Roomsnoes_06

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2022
Berichten
89
Leeftijd
22
Hoii,

Momenteel heb ik een grote 80cm bak draaien. Hier zit ongeveer 110 a 120L in.
In de bak zwemmen voornamelijk garnalen (stuk of 20 a 30) met veel jonkies. Ook zitten er 5 pareldanios in en 1 microrasbora. Dit gaat nog uitgebreid worden tot beide 6 a 7 stuks. 3 Oto's, heel veel toren - en postslakken en een mannelijke kempvis.
Sinds gisteren hebben we er extra planten, een nieuw stuk talawa wood en stenen bij ingedaan, kortom een hele nieuwe inrichting. Bij de vorige bak (60cm) hadden we een dubbel sponsfilter met een luchtpompje. Omdat de bak nu vergroot is hebben wij gekozen voor een nieuw filter. De Aquael turbo 500 doet nu hard zijn best.

Nu is de grote vraag of in de 110L het luchtpompje nog nodig is.

Zou iemand mij op weg kunnen helpen?

Groetjes,
R.
 
Nee hoor dat is niet nodig. Planten geven ook zuurstof en je krijgt zuurstof door gasuitwisseling.
 
Oh fijn, ik had namelijk ergens gelezen dat de planten snachts juist meer zuurstof gebruiken. Vandaar dat ik er een beetje huiverig voor was. Zou het goed moeten zijn als het opppervlakte beweegt of moet dit juist helemaal stil zijn?
Teveel beweging kan ook weer zuurstof vrijlaten uit het water toch?
 
Zou het goed moeten zijn als het opppervlakte beweegt of moet dit juist helemaal stil zijn?
Teveel beweging kan ook weer zuurstof vrijlaten uit het water toch?
Een lichte oppervlaktebeweging is voldoende. Hierdoor krijg je een betere uitwisseling van gassen dan als het wateroppervlak helemaal stil is.
Ik denk dat je in de war bent met CO2, als je oppervlaktebeweging hebt dan gaat dit ten koste van de hoeveelheid CO2 in het water. Met zuurstof is dit geen probleem, al wil je er echt geen golfslagbad van maken want ook als je geen CO2 (gas) injecteert wil je CO2 in je bak behouden. Je planten hebben CO2 nodig om te groeien.
 
Het is niet noodzakelijk om co2 toe te voegen toch? Want heb dit eigenlijk nooit gedaan.
Moet de uitlaat van het pompje net onder of boven water zijn om de meeste hoeveelheid zuurstof te behouden?
 
Nou dat hangt af van de vraag van je planten en de hoeveelheid licht. Dat is moeilijk om zo te beoordelen.
Ik zou het pompje zo doen dat je een hele lichte beweging van het oppervlak verkrijgt.
 
Het is niet noodzakelijk om co2 toe te voegen toch? Want heb dit eigenlijk nooit gedaan.
Moet de uitlaat van het pompje net onder of boven water zijn om de meeste hoeveelheid zuurstof te behouden?


Ik kan je zo niet zeggen hoe je het pompje moet zetten, want dat hangt er ook vanaf hoeveel water er door het pompje wordt rondgepompt. Dus dat hangt van de instelling die jij kiest af (helemaal open of heel ver dicht), maar ook van de mate van vervuiling van het filter. Hoe vuiler het filter hoe minder water er rondgepompt kan worden.
Ik zou in elk geval die 'eendenbek' erop zetten en dan het water naar boven laten gaan. Eventueel draai je de eendenbek een beetje zolang het oppervlak maar beweegt. En je hebt echt niet veel oppervlaktebeweging nodig. Lichte golfjes is prima.
Als je twijfelt kun je ook nog een filmpje bij YouTube uploaden en dan hier het linkje plakken, kijken we gewoon even mee.
 
Je kan ook eens kijken en zoeken op bio co2.
 
Waarom word telkens weer die co2 door iemands strot geduwd? stop daar toch eens mee, co2 hoort helemaal niet als extra in een aquarium, het is kunstmatig iets in stand houden terwijl als een bak in goede balans is dergelijke dingen totaal niet nodig zijn, het kan zelfs dodelijk zijn voor de aquariumbewoners als je co2 gaat toevoegen en nee dan heb ik het niet over een overdosering.
 
