Grote Killi's


Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
3,212
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Ik ben op zoek naar de namen van grote killi's voor de middenlaag.
Ik weet al dat de Fundulpoanchax Sjoestedti een optie is. Zijn er nog andere?

Gegevens bak:
2m x 40cm diep x 50 cm, watertemperatuur 24-25C, ph neutraal of ietsje eronder, GH laag.
 
Die zijn er wel, maar niet eenvoudig aan te komen. Een broertje (of zusje) van de sjoestedti is Fp. falax. Die wordt ongeveer even groot. Fp. deltaensis heb ik wel eens een poging tot kweek gedaan . Maar ze beide zijn moeilijk verkrijgbaar. De falax kreeg ik indertijd van een Duitse kweker waar ik bij op bezoek was. De deltaensis had ik eitjes via aquabid gekocht, maar de kweek was mislukt.
 
Austrolebias monstrosus
Nothobranchius occelatus
Laciris pelagica (is niet aan te komen)
Lamprichthys tanganicanus
Pachypanchax sakaramyi

De bovenste twee van deze soorten zijn seizoensvissen.
Al deze vissen moeten in een speciaal aquarium.

Groetjes John.
 
Bedankt voor de namen!
Ik begrijp al wel hieruit dat ik er het beste aan doe om te beginnen met de F.sjostedti en een beetje ervaring opdoen met (monster)killi's. Dan kan ik in de verre toekomst altijd nog kijken of ik een andere soort wil proberen.
De Nothobranchius occelatus spreekt me wel aan, wat is de reden dat die in een speciaal aquarium moet?
 
Bedankt voor de namen!
Ik begrijp al wel hieruit dat ik er het beste aan doe om te beginnen met de F.sjostedti en een beetje ervaring opdoen met (monster)killi's. Dan kan ik in de verre toekomst altijd nog kijken of ik een andere soort wil proberen.
De Nothobranchius occelatus spreekt me wel aan, wat is de reden dat die in een speciaal aquarium moet?
Hij eet alles op, echt alles, zelfs iets kleinere soortgenoten. Denk niet dat je het wel af kan met regenwormen, op een gegeven moment eten ze die niet meer en willen ze alleen maar vis. Liefst enkele guppen/zwaarddragers per dag. Ze groeien heel erg snel. In de natuur komen ze alleen voor als er ook minimaal 2 andere nothobranchius soorten voorkomen. Die dienen dan als voer.

Ik denk dat sjoestedti's een goede keus zijn. Informeer eens voor tips bij de KFN.

M.v.g. John.



Groetjes John.
 
Ja, dat is misschien wel een beetje een erg enthousiaste veelvraat voor het leuke.
Ik heb al een adres van een killikweker in Duitsland, en heb in het verleden ook al contact gehad met de killivereniging, maar ben toen van het rechte pad geweken en naar de Geophagussen aan het kijken geweest.
Ik ben ook aan het kijken naar een mooie Epiplatys-soort voor de oppervlaktelaag in mijn andere bak (Juwel Rio 350).

Eerst maar de bakken verhuizen en opnieuw stabiel krijgen. Maar het uitzoeken, onderzoeken en de voorpret is een goede afleiding van de verhuissores....
 
Hij eet alles op, echt alles, zelfs iets kleinere soortgenoten. Denk niet dat je het wel af kan met regenwormen, op een gegeven moment eten ze die niet meer en willen ze alleen maar vis. Liefst enkele guppen/zwaarddragers per dag. Ze groeien heel erg snel. In de natuur komen ze alleen voor als er ook minimaal 2 andere nothobranchius soorten voorkomen. Die dienen dan als voer.

Ik denk dat sjoestedti's een goede keus zijn. Informeer eens voor tips bij de KFN.

M.v.g. John.



Groetjes John.
Wow, dat is wel een eterige vis zeg
 
Wow, dat is wel een eterige vis zeg
Het visjes leeft maar enkele maanden. De eitjes overleven een droge periode in de bodem van het watertje. De vissen moeten dus van larve t/m voortplanting groeien binnen enkele maanden. Dat gaat alleen door flink te bunkeren.

Groetjes John.
 
Klinkt interessant, en ook wel als een uitdaging om te houden 😄
 
Fundulopanchax Gardneri heb ik zelf en ze worden zeker niet zo groot als de Sjoestedti, maar nog steeds wel behoorlijke vissen als ze zijn uitgegroeit. Ze zijn levendig, mooi, meerjarig en heel gemakkelijk te kweken.

Lijkt me best een goede kandidaat om mee te beginnen.
 
De F. gardneri is erg mooi, maar als ik naar de rest van mijn vissen kijk en de plaats waar hij op de bodem rondscharrelt, vrees ik een beetje dat hij in een onbewaakt moment door de wimpelaal wordt opgehapt. Dat kan met de zwaarddragers ook gebeuren, maar die worden groter, zijn een stuk sneller, zwemmen wat hoger in de bak en kweken goed. Als er dan eens eentje in de wimpelaal verdwijnt, lijkt me dat niet echt erg, maar als de enige Fundulopanchax-man weg is, schiet dat niet echt op met het in stand houden van de populatie....
Bovendien vind ik een harempje vissen van 5-6cm in een bak van 2m een beetje erg minimaal. Dan moet ik mijn leesbril opzetten om te kijken of ik ze nog kan vinden en dat is toch niet helemaal de bedoeling....🔎
 
Ik ben op zoek naar de namen van grote killi's voor de middenlaag.
Ik weet al dat de Fundulpoanchax Sjoestedti een optie is. Zijn er nog andere?

Gegevens bak:
2m x 40cm diep x 50 cm, watertemperatuur 24-25C, ph neutraal of ietsje eronder, GH laag.
Eigenlijk zou je dan een keer moeten kijken op één van de killi-bijeenkomsten van KFN. Of op één van de shows van hen. Daar tref je dan ook grotere soorten aan. Een deel van de vissen op een show worden geveild. En op de bijeenkomsten worden er ook killi's geveild. Dan tref je in ieder geval soorten aan die je via de retail praktisch niet voorbij ziet komen. Wij van Poecilia Nederland hebben in het verleden ook een aantal keren tezamen een show gehouden.

En wat noem je eigenlijk groot? Want dat is voor iedereen uiteraard anders. Je hebt ze zelfs van rond de 20 - 40cm. Althans, daar kwam ik ook achter toen ik voor het eerst een killivisshow betrad. Dat was voor mij ook een gewaarwording. Ik was ook maar opgegroeid met de kleinere soorten.

tandkarperspektakel2015 040.jpg
tandkarperspektakel2015 043.jpg
tandkarperspektakel2015 067.jpg
tandkarperspektakel2015 064.jpg
 
Die bijeenkomst is ergens in het voorjaar, dacht ik. Dit jaar had ik er domweg de tijd en de puf niet voor, maar misschien volgend jaar.
Alleen is de kans groot dat ik niet zolang wil wachten...
 
Die bijeenkomst is ergens in het voorjaar, dacht ik. Dit jaar had ik er domweg de tijd en de puf niet voor, maar misschien volgend jaar.
Alleen is de kans groot dat ik niet zolang wil wachten...
Er is dit jaar al een weekend geweest van de KFN met een show. Voorheen werd dat altijd in September gehouden. Poecilia Nederland heeft dit jaar ook nog een aantal rijen met bakken voorzien van minder gangbare levendbarenden (die overigens niet onder het wedstrijdelement vielen). Dat gebeurd 1x per jaar. Maar een normale bijeenkomst van de KFN gebeurd meermaals per jaar. En ook dan worden er vissen aangeboden van privékwekers. Dus wellicht handig om dat ff in de gaten te houden.
 
Afgelopen weekend daar naartoe was uitgesloten, we gaan maandag a.s. verhuizen, dus een beetje erg druk momenteel...
Maar als er in september weer eentje is, houd ik me van harte aanbevolen als je me datum, tijd & plaats kunt vertellen.
 
Zou gewoon vragen binnen FB KFN wie er een bepaalde soort beschikbaar heeft. Wie weet woont die persoon vlak bij.

Groetjes John.
 
Ik heb al een adres van iemand die vlak in de buurt in Duitsland woont. Daar ga ik eerst kijken.
Het grote nadeel van de killivereniging Nederland is dat je eerst 40 of 50 euro lidgeld betaalt, voordat je een beetje geholpen wordt en dan ook nog voor de vissen zelf. Ik heb best veel voor mijn dieren over, maar ik vind het dan wel dure vissen worden.
Misschien zijn mijn ervaringen toevallig wat minder positief en ben ik ingehaakt op een moment (nouja, 3 maanden ofzo dat ik toch wat vaker op de fb zat) dater niet veel mensen aanwezig waren, maar toch.
Het voelt een beetje als een winkel waar je toegangsgeld voor moet betalen. Correct me if I'm wrong please....
 
Ik heb al een adres van iemand die vlak in de buurt in Duitsland woont. Daar ga ik eerst kijken.
Het grote nadeel van de killivereniging Nederland is dat je eerst 40 of 50 euro lidgeld betaalt, voordat je een beetje geholpen wordt en dan ook nog voor de vissen zelf. Ik heb best veel voor mijn dieren over, maar ik vind het dan wel dure vissen worden.
Misschien zijn mijn ervaringen toevallig wat minder positief en ben ik ingehaakt op een moment (nouja, 3 maanden ofzo dat ik toch wat vaker op de fb zat) dater niet veel mensen aanwezig waren, maar toch.
Het voelt een beetje als een winkel waar je toegangsgeld voor moet betalen. Correct me if I'm wrong please....
You're wrong😁

Groetjes John.
 
Ok, dan geef ik ze nog een kans.
 
Ok, dan geef ik ze nog een kans.
Het kweken van de grote killi's kost veel tijd en moeite. Als er dan iemand een bericht in de FB groep plaats dat ze een bepaalde vis zoeken dan zijn ze terughoudend om hun vissen te verkopen. Ze willen eerst zien en bepraten waar de vissen naar toe gaan.
Volgende meeting ben ik denk ik ook aanwezig.

Groetjes John.
 
Weet je al wanneer die meeting gaat zijn toevallig?
 

Terug
Bovenaan