Wat is er nieuw

Grootste verschillen bij onderhoud discus en andere vissen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter YinYang
  • Startdatum Startdatum
Y

YinYang

Guest
Ik ben vrij nieuw in de aquariumwereld en wat ik heb gehoord is dat de discus toch wel een van de moeilijkste vissen is om te houden, dus niet echt aan te raden voor een beginner.

Maar wat zijn nou de grootste verschillen bij het onderhouden van discussen en andere vissen? Want bij andere vissen moet je bijvoorbeeld namelijk ook water verversen etc., alleen misschien wat minder vaak. En zijn discussen veel moeilijker dan bijv. maanvissen?

Ik probeer me goed te ori�nteren voordat ik ergens aan begin en de grote/belangrijkste verschillen zijn me tot nu toe nog niet helemaal duidelijk.

Discussen hebben al vele jaren de naam dat hun verzorging moeilijk is. Dat zal vooral gelden voor de wildvangdiscussen en in veel mindere mate voor de vele kweekvarianten van bijvoorbeeld Stendker. Natuurlijk speelt hier de prijs om ze aan te schaffen ook een belangrijke rol.
Datzelfde geldt voor maanvissen. Wildvang maanvissen zijn moeilijker te houden dan de verschillende kweekvormen. Echte Altums zijn duur, veel kweekvormen zijn veel goedkoper
Echter er zijn ook vissen te koop, wildvang of niet, die beslist moeilijker te houden zijn als discusvissen of maanvissen.

Waarom?
Je zal een erg goede biologische kennis moeten hebben van de vissen om hun leefomgeving zo goed mogelijk na te bootsen. Verder zal je in staat moeten zijn om je waterwaarden aan te passen om optimale waterwaarden voor je vissen te scheppen. Dit vraagt natuurlijk een flink stuk kennis waarbij je watertesten moet kunnen uitvoeren en kunnen interpreteren. Techniek is een hulpmiddel daarbij.
Om vissen te kunnen kweken zal dit alles op een hoog niveau moeten liggen.

Bij het uitoefenen van de aquariumhobby zijn er veel technische mogelijkheden. Het is maar net wat je als liefhebber hiervan bij je aquarium wilt gebruiken. Waterverversen kan helemaal automatisch met behulp van een computer, het kan ook met een emmer en een tuinslang.

Uitwisseling van kennis

Met behulp van internet is er veel kennis beschikbaar maar is er over de vissen ook veel onzin te melden. Als liefhebber moet je goede kennis en flauwekul van elkaar kunnen onderscheiden. Dat is niet eenvoudig als je net begint.
Het voordeel van een forum is dat je goed kan vergelijken en dat er filmpjes en foto's geplaatst kunnen worden. Je hoeft het wiel dan niet zelf uit te vinden en het scheelt dure miskopen en dure blunders.

Veel plezier op Aquaforum.

Hobbygroet,
Jos Hut

Discusvissen zijn absoluut geen beginners vissen.
Start eerst op met een gezelschaps bak en leer de aqua materie.
Koop een goed discusboek, helaas slecht te vinden, althans in de nederlandse taal.
Meldt jezelf aan bij het forum van Discusclub Holland, daar zitten de meeste discushouders en vindt je enorm veel ervaring plus info.

Duidelijke uitleg Jos Hut, waarvoor dank!

@Jos Brand: het is dus ook niet aan te raden om met een kweekvariant als de Stendker te beginnen?

De discus is toch echt de mooiste vis kwa kleur, dus ben nog op zoek wat ik eventueel als alternatieve eyecatcher kan gaan kopen, mocht ik geen discussen gaan aanschaffen. Mooiste alternatief lijkt me nu nog de Diamantgoerami's.

Discusclub Holland heb ik inderdaad ook al e.e.a. gelezen en staat inderdaad ook veel nuttige info!

Mijn oorspronkelijke vraag was wat de belangrijkste verschillen zijn bij het houden van discussen en andere vissoorten, maar denk dat dat vooral de waterwaarden zijn?

Wat vind je van Malawi cichliden? Veel soorten zijn ook erg kleurig.

Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden hier. Wat volgens mij de grootste moeilijkheid is, is het houden van constante en goede waterwaarden. Dit voornamelijk in combinatie met de hoge temperatuur en de vele vervuiling van het prote�nerijke voer dat deze dieren om voor mij onverklaarbare reden krijgen.

Bij wildvang speelt watersamenstelling wel meer van belang,maar om nu bv Stendker als moeilijk te bestempelen?
Discus vissen laten gelijk als er iets aan schort,enige kennis qua visziekten is een pre.En de start moet goed zijn,geen zwakke of slechte dieren kopen.Ik denk dat daar vaak de schoen wringt,goedkoop is duurkoop. Het wezenlijke verschil zal de frequentie van waterwissel zijn,en meer filtratie.