Waarom word telkens weer die co2 door iemands strot geduwd? stop daar toch eens mee, co2 hoort helemaal niet als extra in een aquarium, het is kunstmatig iets in stand houden terwijl als een bak in goede balans is dergelijke dingen totaal niet nodig zijn, het kan zelfs dodelijk zijn voor de aquariumbewoners als je co2 gaat toevoegen en nee dan heb ik het niet over een overdosering.
CO2 wordt nooit door de strot geduwd maar kan nodig zijn en gevraagd voor een juiste verhouding in een plantenbak. Het wordt namelijk mede bepaald door de lichtsterkte vraag van je plantenkeuze.
 
Laatst bewerkt:
Waarom word telkens weer die co2 door iemands strot geduwd?
Ik weet niet op welke post je reageert maar de TS vroeg zelf dat co2 toch niet nodig is? TS gaf aan dit nog nooit te hebben gedaan en ik gaf enkel aan dat er ook bio co2 is wat goedkoop is en minder ingewikkeld voor velen. Ik druk niemand co2 door de strot verder en gaf alleen aan wat zou kunnen.
 
Waarom word telkens weer die co2 door iemands strot geduwd? stop daar toch eens mee, co2 hoort helemaal niet als extra in een aquarium, het is kunstmatig iets in stand houden terwijl als een bak in goede balans is dergelijke dingen totaal niet nodig zijn, het kan zelfs dodelijk zijn voor de aquariumbewoners als je co2 gaat toevoegen en nee dan heb ik het niet over een overdosering.
Dan vraag ik mij af is dit een soort Internep antwoord of een Facebook antwoord... wel stom beide zijn internep..


Ik wil vragen aan medeaquarianen. Klopt Antje haar statement??
 
Waarom word telkens weer die co2 door iemands strot geduwd? stop daar toch eens mee, co2 hoort helemaal niet als extra in een aquarium, het is kunstmatig iets in stand houden terwijl als een bak in goede balans is dergelijke dingen totaal niet nodig zijn, het kan zelfs dodelijk zijn voor de aquariumbewoners als je co2 gaat toevoegen en nee dan heb ik het niet over een overdosering.
Je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten.. om jezelf maar eens te citeren
 
Dan vraag ik mij af is dit een soort Internep antwoord of een Facebook antwoord... wel stom beide zijn internep..


Ik wil vragen aan medeaquarianen. Klopt Antje haar statement??
Tuurlijk klopt die statement niet, ik begin die vrouw steeds minder serieus te nemen.
 
Waarom word telkens weer die co2 door iemands strot geduwd? stop daar toch eens mee, co2 hoort helemaal niet als extra in een aquarium, het is kunstmatig iets in stand houden terwijl als een bak in goede balans is dergelijke dingen totaal niet nodig zijn, het kan zelfs dodelijk zijn voor de aquariumbewoners als je co2 gaat toevoegen en nee dan heb ik het niet over een overdosering.

Ik ben persoonlijk ook op zoek naar een goede balans in mijn bak voor de planten zonder toevoeging van Co2… voorlopig. Ben nu gestart met het aanpassen van de plantenvoeding en lichtsterkte/duur. Benieuwd of het op die manier lukt. Ik heb alleszins nog nooit het gevoel gehad dat ik hier word verplicht om dat te doen. Aan de andere kant denk ik dat velen hun bak graag lang en sterk verlicht hebben en dan is al snel de voeding op en komen er algen… en kan Co2 een oplossing zijn. Geen mirakel maar een hulp opnieuw in de zoektocht naar balans.
 
aan dat type filter zit een mondstuk waarop je een stukje luchtslang met een steldop kan doen.
dan zuitgt het filter zelf wat lucht aan
 

Bijlagen

  • Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    194.1 KB · Weergaven: 57
Waarom maar 3?
Omdat we bang waren dat de bak anders te klein zou zijn en vanwege vakantie is er eentje gestorven. We willen dit wel weer uitbereiden naar 4 maar wil liever geen overbevolking. Zou het in een 110L mogelijk zijn om er 4/5 oto's, 1 man kempvis, vuurgarnalen, 7 micro rasbora en 7 parels te houden? Momenteel hebben we 3 otos, 1 kempvis, vuurgarnalen, 1 micro en 5 parels.

De lamp boven het aquarium staat 7,5 uur aan per dag, dit word geregeld door een timer en de intensiteit is gemiddeld.

