Wat is er nieuw

Grootte kast onder Aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Liesseling
  • Startdatum Startdatum
L

Liesseling

Guest
Hoi hoi,

Ik was eigenlijk benieuwd wat de minimale maat is voor een kast om een 60 cm aquarium op te zetten. Hoever mag de bak over de kast vallen aan beide kanten?

Zou het veilig zijn om de bak neer te zetten op een kastje van 36cm breed?

Het veiligst lijkt me dat de bak in zijn geheel op een oppervlakte staat. 36 cm lijkt me erg riskant. Hou ook rekening met de stevigheid. Zo'n aquarium is evengoed zo'n 50 + Kilo

Wat nou als ik er een plaat op schroef van 60 cm, of maakt dat geen verschil

ja dat maakt zeker verschil. Sterker nog dat is dan gewoon goed. Wel een beetje stevig plaatje uiteraard.

Nee, dat gaat Niet.

60 cm op een 35 cm is vragen om moeilijkheden.
Is hetzelfde als ik vraag,ga eens op 1 een staan.

Bertus dat gaat natuurlijk makkelijk met een plaat er op.

Klopt,als de basis maar sterk genoeg is natuurlijk.
Veel originele aquariummeubeltjes hebben onder de bovenplaat ook een kastje dat smaller is.

Zit er wel een grote voet onder,zoals bij Juwel.

Dus de basis verbreden.

Het kan,als de basis ook breder wordt,.BORIS.

Da's waar, maar het voelt wel 'spannend'.. verder neem ik aan dat die een wat bredere voet hebben? Hangt dus vooral af van het betreffende kastje waar @Liesseling het over heeft..

Edit: Bertus was me voor..

kellemes zei:
Da's waar, maar het voelt wel 'spannend'.. verder neem ik aan dat die een wat bredere voet hebben? Hangt dus vooral af van het betreffende kastje waar @Liesseling het over heeft..

Edit: Bertus was me voor..
:thumbs:

Is wel een goed punt van onze Baas B,in principe is een overlap van 12cm aan de zijkanten niet enorm maar als het een wat hoger kastje is en aan de onderkant ook 36cm breed is het wel verstandig om de basis ook breder te maken idd.

Oh dit heb ik lekker op tijd gelezen haha, er zit een 28 mm plaat op en hij is gevuld, en staat goed stevig.

Een aquarium, breder dan de onderkast, is geen probleem, dat bewijst inderdaad onder anderen Juwel. Voorwaarde is dat de bovenplaat voldoende dik is om het overstekende deel van het aquarium te dragen. Maar vergeet niet dat een aquarium een zogenaamde evenredig verdeelde belasting vormt. Een heel plezierige belasting, technisch gesproken. Dat betekent dat het overstekende deel, zo'n 10 centimeter aan elke kant, hooguit ongeveer 10 kilo weegt (1dm x 3 dm hoog x 3 dm diep = 9 liter.). Een 19 mm MDF-plaat draagt dit lachend.
Waar we het nog wel even over moeten hebben is de voet. Juwel heeft daarvoor een brede onderplaat gemonteerd, zodat het geheel niet zijwaarts kan kantelen. Dat is een belangrijk detail.

Klopt helemaal maar waren we inmiddels ook al achter! 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan