Grote vrijstaande bak

P

poecillia

Guest
Ik loop al wat langer met de wens rond van een groot aquarium voor Rift valley cichliden, maar in ons huis hebben we nergens een wand langer dan 1,5 meter. Omdat onze huiskamer voldoende groot is ga ik daarom voor een vrijstaande bak die in de overgang komt van onze normale woonkamer en een uitbouw. De bak functioneert daarmee als een room divider en is zo van drie kanten goed zichtbaar. Ik wil echter niet door het aquarium heen kunnen kijken en het interieur op de achtergrond van de vissen hebben. Daarom wordt het centrum van het aquarium een eiland waarin de overloop en droogkamer weg gewerkt worden. Met veel rotsen en een grote groep Vallisneria hoop ik het doorkijk effect te beperken.

Qua afmetingen denk ik nu aan een bak van 160x140 cm en 65 waterhoogte. De bodemplaat (uit twee delen) wordt 15 mm. De rest wordt 12 mm poly geslepen). Gezien de grootte van de bak moet deze op locatie worden gemaakt. Ik ben in sketchup bezig geweest om de contouren van de bak en het onderstel uit te werken. Hieronder enkele afbeeldingen.
Draft_balk (1).png


Frame_44.png

Het frame wordt gemaakt van balken van 94x44 staanders en 69x44 liggers. De middelste staanders zijn 119x44. Met meubelpanelen wordt het frame stabiel gemaakt. Op dit frame komt een plaat betonplex van 27 mm dik. Volgens mij zou dit frame de massa van het aquarium (toch snel twee ton met water en stenen) moeten kunnen houden, maar ik krijg graag advies.

In het frame ontstaan twee ruimtes die toegankelijk worden met luiken die met magneetcontacten vast zitten. Ze kunnen dus volledig verwijdert worden wat me makkelijk lijkt met onderhoud. In één van deze twee ruimtes komt een bioloog (ik heb er inmiddels één van 100x50x45 cm). In de andere ruimte komt vermoedelijk een extra aquarium dat op te delen is in compartimenten met verlichting waarin ik jongbroed kan opkweken en vissen kan separeren.

Voor de lichtkap heb ik inmiddels een ontwerp gemaakt dat ik al op dit forum heb besproken: https://aquaforum.nl/threads/lichtkap-zelfbouw-ontwerp-poecillia.169822/post-2191888

Ik wil het aquarium verder verwarmen met CV water (in het stookseizoen). Hiervoor heb ik inmiddels een platen warmtewisselaar op de kop getikt.
IMG_20200815_091914.jpg

De bak krijgt dus een bioloog gevoed via een overloop. Ik heb begrepen dat een Herbie overloop het beste werkt. De overloop komt in het centrum van de bak. Ik heb geen ervaring hiermee en sta open voor advies. Welke overloop kam werkt het beste, moet de overloop schuine wanden hebben? Wat moet de diameter van de buizen zijn? Qua opvoerpomp denk ik aan een Jecod DCP 8000 of 10000. Er komen dus totaal 4 gaten in de bak: 2 voor de overloop, 1 voor de retour en 1 voor de droogkamer. Ik denk aan 50 mm doorsnede, maar hangt af van de diameter van de buizen.
 
Wat een ambitieus plan! Ik ga je volgen!
 
Die 4 gaten snap ik niet helemaal, je retour zit al in de droogkamer en een durso geeft minder geluid volgens forumlid @tuinkabouter (als ik het goed heb)
 
Die 4 gaten snap ik niet helemaal, je retour zit al in de droogkamer en een durso geeft minder geluid volgens forumlid @tuinkabouter (als ik het goed heb)
Zo te lezen word de “droogkamer” geen echte droge kamer maar gewoon een pvc buis voor alle kabels.
Maar ik heb een herbie overloop, met een fijn regel klep is die stiller te krijgen als een durso.
 
Durso heb ik ook op de hoge afvoer.
Ik heb de 10k pompnop netto 1400 l/h op 7500 tot 7800 staan
 
Van mij is ook herbie maar dan de hoge pijp stil gemaakt met een durso.
Eigenlijk de bean animal maar Dan twee buizen ipv drie

 
Mooie plannen.

Mare is je vloer er op berekend?
 
Ik zou een aluminium frame overwegen is in verhouding tot de totale prijs van het aquarium nieteens zo heel duur en zorgt dat je beter bij je bioloog kan (flexibeler met je staanders) en minder last van bollingen / werking dan met hout. Ook zou ik onderaan de palen ook vast zetten anders heb je overal punt belasting.

Let ook goed op je vloer zelf. 2 ton in het midden van je kamer is wel iets anders dan 2 ton over een grote lengte naast je muur.
 
Laatst bewerkt:
Ben je, op de manier zoals je nu getekend hebt, niet bang dat je meubel scheef gaat zakken?
er zijn nl aan de onderzijde geen verstevigingsbalken te zien.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal me nog eens verdiepen in de overlopen, bedankt voor de link. De droogkamer is inderdaad niet meer dan een buis voor de doorvoer van kabels.

De vloer is een dikke gewapende betonnen plaat op gestabiliseerd zand. Het aquarium staat deels op de fundering van het huis en die van de uitbouw. Ik heb contact gehad met de bouwer van de uitbouw die me bevestigd heeft dat dit geen probleem is. Er zit een klein hoogteverschil tussen de vloer van de uitbouw en het huis. Daarmee moet ik rekening houden bij de lengte van de staanders en de afwerking.

T.a.v. het frame: hout kan ik zelf en het is makkelijker om af te werken of iets aan te bevestigen. Ik vind het wel een goed idee om de staanders op een liggende balk te plaatsen zodat deze niet kunnen schuiven en de puntbelasting lager is. Wat vinden jullie van de onderlinge afstand van de staanders ( ongeveer 40 cm over de lengte en 60 cm over de breedte hart op hart) en de liggers en de plaat betonplex om het gewicht te verdelen?
 
40 cm is erg krap hoor als je aan je bioloog onderhoud moet doen.
Bij mij zit er 75 cm tussen 2 poten, ik heb dan wel aluminium.
 
https://aquaforum.nl/threads/we-gaan-ervoor-250x60x70-cm.166537/post-2132492

Zie bovenstaande. Dat is onze 250 bak het bioloog is 120 * 40 * 45 cm (ons bioloog is kort en dus "normaal" zijn je vakken nog breder.
De tussenruimte zit dus op zo'n 75 - 80 cm. Stel je dit plaatje voor met 2x zoveel balken. Hoe ga je dan je buizen erin krijgen of erger je filter materiaal vervangen?

Wij waren eerst ook van plan om hout te gebruiken (en daarna steigerbuizen) maar uiteindelijk hiervoor gekozen op aanraden van mensen hier omdat er niets zo lastig is als balken die in de weg zitten. Daarnaast moet je bioloog er ook nog in de breedte tussen passen ;)).

Nu ik het formaat van je bioloog lees dat houd ook niet over op zo'n enorme bak zowel qua filter capaciteit maar vooral ook als je er ook rekening mee houd dat als je pomp stil valt je bioloog het extra water wat terug loopt moet kunnen opvangen.
 
De een droomt van een vrijstaande woning en de ander over een vrijstaand aquarium. :juggle: :DD

Een prachtig project en ik ben heel benieuwd hoe je het met de constructie gaat doen om deze bak te dragen. Ik volg dit topic dan ook met veel genoegen!
 
https://aquaforum.nl/threads/we-gaan-ervoor-250x60x70-cm.166537/post-2132492

Zie bovenstaande. Dat is onze 250 bak het bioloog is 120 * 40 * 45 cm (ons bioloog is kort en dus "normaal" zijn je vakken nog breder.
De tussenruimte zit dus op zo'n 75 - 80 cm. Stel je dit plaatje voor met 2x zoveel balken. Hoe ga je dan je buizen erin krijgen of erger je filter materiaal vervangen?