Ook de Stendker varianten zijn gewoon discusvissen, waterwaarden zijn cruciaal voor discus, ook al is het nakweek, de suggestie wordt gewekt dat discus gewoon op kraanwater kan, echter discus vissen louter op kraanwater gehouden worden vaak niet ouder dan 6a7 jaar.
Evolutie gebeurd niet na enkele generaties , dus ook nakweek dient op aangepast water gehouden worden.
Eigenlijk zou dit met al onze aquarium vissen dienen te gebeuren.
Ik weet niet meer wie, maar er zit iemand op dit forum die vaak zegt," drinkwater is GEEN aquarium water.

@ Jelle, helaas voeren heel veel discushouders runderhart, voer wat discusvissen helemaal niet zouden moeten krijgen, om dit helpen te verteren heeft men de temperatuur opgeschroeft naar 30 graden.
Bij gewoon diepvries of granulaat kan discus op 27 a 28 graden gehouden worden, net zoals ander ZA cichliden.

@ Alex, helaas wordt er heel veel pulp aangeboden.
Geld is inderdaad een reden, men koopt visjes vanaf 5 euro en probeert deze groot te trekken.
Ook bij de aangeboden Stendkers zie ik een hoop rommel.

Vaak weet men ook niet hoe een discus er uit moet zien.
Ik zie torpedo vormen, snavelbekken, tekorte of misvormde kieuwdeksels,foute stress strepen enz.

Maar ook als je ziet in wat voor bakken men discus denkt te kunnen houden, wordt je daar niet echt vrolijk van.

Soms word ik er een beetje moedeloos van.

En bij de maanvissen is het helaas vaak niet anders.
Ook hier is veel rotzooi te koop en weten liefhebbers vaak niet hoe goede maanvissen er uit horen te zien. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de vissen waar ze samen mee gehouden kunnen worden.

Net als Alex denk ik dat een goede start cruciaal is. Dat is bij het houden van een aquarium niet goedkoop maar helemaal duur als je flink wat beginnersfouten maakt.

Hobbygroet,
Jos Hut

Botia zei:
Wat vind je van Malawi cichliden? Veel soorten zijn ook erg kleurig.

Moet zeggen dat ik de vissen erg mooi vind, maar de bak ben ik (nog) niet zo weg van... Hou toch wel meer van een bak met een beetje beplanting en dat gaat lastig worden met Malawi Cychliden..

Misschien dat ik nog eens in wat meer winkels moet gaan kijken, idee�n opdoen en ik het dan wel mooi vind. Dan is het idd een optie 🙂

Ik heb gelezen dat je als beginner sowieso beter geen Discussen kunt aanschaffen van kleiner dan 8cm. Dus dat ga ik dan ook zeker niet doen.

@Jos Brand: geen kraanwater zeg je, maar hoe kun je dan wel het beste water verversen? Is daar een speciaal apparaat voor? Sorry ik ben echt nog een leek! :$

Het water in Zuid Amerika waarin de discussen van origine vandaan komen heeft andere waardes dan ons kraanwater. En ideaal is natuurlijk om vissen zoveel mogelijk te houden in het water uit hun oorspronkelijke leefgebied Het water daar heeft een lagere zuurgraad en hardheid (Ph en GH) dan ons kraanwater en heeft ook een lagere geleidbaarheid (opgeloste stoffen) dan ons kraanwater. Om dat water te bereiken zijn er een aantal mogelijkheden. Er zijn inderdaad apparaten die dat water kunnen demineraliseren en ontharden. Ook zijn er dan nog mogelijkheden om het water aan te zuren.
Al met al iets waar je je eerst eens flink op zou moeten inlezen. En dan nog zou ik er als beginner niet meteen aan beginnen. De gekweekte discussen zijn tegenwoordig al wel wat gemakkelijker te houden dan een jaar of 25 geleden, maar toch nog steeds niet zo eenvoudig. Als je verstandig bent koop je eerst eens een beginnersbak (80-100 cm is al mooi) en kijk eens hoe het gaat met wat simpeler vissen. Leer de regelmaat van onderhoud, voeren, eisen van je vissen etc etc. En als je het dan over een jaar ofzo nog steeds leuk vindt en je hebt dat jaar zonder noemenswaardige problemen overleefd, ga dan nog eens kijken naar de discus

Helemaal mee eens en verder niets aan toe te voegen.