Bij de vorige bak hadden we alleen een spons-luchtfilter en toen wij de bak opnieuw gingen inrichten waren de wortels van de planten in 1 a 2 maanden echt wel flink gegroeid. Is dit een goed teken of hoort dit normaal langzamer te gaan?

Nu hebben wij de bak dus niet draaien op een spons-luchtfilter maar alleen op een sponsfilter met een bakje van de keramieke korrels.

Hoe zouden wij aan de planten of vissen kunnen zien dat zij CO2 tekort komen? Misschien is het dan wel inderdaad een idee om CO2 toe te voegen.
 
Een Betta met garnalen is altijd een gok en ook met gewone vissen moet je zorgen voor voldoende schuilplekken voor je garnalen.
 
Ja klopt, heb welleens verhalen gehoord dat de betta ze opeet., Gelukkig is de betta super lief. In de dierenwinkel zat hij bij guppen en lag heel zielig in een hoekje. Thuis aangekomen was hij alleen met de parels en begon weer helemaal op te bloeien. Misschien spaart hij de garnalen omdat ie weet dat hij anders terug gebracht word naar de guppies😂

De rest van het bestand zou er ook bij kunnen?
 
Op zich moet 5 oto's prima kunnen mits ze genoeg te eten hebben. Weet niet waar die ene aan overleden is. Als de resterende vrij mager zijn zou ik er eerst geen nieuwe oto's bijhalen.
Nu heb ik geen verstand van filters maar heb het idee dat de Aquael turbo 500 misschien erg weinig is voor jouw bak.
 
oh dacht dat deze juist goed zou zijn omdat deze tot 150L zou gaan. Zou dan ongeveer per uur 500l water pompen
 
oh dacht dat deze juist goed zou zijn omdat deze tot 150L zou gaan. Zou dan ongeveer per uur 500l water pompen
Nogmaals, niet echt mijn afdeling dus kan het mis hebben.
Misschien dat iemand anders er duidelijker over kan zijn.
 
Ik had de Aquael Turbo 500 op een bruto 80 liter bak en de stroming was goed te noemen, alleen in het begin was de stroming erg sterk. Stroming neemt toch wel behoorlijk af. Normaal zou ik zeggen dat de 500 net aan is, maar aangezien je een Betta hebt denk ik dat dit wel eens de juiste keuze zal zijn.
 
Ik weet niet op welke post je reageert maar de TS vroeg zelf dat co2 toch niet nodig is? TS gaf aan dit nog nooit te hebben gedaan en ik gaf enkel aan dat er ook bio co2 is wat goedkoop is en minder ingewikkeld voor velen. Ik druk niemand co2 door de strot verder en gaf alleen aan wat zou kunnen.
Eerst word er zogenaamd tussen neus en lippen co2 genoemd waarna logischerwijs de topicstarter erover gaat vragen, en zo gebeurd dat iedere keer weer op dit forum met nieuwelingen, je benoemd het co2 gebeuren en vervolgens gaat de nieuweling twijfelen ofdatie het allemaal wel goed doet en vragen stellen erover om vervolgens in een moeras van overdaad aan info te verzuipen
 
Ik had de Aquael Turbo 500 op een bruto 80 liter bak en de stroming was goed te noemen, alleen in het begin was de stroming erg sterk. Stroming neemt toch wel behoorlijk af. Normaal zou ik zeggen dat de 500 net aan is, maar aangezien je een Betta hebt denk ik dat dit wel eens de juiste keuze zal zijn.
stroming neemt inderdaad behoorlijk af, was mij ook opgevallen. Als ik de uitstroom op zijn hardst heb staan vliegt de betta alle kanten op. Hebben jullie de pompjes met stroming op de kant van de lengte of breedte van het aqaurium?
 
stroming neemt inderdaad behoorlijk af, was mij ook opgevallen. Als ik de uitstroom op zijn hardst heb staan vliegt de betta alle kanten op. Hebben jullie de pompjes met stroming op de kant van de lengte of breedte van het aqaurium?
Ik had dit filtertje aan de korte kant hangen en liet hem dus langs de lange kant blazen. Bak was 60 cm lang.

Wat je zou kunnen overwegen is de set met spraybar aanschaffen voor dit filter. Even uitproberen hoe de stroming is en evt. de gaatjes mee en mee groter maken zodat de uitstroom minder krachtig wordt, maar dan zit je er weer mee als de uitstroom na laat.