Wij waren eerst ook van plan om hout te gebruiken (en daarna steigerbuizen) maar uiteindelijk hiervoor gekozen op aanraden van mensen hier omdat er niets zo lastig is als balken die in de weg zitten. Daarnaast moet je bioloog er ook nog in de breedte tussen passen ;)).

Nu ik het formaat van je bioloog lees dat houd ook niet over op zo'n enorme bak zowel qua filter capaciteit maar vooral ook als je er ook rekening mee houd dat als je pomp stil valt je bioloog het extra water wat terug loopt moet kunnen opvangen.
Bedankt voor je uitgebreide opmerkingen, goed om mijn ideeën te 'challengen' :)
Met dit frame past er twee maal een bak van 50 breed onder. Verder heb ik de kopse kant van het aquarium dicht getekend voor de versteviging, maar ik ga hier waarschijnlijk ook met luiken werken. Om het aquarium te schragen ga ik hier twee diagonale balken plaatsen. Dan kan ik zo altijd lange voorwerpen (buizen) in het aquarium krijgen. Het frame ga ik verven zodat het minder gevoelig is voor vochtwerking.

Ik heb eerder overwogen het frame zelf van staal te maken (ik heb lasapparatuur) maar gezien mijn beperkte ervaring met lassen en risico's van krom trekken door de hitte heb ik dat laten varen. Waar heb jij je aluminium frame laten maken? Ik wil dit nog wel even checken.

Goed opmerking over de overloopcapaciteit als de pomp stil valt. Dat moet ik nog wel even testen. Overigens wordt het tweede aquarium met een hevel ook gekoppeld aan het bioloog. Dit aquarium vangt de overloopcapaciteit dus ook op. Maar misschien is het bioloog dan toch te klein. Ik zou er nog een extra bak naast kunnen zetten en dit koppelen met een hevel om de bioloog capaciteit te vergroten. Overigens hou ik niet van overbevolkte bakken, dus misschien is het wel voldoende.

Verder triggeren jullie opmerkingen over het bioloog onderhoud me wel, al denk ik dat niet zo zeer de breedte, maar de hoogte van het frame een probleem is. Er zit nu weinig ruimte tussen het bioloog en de balk. Ik denk dat ik het frame nog wat hoger maak. Ook makkelijker voor het leidingwerk.

Ik heb vandaag een plaat betonplex van 1,5 x 3 m en 27 mm dik gekocht. Ik wilde een onderplaat uit één stuk en dan is dit formaat de enige optie.
 
Bij mij is bovenkant bioloog tot onderkant laagste balk 27 cm als werkruimte. Dat is precies 1 cm te laag want ik stoot zo nu en dan nog mijn achterhoofd.

Hevels ben ik niet kapot van. Die stoppen wel eens.
 
Qua onderhoud heb je niet veel werk aan een bioloog.
Ik maak soms m’n sponzen schoon en vervang de fleece en meer niet.
M’n statische media heb ik in zulke netten

Als je het sediment eruit wilt hebben schud je het net en hevel je het water af en klaar.

Voor je overlopen zou ik nu het nog kan een nood overloop boren in je bioloog en die op je riool aansluiten oid.
 
Bij mij is bovenkant bioloog tot onderkant laagste balk 27 cm als werkruimte. Dat is precies 1 cm te laag want ik stoot zo nu en dan nog mijn achterhoofd.

Hevels ben ik niet kapot van. Die stoppen wel eens.
Ik heb nog minder, m’n hoofd past niet eens in de kast
 
Ik loop al wat langer met de wens rond van een groot aquarium voor Rift valley cichliden, maar in ons huis hebben we nergens een wand langer dan 1,5 meter. Omdat onze huiskamer voldoende groot is ga ik daarom voor een vrijstaande bak die in de overgang komt van onze normale woonkamer en een uitbouw. De bak functioneert daarmee als een room divider en is zo van drie kanten goed zichtbaar. Ik wil echter niet door het aquarium heen kunnen kijken en het interieur op de achtergrond van de vissen hebben. Daarom wordt het centrum van het aquarium een eiland waarin de overloop en droogkamer weg gewerkt worden. Met veel rotsen en een grote groep Vallisneria hoop ik het doorkijk effect te beperken.

