Grote vrijstaande bak


Even voor jouw idee een woning wordt normaal op berekend op een nuttige vloerbelasting van 175kg/m2
Ja maar je moet dat anders interpreteren. want als je dit letterlijk neemt zouden 2 personen van 90 kg al niet op 1 m2 mogen staan en dat kan natuurlijk prima.
Kijk naar de 20m2 rondom het aquarium, wat staat daar allemaal op aan kasten en andere zware voorwerpen? als dat niet zo veel is, dan is het dus 20 m2 * 175 = 3500 kg wat er op mag staan.
Staat het aquarium in de buurt van een dragende wand, dan mag het volgens mij nog eens maal 2 of 3.

Dit is niet exact hoe het werkt want ik ben geen expert, maar om even aan te geven dat je ook niet letterlijk die 175kg/m2 moet aanhouden. Je moet het grotere gehele bekijken.
 
Leek me ook al sterk die 175kg/m2 had de boel hier al lang door de vloer gegaan. :eek: ;)
 
het maken van die berekeningen is mijn dagelijks werk
die 175 kg klopt wel degelijk maar het gaat naar mijn mening te ver om daar op dit forum heel uitgebreid op in te gaan, mocht je dat wel willen dan nodig ik je hier uit bouwhelp
aanmelden is niet nodig

Zoals @trinakria terecht opmerkt kan je de belasting spreiden
maar dit is wel afhankelijk van de constructie van de vloer
Bij een houten balklaag of een prefab beton systeem is de spreiding overigens maar heel beperkt
Bij een in het werk gestorte betonvloer zoals hier om blijkt te gaan is de spreiding een stuk beter al kan een goedkopere niet al de harde isolatie laag onder de beton of een zo minimaal mogelijke hoeveelheid wapeningsstaal
de capaciteit daarvan ook behoorlijk beperken.

ps het is zeker niet mijn bedoeling om mensen ongerust te maken
een standaard bak met een doorsnede van ca. 50*50 cm kan overal wel tegen de dragende muur staan zonder problemen.
 
Ben je zo zwaar?
scheelt niet veel :eek: ;);)
Maar ik bedoelde meer het gewicht per m2 net wat Trinakria al aan geeft over de 2 personen van 90 killo
Had laats hier twee ambulance broeders met de nodige spullen 8 brandweer mensen en ik zelf in de huiskamer staan en toe ging het licht aan in de bak :eek:;)
 
Ik ben geen bouwkundig ingenieur - dus zeker geen advies van een expert... maar heb wel net zelf ook een verbouwing met uitbouw gedaan....

Wat die belasting van 175 kg/m² betreft, dat heeft meestal toch te maken met de gemiddelde belasting voor welfsels (zwevende overspanning) en niet zozeer als het over een volle betonplaat op volle grond gaat.

Ik lees hier ergens dat het een gewapende betonplaat betreft van 40 cm dik. Als deze volgens de 'regels' geplaatst is (voldoende wapening, zowel bovenin als onderin, dik genoeg.... beton goed aangetrilt etc) en daar ook nog volle grond onder, dat gaat geen kant uit. Dat geeft geen enkele kick onder het gewicht van een aquarium denk ik. Het zal hooguit - door de jaren- in zijn geheel wat kunnen zakken. MAAR! laat nu net daar een probleem zitten: als dat aquarium in het midden van zo'n massieve betonplaat zou komen, zou ik geen probleem zien. Het gaat hier echter over een overgang tussen oude en nieuwe woning, waar dus de nieuwe betonplaat samenkomt met de oude fundering.
1) wat weet je over die oude fundering? Is die evendik?
2) hoe zijn die 2 delen met elkaar verbonden? Zijn ze wel verbonden? Heeft de aannemer in de oude betonplaat dmv chemische ankers extra wapening aangebracht om de nieuwe plaat met de oude te verankeren?

Het grote probleem gaat er hier in zitten dat als het oude stuk en het nieuwe stuk zich anders gaan gedragen, maw meer doorbuiging of verzakking in het ene tov het andere deel. Daar zit het grote probleem. Want dan gaat je bak krom trekken, scheef zakken, en dat is wanneer er rampen gebeuren....