En trouwens met de Betta. Ik zei dat ik de eendenbek naar boven zou richten. En normaal zou ik zelf dan golfjes over de hele lengte willen zien (niet perse nodig) maar met een Betta lijkt me dat toch beter van niet. Die moet wel een plek hebben waar hij uit de stroming rustig een schuimnest kan bouwen.

Om je een idee te geven, ik heb nu 2 x Turbo 2000 (2 x 2000 liter per uur) op een bak van 240 liter staan en dat is heel erg goed te doen (niet voor een Betta). Staan wel nog op zijn zachtst maar ik denk dat dit uiteindelijk geen overkill is.
 
op de korte kant is inderdaad een goed idee. De rest van de vissen houden ook niet van teveel stroming. Bij mij beweegt het opppervlak nu wel een beetje maar er is ook nog een "stil" stukje.

bij jou geven de filters vast erg veel stroming, word het bij jou geen slagbad? 4000 Liter per uur, word je water dus 16 keer per uur rondgepompt?
Bij mij zou dit dan 500liter per uur zijn, dus 4,5keer per uur rondgepompt, is dit niet te weinig? Het gevaar is dat een sterkere pomp meer stroming veroorzaakt, en dat vind de betta niet zo leuk.
 
Wat betreft je vraag over O2/ CO2 en hoe je kunt zien of je vissen of planten tekorten hebben:

O2 (zuurstof) is van levensbelang voor je vissen. Als zij te weinig zuurstof hebben, hangen ze aan het wateroppervlak snel te ademen en lucht te happen en uiteindelijk kunnen ze sterven. (Al zijn er ook nog anderen afwijkingen in waterwaarden (zie ook verder) die dat kunnen veroorzaken). Planten gebruiken 's nachts O2.

CO2 (kooldioxide/ koolstofdioxide) is een afvalproduct van de stofwisseling van de vissen en 's nachts van planten. Vissen hebben geen CO2 nodig, sterker nog bij te hoge concentraties krijgen ze het benauwd, gaan ze aan het wateroppervlak hangen en uiteindelijk sterfte. Planten hebben CO2 nodig om te kunnen groeien en produceren dan O2 en 's nachts produceren planten CO2 en gebruiken O2.

Zoals je misschien wel begrijpt zijn O2 & CO2 normale levensbehoeften en stofwisselingsproducten van planten en vissen. In je bak kun je planten extra stimuleren om te groeien door toevoegen van CO2 en of je dat moet doen, hangt ook van de eisen van je planten af. Het is dus een zaak van afwegen of je wel of geen CO2 wilt toevoegen, Omdat het in te hoge concentraties dus schadelijk is voor je vissen, en je nog vrij nieuw in het aquariumvak bent, zou ik het toevoegen van CO2 voorlopig vergeten en pas als je maanden (jaren?) verder bent, eventueel nog eens overwegen als je meer veeleisende planten wilt zetten.

Verder hoef je, bij een geringe beweging van het wateroppervlak geen zorgen te maken dat je vissen te weinig O2 krijgen. Doordat je water beweegt, neemt het O2 uit de lucht erboven op, en geeft het CO2 af. (vergelijk het maar met je eigen longen: zolang je zorgt voor luchtbeweging (ademen) gaat het goed. Het wateroppervlak kun je vergelijken met je adembeweging.)
 
Wat een fantastische uitleg. Super fijn dankje wel. Het is nu een stuk duidelijker geworden.:!
 
bij jou geven de filters vast erg veel stroming, word het bij jou geen slagbad? 4000 Liter per uur, word je water dus 16 keer per uur rondgepompt?
Aanvankelijk wel en toen ik de filters er net in had zitten vroeg ik me echt af wat ik gedaan had. Maar behalve daar waar de filters staan, staan de planten nagenoeg stil, wat wel aangeeft dat er niet zo heel veel stroming is terwijl de filters nog niet zo heel lang met bezetting draaien. Pakweg een week of 5 met planten en 3(?) met vissen. (Bak was al ingedraaid voordat de planten erin kwamen). Oppervlakte ligt voor 50% stil en beweegt voor de rest amper, waar ik niet blij mee ben want daar zit een kaamlaagje. In mijn topic staat bijna als laatste post een filmpje, dan kun je zien dat de stroming dus echt reuze meevalt.

Edit: heb op beiden extra filterkamers dus dat zal de stroming ook wat beperken.
 

Terug
Bovenaan