Qua afmetingen denk ik nu aan een bak van 160x140 cm en 65 waterhoogte. De bodemplaat (uit twee delen) wordt 15 mm. De rest wordt 12 mm poly geslepen). Gezien de grootte van de bak moet deze op locatie worden gemaakt. Ik ben in sketchup bezig geweest om de contouren van de bak en het onderstel uit te werken. Hieronder enkele afbeeldingen.
Bekijk bijlage 305974

Bekijk bijlage 305975
Het frame wordt gemaakt van balken van 94x44 staanders en 69x44 liggers. De middelste staanders zijn 119x44. Met meubelpanelen wordt het frame stabiel gemaakt. Op dit frame komt een plaat betonplex van 27 mm dik. Volgens mij zou dit frame de massa van het aquarium (toch snel twee ton met water en stenen) moeten kunnen houden, maar ik krijg graag advies.

In het frame ontstaan twee ruimtes die toegankelijk worden met luiken die met magneetcontacten vast zitten. Ze kunnen dus volledig verwijdert worden wat me makkelijk lijkt met onderhoud. In één van deze twee ruimtes komt een bioloog (ik heb er inmiddels één van 100x50x45 cm). In de andere ruimte komt vermoedelijk een extra aquarium dat op te delen is in compartimenten met verlichting waarin ik jongbroed kan opkweken en vissen kan separeren.

Voor de lichtkap heb ik inmiddels een ontwerp gemaakt dat ik al op dit forum heb besproken: https://aquaforum.nl/threads/lichtkap-zelfbouw-ontwerp-poecillia.169822/post-2191888

Ik wil het aquarium verder verwarmen met CV water (in het stookseizoen). Hiervoor heb ik inmiddels een platen warmtewisselaar op de kop getikt.
Bekijk bijlage 305977

De bak krijgt dus een bioloog gevoed via een overloop. Ik heb begrepen dat een Herbie overloop het beste werkt. De overloop komt in het centrum van de bak. Ik heb geen ervaring hiermee en sta open voor advies. Welke overloop kam werkt het beste, moet de overloop schuine wanden hebben? Wat moet de diameter van de buizen zijn? Qua opvoerpomp denk ik aan een Jecod DCP 8000 of 10000. Er komen dus totaal 4 gaten in de bak: 2 voor de overloop, 1 voor de retour en 1 voor de droogkamer. Ik denk aan 50 mm doorsnede, maar hangt af van de diameter van de buizen.
Ik ga dit volgen, lijkt me een heel leuk project!
 
Qua onderhoud heb je niet veel werk aan een bioloog.
Ik maak soms m’n sponzen schoon en vervang de fleece en meer niet.
M’n statische media heb ik in zulke netten

Als je het sediment eruit wilt hebben schud je het net en hevel je het water af en klaar.

Voor je overlopen zou ik nu het nog kan een nood overloop boren in je bioloog en die op je riool aansluiten oid.
Dit sluit aan bij mijn beeld. Wat ruimte boven het bioloog is prettig, maar geen hoofdzaak

Ik heb inmiddels naar de overlopen gekeken en denk dat Herbie inderdaad het stilste en veiligste is. T.a.v. je opmerking over een nood overloop ben ik van plan om een stijgbuis in te bouwen die water van onderin het aquarium de overloop in leidt. Ik heb dit recent ook met een groot intern filter gedaan en dat bevalt prima. Op die manier haal je niet alleen water van het oppervlak maar ook uit de diepere waterlagen. Blokkeert je overloop dan loopt het water via de stijgbuis door.

Ik heb nog wel wat detailvragen over de overloop:
- hoe groot zou deze moeten zijn voor dit aquarium en zijn schuine wanden een optie om geluid te verminderen?
- Welke diameter buizen moet ik kiezen?
- Welke materialen heb ik verder nodig?
 