PS: wij bouwden 10 jaar geleden onze nieuwbouw. Naast ons kwam ook een nieuwbouw. 2x half open tegen elkaar dus. Met elk eigen aannemer. Die gingen elk eigen funderingsplaat voorzien (gewapend beton op 80cm onder het maaiveld)
Op uitdrukkelijk aandringen van onze architect/ingenieur is die betonplaat uiteindelijk uitgevoerd als 1 grote betonplaat in 1 keer gegoten met doorlopende wapening. Doorheen de jaren gaat deze namelijk altijd licht verzakken/zetten en als die als 2 betonplaten naast elkaar was uitgevoerd, krijg je langs de gemeenschappelijke muur scheurtjes door de zetting. Door het als 1 plaat uit te voeren gedragen de 2 huizen zich als 1 geheel waar geen onderlinge zetting optreed. En da's nu net wat jij wel hebt door die afzonderlijk uitbouw....
 
Al weer een tijdje geleden dat ik hier postte. Ik heb na de reacties hier een bouwkundige in de arm genomen. Die heeft contact gehad met de bouwer en de tekeningen bekeken. Er is een probleem met de vloer omdat de bewapening enkelvoudig is uitgevoerd. Dan bestaat het risico op scheuren bij grote belasting. Daarna heeft hij een simulatie gemaakt en de zetting over de tijd bekeken. Dan blijkt dat de zetting kan leiden tot het hellen van de vloerplaat. Uiteindelijk zou dit effect 11 mm kunnen zijn. Dat zou ook tot verdere problemen bij de overgang kunnen leiden omdat er geen dilatatievoeg is. Dit alles heeft me doen besluiten dat ik dit risico niet wil lopen. Het aquarium in deze vorm kan dus helaas niet doorgaan. Flink balen, want ik had er veel zin in en het is eigenlijk mijn enige optie om in dit huis een groot aquarium te kunnen realiseren. Ook nog flink wat geld kwijt aan die bouwkundige. Daar had ik ook een aquarium voor kunnen kopen. Maar beter zo dan problemen met het aquarium of de constructie. Bedankt dat jullie met me mee hebben willen dromen hierover en ook bedankt voor het advies een bouwkundige in de arm te nemen.
 
Dat is balen ja. Maar bedenk wel dat je de juiste beslissing hebt genomen en ook de juiste stappen hebt gevolgd om eventuele schade te voorkomen.
Ben je van plan wel te gaan voor een iets kleinere bak?
 
Wat enorm balen maar tegelijk hoe verstandig om die bouwkundige in de arm te nemen, dat scheelt zoveel ellende
 
Als ik het goed begrijp gaat dus de fundering van de aanbouw naar binnen hellen en heb je dus met verloop van tijd?
Dan heb je niet alleen een probleem met je vloer maar ook je wanden neem ik aan?

maargoed je hebt nu wel rust ervan, dat is ook wat waard
 
Balen voor je, maar beter het nu van te voren weten ipv een keer thuiskomen met een natte vloer door een kapot aquarium.
 
Ja altijd balen dit, maar idd beter als problemen met bak en vloer... hier net ook een aanbouw laten plaatsen en aannemer heeft deze bewust in en op de fundering van het huis gezet...
 
En heb je inmiddels andere plannen?
Of is het avontuur nu helemaal over?
 
Ach zo beperkt ben ik nu ook weer niet. Ik heb nog steeds een leuke Malawi bak (zie hieronder) en ik heb ook nog een mooie Tanganyika bak van 1,5 m. Verder nog enkele kleinere aquariums waar jongbroed in opgroeit. Maar ja je wilt dan een nieuwe stap maken en dat lukt nu even niet. Enige optie is een wand vrij maken door een kast weg te doen, maar dat win ik niet van mijn vrouw.
 
ik begreep zoiets dat de helft van je bak op de fundering van je huis en de andere helft op de fundering van je uitbouw staat? Kan je niet op de hoeken van je bak in de uitbouw een paal door je fundering maken?, je hebt van die schroefpalen nl. hmm zomaar een ideetje hoor, weet niet of het uitvoer baar is
 
ik heb net de tekening bekeken en vind t jammer voor je dat het geen doorgang kan vinden.
Ikzelf heb een beetje hetzelfde alleen kleiner 90 x 90 op een houten vloer.
Kan je geen stalen rechthoek aan de onderzijde maken met bouten m12 op de hoeken als het iets zakt kan je met de pootjes de boel weer recht draaien .
werkt perfect
image.jpg
 
ik heb net de tekening bekeken en vind t jammer voor je dat het geen doorgang kan vinden.
Ikzelf heb een beetje hetzelfde alleen kleiner 90 x 90 op een houten vloer.
Kan je geen stalen rechthoek aan de onderzijde maken met bouten m12 op de hoeken als het iets zakt kan je met de pootjes de boel weer recht draaien .
werkt perfectBekijk bijlage 310078
Ik maak me meer zorgen om scheuren in constructie.
 

Terug
Bovenaan