Begroeiingsmat ken ik niet echt, maar wellicht goed idee.
 
Vijveroevermat wordt gebruikt om de afboording van een vijver te verbergen en vloeiend te laten overgaan in de oeverbegroeiing. In aquariumland is het nog niet vaak gebruikt, maar bij een tuincentrum of online kun je het goed krijgen, en is goed betaalbaar.
 

Terug
Bovenaan