Ik snap ff niet wat je bedoeld met de stijgbuis

Maar schuine wanden hoeven niet mijn inziens, als je de normale overloop onder water laat eindigen is dat gewoon stil.
De nood overloop mag wel wat spetteren dan hoor je meteen of er wat mis is.
Qua diameter zou ik het niet weten maar denk dat je het ruimschoots red met 40mm buis.
 
Als je toch voor hout gaat, wellicht geïmpregneerd tuinhout een idee ipv vuren. Of had je een ander houtsoort in gedachte ipv krom bouwmarkt hout ?
 
Als je toch voor hout gaat, wellicht geïmpregneerd tuinhout een idee ipv vuren. Of had je een ander houtsoort in gedachte ipv krom bouwmarkt hout ?
Opzich, als je vuren balken haalt bij de houthandel zijn ze wel bijna allemaal recht en zuiver.
En als je het bioloog inpakt in tempex, of minimaal dekruiten erop legt valt de condens ook wel mee.
En al helemaal als je de kast gewoon ventileert.

Hier is de luchtvochtigheid in de kast niet hoger dan 60% met enkel een 120mm fan die op 5v draait ipv 12v
 
Bij mij is het ook niet vochtig rondom het bioloog.
Enige is dat ik zelf wel eens klieder met filtervlies vervangen maar daar kunnen die houten balken best tegen.
 
Ik snap ff niet wat je bedoeld met de stijgbuis

Stijgbuis is gewoon een buis van onderin je bak naar de bovenrand van het glas van je overloop. de Theorie er achter is dat je daardoor ook water van onderin je bak de overloop in dwingt ipv dat je alleen oppervlakte water afvoert via de kam. Voordeel ervan is dat de buis minder gevoelig is voor verstopping door planten die op je oppervlak drijven. Je moet alleen heel goed uitkijken dat hij niet gaat hevelen want als dat gebeurt hevel je bij een pomp storing je complete bak namelijk leeg en stroomt je bioloog over.
 

Bijlagen

  • Stijgbuis.png
    Stijgbuis.png
    13.8 KB · Weergaven: 144
Stijgbuis is gewoon een buis van onderin je bak naar de bovenrand van het glas van je overloop. de Theorie er achter is dat je daardoor ook water van onderin je bak de overloop in dwingt ipv dat je alleen oppervlakte water afvoert. Je moet alleen heel goed uitkijken dat hij niet gaat hevelen want als dat gebeurt hevel je bij een pomp storing je complete bak namelijk leeg en stroomt je bioloog over.
Ah zo.
Dat kan ook vrij makkelijk gedaan worden met een 2e schot voor je overloop waar een kier en/of gaten onderin zitten.
Dat maakt het geheel misschien iets netter.

Zoiets dus:
 
Als je de zijkanten , het dek en de tussenwanden van 40mm multiplex maakt heb je voldoende aan 1 ondersteuning in het front.
ik zou een bioloog altijd op een plateau plaatsen met wieltjes zodat je hem er helemaal onderuit kan halen zonder hem te hoeven slopen
( dan moet in jouw geval dan dus uit twee bakken bestaan)

ps
voor mijn beroep ontwerp en berekening ik bouwkundige constructies
Het is onwaarschijnlijk dat je vloer deze belasting kan hebben licht de constructie tekeningen van je woning uit het gemeente archief en laat een constructeur dat even voor je controleren.
voordat je verder investeert in je plannen
het zou zonde zijn als je bak knapt doordat de vloer te veel doorbuigt
 