@Aquavisie: dank voor je duidelijke uitleg. Alleen de een zegt weer dat een beginner wel discussen kan houden (zelfs in de aquariumwinkel, maarja dat is natuurlijk een verkoperspraatje) en de ander weer niet.

Ik ga zaterdag voor een Rio 400 kijken en wil pas over 1-2 maanden een keer vissen aanschaffen als ik er zeker van ben dat ik me goed in heb gelezen. Maar misschien dat een gezelschapsaquarium inderdaad het beste is om mee te beginnen.

Ik vind discussen persoonlijk helemaal niet moeilijk om te houden. Er zijn een aantal hoofdregels waar je je aan moet houden ( verversingsbeleid, temperatuur, samenstelling visbestand) maar dat geldt in feite voor elke soort vis.

Ik heb mijn vissen overigens gekocht als beginner. De enige vissen die ik eerder had waren sluierstaart goudvissen, totaal niet te vergelijken met discussen dus.

Als je je goed inleest en je aan de spelregels houdt dan is het prima te doen.

Kleine aanvulling: ik heb nakweek discusvissen. Wat wildvang betreft zijn de regels iets anders maar ook dit is te doen als je je goed inleest en de juiste spullen in huis hebt.

Sterrekind zei:
Ik vind discussen persoonlijk helemaal niet moeilijk om te houden. Er zijn een aantal hoofdregels waar je je aan moet houden ( verversingsbeleid, temperatuur, samenstelling visbestand) maar dat geldt in feite voor elke soort vis.

Ik heb mijn vissen overigens gekocht als beginner. De enige vissen die ik eerder had waren sluierstaart goudvissen, totaal niet te vergelijken met discussen dus.

Als je je goed inleest en je aan de spelregels houdt dan is het prima te doen.

Kleine aanvulling: ik heb nakweek discusvissen. Wat wildvang betreft zijn de regels iets anders maar ook dit is te doen als je je goed inleest en de juiste spullen in huis hebt.

Hoe ververs jij je water? Gewoon met kraanwater of met osmose? En mag ik vragen waar jij je discussen gekocht hebt?

Ik ben van plan om binnenkort bij Coenen in Best te gaan kijken. Nog niks kopen, maar eerst ori�nteren 🙂

Mijn vissen zitten op leidingwater en ik heb ze bij De Parel in Tilburg gekocht.

YinYang zei:
@Aquavisie: dank voor je duidelijke uitleg. Alleen de een zegt weer dat een beginner wel discussen kan houden (zelfs in de aquariumwinkel, maarja dat is natuurlijk een verkoperspraatje) en de ander weer niet.

Ik ga zaterdag voor een Rio 400 kijken en wil pas over 1-2 maanden een keer vissen aanschaffen als ik er zeker van ben dat ik me goed in heb gelezen. Maar misschien dat een gezelschapsaquarium inderdaad het beste is om mee te beginnen.

In jouw geval, gezien je zoals je zelf al aangeeft , totaal geen aquarium ervaring bezit, zou ik de laatste alinea van jouw antwoord volgen.

Nog even op een rijtje.

1 Is het mogelijk om discusvissen op kraanwater te houden?
Technisch , ja.
2 is het te adviseren om dit te doen, zeker bij een beginner?
Nee, reden hieromtrent zijn al aangegeven.

Het is nou eenmaal zo, dat discusvissen, in tegenstelling tot andere ZA cichliden, sneller en heftiger reageren op verkeerde waterwaardes, met alle gevolgen van dien.
De afgelopen 22 jaar heb ik al genoeg ellende voorbij zien komen, vooral bij starters zonder aquarium ervaring.
Resultaat was afscheid nemen van deze mooie hobby.

Laat je niet gek maken door de tegenstrijdige info, voorheen werd het ook als waar aangenomen, dat goudvissen in een kommetje kon, inmiddels weten we anders.

Er zijn zat mooie en veel makkelijker te houden ZA cichlides waar je mee zou kunnen starten in de voorgenomen Rio 400, vooral om de nodige ervaringen op te doen.

Veel succes en wijsheid.

Jos, kun je het ook concreter stellen?

Dat kraanwater niet aan te raden is, zegt nog niet wat er dan wel goed is (en hoe je dat bereikt).
Dat discussen heftiger reageren op verkeerd water dan andere Z-A cichliden, zegt nog niet welke cichliden dat dan minder doen.

~ Ivo

Deze Jos heeft ervaren dat als je je maanvissen op verkeerd water houdt dat je dan absoluut problemen krijgt. Die kunnen daar heel snel en heftig op reageren.
Bij het verzorgen en kweken van verschillende soorten dwergcichliden is dat niet anders.

