Groter filter, minder mest of niets doen.


keessie

Member
Lid geworden
2 oktober 2010
Berichten
18
Mijn nieuwe bak (rio 125 liter) draait nu zo’n 2 1/2 maand en alles begint een beetje te stabiliseren. Na de nodige algenplagen overwonnen te hebben heb ik nu nog wat draadalg over en iets wat lijkt op blaauwalg waar de filteruitstro de zandbodem raakt. Dit lijkt nu onder controle en lijkt nu langzaam weg te trekken. Daarnaast heb ik aardig wat zweefvuil in de bak.
Vers water voeg ik toe wanneer ik de bodem schoonmaak.

Waterwaardes zijn:
N02 < 0.01
NO3 10
PO4 0.2
Fe 0.05
KH 8
Ph 7
Daarmee CO2 24

Ik filter op een eheim ecco 200 over filterflos en zoveel bio materiaal als ik er in kan proppen.

Ik heb een behoorlijk vissenbestand met:
11x colombiaanse tetra
7x corydoral julii (maar volgens mij trilineatus)
4x amano garnalen
Een tiental vuur garnalen

Dit alles resulteert in een behoorlijke berg vissenpoep op zowel de bodem als op de planten.

Nu komt het; hoe verder?
Optie 1: een groter filter. Mijn nitraat komt van 20 naar 10 en fosfaat blijft gelijk nadat ik npk mest van 6mg naar 4mg per dag heb gebracht. Lijkt er dus op dat plantjes flink genieten van de nitraat en dat deze daardoor zakt en de vissen zorgen voor voldoende fosfaat, anders was deze wel meegezakt. Een groter filter zorgt er voor dat vissenpoep wordt omgezet in uiteindelijk nitraat. De bak kan dit best hebben en balans nitraat fosfaat wordt beter. Daarnaast wordt er meer amoniak afgebroken, welke ik niet meet en dus ook niet weet of dit een probleem is, waardoor blauwalg wellicht verdwijnt.

Optie 2: installleer een stromingspomp waardoor vissenpoep omhoog komt en in het filter terecht komt. Ziet er nog leuk uit ook een beetje stroming. Vervang filterflos voor wat grover schuim om amoniak om te zetten en daarmee meer nitraat.

Optie 3: zelf mest samenstellen ( heb een auto doser) en daarmee de waterwaardes sturen.

Optie 4: niets doen, gewoon vaker vissenpoep afzuigen en afwachten.

Ik neig naar optie 1, wat zouden jullie mij aanraden?
 
Die Ecco doet 600 liter lees ik dus normaliter zou dat voldoende moeten zijn op een bak van dik 100 liter netto. Zelf had ik er altijd een 2213 op met een cap van 440 liter.
Hoe heb je de uitstroom geregeld en is de circulatie goed in de bak? Gebruik je ook filterwatten in je filter voor het fijne zweefvuil?
 
Die Ecco doet 600 liter lees ik dus normaliter zou dat voldoende moeten zijn op een bak van dik 100 liter netto. Zelf had ik er altijd een 2213 op met een cap van 440 liter.
Hoe heb je de uitstroom geregeld en is de circulatie goed in de bak? Gebruik je ook filterwatten in je filter voor het fijne zweefvuil?
Uitstroom doe ik via een slangetje die het langs de voorruit schuin naar beneden blaast. Gaat via zijruit naar de achterkant waar het weer afgezogen wordt. De stroming komt overal, maar is gestaag. Alle troep verzamelt zich op en dood punt wat op zich een goed teken is.
Ik gebruik het eheim filtervlies dat bij de pomp zit. Ik heb er ook wel eens een extra filter met watten naast gehangen, maar zette weinig zoden aan de dijk. Heb het idee dat dit wellicht beter gaatbwannwer dit materiaal in de filter wordt afgebroken. Lijken me ook vooral veel korte en fijne witte haartjes wat me doet denken dat het dode draadalg is
 
Eigenlijk wordt ontlasting niet alleen afgebroken in het filter, maar vooral door de bodem.
Een andere manier van voeren (minder voeren, ander droogvoer en/of diepvriesvoer) kan ervoor zorgen dat je (net zoals ik) überhaupt nooit de bodem hoeft af te zuigen.

Zie overigens dat je bak pas 2 1/2 maand draait, mineralisatie duurt vaak ook wel even voor dit goed op gang komt.

hier wat interessant leesvoer wat dat aangaat:

Ecco 200 moet overigens prima voldoen, je zegt dat je filter vol gepropt zit met bio media en 1 laag witte watten, je kan wellicht wat biologische media eruit halen en er "mechanische media" voor terugplaatsen om te kijken of je daarmee nog wat extra zweefvuil kan wegvangen (30ppi spons bijvoorbeeld). Waarom zet ik "mechanische media" tussen haakjes? een 30ppi spons heeft buiten een mechanisch werking ook een prachtige biologische werking (alleen weer wat lastiger schoonmaken).

Aangaande dat zweefvuil, verwar je dit niet met bacteriebloei?
 
Laatst bewerkt:
Mocht je met vlokken voeren, dan kun je ook eens kijken naar een korrel. Dit is compacter en minder belastend voor je water. Ben hier zelf erg tevreden over het voer van Dr. Bassleer. Verschillende soorten hier gecombineerd voor een gevarieerd en optimaal dieet voor de vissen die ik hier heb zwemmen
 
Ik zou er ook wat extra filterspons in het filter plaatsen i.p.v. biologisch. Je hebt dan zowel mechanisch als biologisch op termijn.

Hoeveel en hoe vaak ververs je water?
 
Maar zo maar eens een vraag: Je vissen zijn volgens mij helemaal niet zo vervuilend. Dus zou ik me over vissenpoep niet zo druk maken. Wanneer er veel opdwarrelend vuil naar boven komt zou er wel eens heel iets anders aan de hand kunnen zijn. Zoals het voedingspatroon. Of je kan denken aan je stroming, te sterk of een botsende vorm. Of zie ik dit fout?
 
Een hoop nieuwe info. Dank!
Vervangen van filterflos en/of biologische media voor een wat grovere spons zat ik ook al aan te denken. Ik zag eerder al wat interessante posts op dit forum mbt 30 ppi.
Ik voer met korrel, soms bevroren bloedwormen. Als ik eerlijk ben kan dat wat minder.

Ik denk niet dat ik zweefvuil verwar met bacterie bloei.

Als laatste (dan heb ik alle ikput wel behandeld denk ik) denk ik niet dat ik te sterke stroming heb. Wel hoop het allemaal op op dezelfde plek wat wijst op een dode plek. Ik zat te denken om de stroming iets te versterken en wellicht aan te passen met een spraybar in de lengte richting. Daardoor loopt stroming over de bodem terug.

Ik zal me nu eerst inlezen in mineralisatie, wat filterspons op de kop tikken en ondertussen de boel gewoon opzuigen (niet te veel)

Bedankt allemaal
 
Nog even aangaande die stroming, het anders plaatsen van je in-/uitstroom kan ook een wereld van verschil maken.
Ik kan je verhaal m.b.t. je eigen in-/uitstroom niet helemaal volgens, maar zie het volgende:

Deze tekening is ooit gemaakt door een mede-forumlid:
Stroming.jpg

Stroming 2 (onderste van het plaatje dus) is met succes meermaals toegepast, waaronder door mijzelf, je in en uitstroom (uitstroom is gewoon een knietje de bak in of eventueel zo'n breed uitlopend geval) zitten daar dus in dezelfde hoek. wat op het forum ook regelmatig gebruikt wordt is een spraybar over de volle achterwand, daar heb ik zelf echter geen ervaring mee.

Wellicht kan je daar nog een aanpassing maken waar je winst mee boekt aangaande zweefvuil.
 
Nog even aangaande die stroming, het anders plaatsen van je in-/uitstroom kan ook een wereld van verschil maken.
Ik kan je verhaal m.b.t. je eigen in-/uitstroom niet helemaal volgens, maar zie het volgende:

Deze tekening is ooit gemaakt door een mede-forumlid:
Bekijk bijlage 332467

Stroming 2 (onderste van het plaatje dus) is met succes meermaals toegepast, waaronder door mijzelf, je in en uitstroom (uitstroom is gewoon een knietje de bak in of eventueel zo'n breed uitlopend geval) zitten daar dus in dezelfde hoek. wat op het forum ook regelmatig gebruikt wordt is een spraybar over de volle achterwand, daar heb ik zelf echter geen ervaring mee.

Wellicht kan je daar nog een aanpassing maken waar je winst mee boekt aangaande zweefvuil.
Onderste plaatje is idd wat ik bedoelde. Ik zal kijken of ik de originele spraybar nog heb liggen
 
Hieronder interessant artikel over mineralisatie. Gaat niet over aquariumomstandigheden, maar legt goed uit wat de relaties zijn mbt temperatuur, aerobe, anaerobe omstandigheden en inbloed van ph.
https://www.natuurkennis.nl/thema-s/bodem/bodem/bodemeigenschappen/

Wellicht ook verklaring waarom lage c:n verhouding van voedsel (en daarmee hopelijk uitwerpselen) Het beter doen. Doordat er voldoende nitraat aanwezig is gedijen de bacterien beter en wordt het sneller afgebroken. Anders moet het nitraat uit de voedingsbodem onttrekken.
 

Terug
Bovenaan