Als je de zijkanten , het dek en de tussenwanden van 40mm multiplex maakt heb je voldoende aan 1 ondersteuning in het front.
ik zou een bioloog altijd op een plateau plaatsen met wieltjes zodat je hem er helemaal onderuit kan halen zonder hem te hoeven slopen
( dan moet in jouw geval dan dus uit twee bakken bestaan)

ps
voor mijn beroep ontwerp en berekening ik bouwkundige constructies
Het is onwaarschijnlijk dat je vloer deze belasting kan hebben licht de constructie tekeningen van je woning uit het gemeente archief en laat een constructeur dat even voor je controleren.
voordat je verder investeert in je plannen
het zou zonde zijn als je bak knapt doordat de vloer te veel doorbuigt
Je opmerking baart me wel zorgen. Zo exceptioneel is dit ontwerp toch ook niet, ik zie hier veel meer bakken die deze massa moeten hebben?
Ik heb de constructie tekeningen van de woning en de uitbouw wel in huis. Het aquarium moet op de overgang van het huis en de uitbouw komen. De aannemer van de uitbouw zegt dat het draagvermogen voldoende is. Ik kan nog eens bij degenen navragen die de tekeningen heeft gemaakt.
 
Je opmerking baart me wel zorgen. Zo exceptioneel is dit ontwerp toch ook niet, ik zie hier veel meer bakken die deze massa moeten hebben?
Ik heb de constructie tekeningen van de woning en de uitbouw wel in huis. Het aquarium moet op de overgang van het huis en de uitbouw komen. De aannemer van de uitbouw zegt dat het draagvermogen voldoende is. Ik kan nog eens bij degenen navragen die de tekeningen heeft gemaakt.
Bruto komt je bak al op een slordige 1400L water.
Daar komt nog 200-300L bioloog bij.
Dan komt er nog glas, meubel, lichtkap, filtermateriaal, randapparatuur en decoratie bij.
Kijk niet gek op als je richting de 3T gaat, dat is flink wat voor zo’n relatief kleine oppervlak.
En dan ga je de bak ook nog op een naad in je ondervloer zetten
 
Maar onder die naad zit meteen de fundering
 
Je gaf aan dat je vloer op zand gestort is, is de omgeving goede zandgrond of zitten er wel heipalen onder de woning en uitbouw?

Indien er palen onder zitten kan de grond onder je vloer wegzakken en heb je weer een vrij dragende vloer. Zijn er geen palen en ligt je vloer op een zandbed dan voorzie ik minder problemen.

Wij kunnen alleen gissen en vermoedens delen, een constructeur kan er aan rekenen en je meer duidelijkheid geven. Continue 3 ton op een relatief klein oppervlak is niet iets waar ze stsndaard rekening mee houden met een huis bouwen.
 
Ik heb contact gehad met degene die de uitbouw getekend heeft die me een constructeur hier in de omgeving heeft aangeraden. Die heb ik even kort gesproken maar had vakantie. Maar hij wil er wel naar kijken volgende week.

Ik zit hier op heel gevarieerde grond die bestaat uit zand, veen en klei. Op 2,5 meter diep zit een zandplaat die aangevuld is en waar het huis en de uitbouw op gebouwd zijn (Veen dat er op lag is weg gegraven). Na de bouw van de uitbouw is deze toch nog 14 mm gezakt.

Ik kom inderdaad ook wel op drie ton. Dat is meer dan de gebruikelijke ton per vierkante meter. Maar de vloer is wel een heel dik pakket beton (ik denk wel 40 cm). Ik ben dan ook niet bang voor afbreken, maar wel voor verder verzakken van de uitbouw. Hoewel je je wel kunt afvragen of die drie ton veel is ten opzichte van de vloer, muren en kanaalplaten die daar weer op liggen. Anyway, ik ben benieuwd wat die constructeur er van zegt. Hopelijk wordt het geen showstopper.
 
Even voor jouw idee een woning wordt normaal op berekend op een nuttige vloerbelasting van 175kg/m2

Jouw bak komt daar ruim boven vandaar mijn opmerking.
Goed dat je er even iemand naar laat kijken liever save dan sorry
 
Een kleine verzakking kan spanning geven met gevolg breuk in je glas. Als de vloer op zand ligt dan dondert de boel niet zomaar in elkaar.
 
Terug
Bovenaan