Er wordt aangegeven dat discussen geen vissen zijn voor beginners, ik kan niet zeggen dat ik maanvissen qua verzorging gemakkelijker vind. Het is alleen zo dat discussen in aanschaf flink duurder zijn en als er dan wat misgaat kost dat gelijk flink geld. Dat is wat mij betreft een van de grootste verschillen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Mascha&Ivo zei:
Jos, kun je het ook concreter stellen?

Dat kraanwater niet aan te raden is, zegt nog niet wat er dan wel goed is (en hoe je dat bereikt).
Dat discussen heftiger reageren op verkeerd water dan andere Z-A cichliden, zegt nog niet welke cichliden dat dan minder doen.

~ Ivo

Haha, het zijn dit soort reacties, welke je doen realiseren dat je wat tekort door de bocht ging.

Helaas is het Nederlandse kraanwater niet overal het zelfde, op sommige plekken zelfs kneiter hard.
Ook geldt eigenlijk voor alle ZA cichliden hetzelfde als discus,( uiteindelijk komen er veel uit hetzelfde biotoop)
Vooral de zgn. dwergcichliden verlangen ook zachter water dan welk bij ons uit de kraan komen.

Mijn ervaringen met de grotere cichlides is dat deze schijnbaar beter op gewoon kraanwater reageren dan discus ( correct me if I'm wrong, zoals de Engelsen zeggen)
Water voor discus zal je bijna in de meeste gevallen moeten aanpassen tot gewenste waarden.
Bijv. met osmose water, akadama korrels ( verlaagt de KH ) turf, ED.
Dan is het toch wel handig als je water chemie kent en ook begrijpt.

Helaas is dit vooral voor starters abacadabra en stoppen in ZA vissen in gewoon kraantjes water ( helaas is zelf de bekendste discus kweker Stendker hier debet aan )
Worden discus vissen in te kleine bakken gehouden, gefilterd op buiten filters met een telage filter capaciteit, met diverse problemen tot gevolg.

Verdiep je in de juiste omstandigheden, om discus te houden, dan kan je heel veel plezier hebben van deze koning van de Amazone en is deze vis niet veel moeilijker te houden dan andere tropische vissen.
Maar om beginners in de aquaristiek toe te roepen dat het gewoon zonder problemen in onaangepast kraanwater kan, omdat zij dat ook gedaan hebben, gaat mij te ver en dan reageer ik ( soms iets te snel en tekort door de bocht)

Mea culpa

Jos Brand zei:
Haha, het zijn dit soort reacties, welke je doen realiseren dat je wat tekort door de bocht ging.

Helaas is het Nederlandse kraanwater niet overal het zelfde, op sommige plekken zelfs kneiter hard.
Ook geldt eigenlijk voor alle ZA cichliden hetzelfde als discus,( uiteindelijk komen er veel uit hetzelfde biotoop)
Vooral de zgn. dwergcichliden verlangen ook zachter water dan welk bij ons uit de kraan komen.

Mijn ervaringen met de grotere cichlides is dat deze schijnbaar beter op gewoon kraanwater reageren dan discus ( correct me if I'm wrong, zoals de Engelsen zeggen)
Water voor discus zal je bijna in de meeste gevallen moeten aanpassen tot gewenste waarden.
Bijv. met osmose water, akadama korrels ( verlaagt de KH ) turf, ED.
Dan is het toch wel handig als je water chemie kent en ook begrijpt.

Met hard water wordt meestal de totale hardheid (gH) bedoeld, terwijl de kH wel een onderdeel is van de gH is, maar met de uitzondering dat een hogere kH zorgt voor een stabielere pH waarde.

Je moet dus een balans zien te vinden daarin en niet zomaar de kH tot 0 verlagen en met als gevolg een hevig fluctuerende pH te krijgen.

Het beste is om op te zoeken welke waarden standaard bij je uit de kraan komt en deze te vergelijken met de natuurlijke waarden van de discus.

Uit ervaring kan ik zeggen dat (gefilterd over turf) het kraanwater bij mij in de buurt geen problemen opleverde voor de discussen. Of ze zich 100% op hun gemak voelden? Dat kun je niet zeggen, maar ze vertoonden geen raar gedrag.

Om even verder te gaan op wat jij zegt jos: Discusvissen zijn over het algemeen nakweek en zijn dus al meerdere generaties "gewend" aan dat kraanwater, terwijl bijvoorbeeld tetra's en sommige soorten dwergcichlides heel vaak (zo niet altijd in sommige gevallen) wildvang zijn. Mij lijkt dus dat juist deze vissen het meest gevoelig moeten zijn en dat een nakweek vis langzaam maar zeker toch wat accepterend worden tegenover kraanwater.

Maargoed iedereen heeft hierover zijn eigen mening

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan