Wat is er nieuw

Gulzige visjes en de truc met gelvoer.

Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Goudvissen die de planten slopen heb ik jarenlang meegemaakt. Ik had me er maar bij neergelegd dat ik met goudvissen geen planten kon houden. Ik kocht twee Ancistrussen, en kreeg het advies om groenvoer te geven, en ik maakte kennis met allerlei soorten groenvoer waaronder courgette. Mijn toenmalige goudvissen schrokten de hele dag courgette naar binnen, die ik in eerste instantie voor de Ancistrussen had neergelegd. De goudvissen verhuisden naar een vijver, en ik zocht verder naar geschikt voer voor Ancistrussen. Op dit forum vond ik berichten waarin Repashy Soilent Green werd genoemd en ik besloot het uit te proberen. Ik schrok eerst wel een beetje van de prijs, maar ik wil het beste voor mijn vissen, dus... Uiteindelijk bleek het gemakkelijk klaar te maken, voordelig in het gebruik, en de stank viel erg mee. Je ruikt voornamelijk spirulina, en die gaat hier ook in de wortelsap bij het ontbijt. Ik maak het klaar in een vierkant stenen bakje, en dan kan ik het gemakkelijk in stukjes snijden en invriezen. De Ancistrus hier lust het, en de Rineloricaria, de Danio's en de Cory's ook, maar hoe zouden de sluiertjes die hier inmiddels woonden het vinden? Ze moesten er eerst aan wennen, maar daarna waren ze niet meer te houden. Het hele vissenspul verdrong zich voor dat ene blokje Repashy, en vooral de sluiertjes schrokten alles in no time naar binnen. Daar moest ik dus iets op verzinnen. Bij honden en katten doen ze dan brokjes in een puzzel, een speeltje of een kong, en bij papegaaien kon je datzelfde trucje uithalen met zaden en arabische gom, zodat ze moeite moeten doen. Ik had nog van die mini-bloempotjes van aardewerk, en daar heb ik twee stukken repashy ingeklemd en ze aan twee kanten op de bodem neergelegd. Ze hebben die potjes meet z'n allen keurig leeggegeten zonder te knokken, en iedereen is aan z'n trekken gekomen. Die houden we erin!

DSC01910.JPG
Flupke neemt onderweg een hap Repashy

DSC01959.JPG
De potjes Repashy staan klaar

DSC01962.JPG
Flupke ziet de Repashy liggen

Tot slot nog een filmpje van de anti-schrok oplossing...

Dat hoofdje vanaf 2:20 😀😀

Wacht maar tot flubke wat groter is dan is dat potje peanuts. Sluiers en tegen houden bij voer :6😀 Flubke zal deze week echt gaan gaan liggen stoeien met dat potje ben ik bang voor. Maar zo lang het werkt, werkt het 😀Had je niet 2 sluiertjes gekocht?

Ja, Quick is op een van de foto's te zien, die waar ik schreef" Flupke ziet de Repashy liggen". Ik zag het pas toen ik het bericht al had geplaatst. Quick is een bronskleurige Fantail. Op het filmpje is hij ook te zien, maar je moet heel goed kijken. Hij zwemt midden door het beeld, als je het weet zie je hem glimmen.

Als Quick en Flupke groter en sterker worden ga ik weer andere manieren zoeken om het voer aan te bieden. De potjes komen voorlopig alleen tevoorschijn op de Repashy-dagen, op andere dagen mogen ze artemia vangen en sera korrels zoeken en wat ik nog meer kan verzinnen om ze bezig te houden.

Het is echt een leuk stelletje vissen bij elkaar. Bessie Smith, de Ancistrus, en Brownie, de Rineloricaria zoeken elkaar steeds op zonder territoriale toestanden. Quick en Flupke zijn nieuwgierig en speels, en de Chinese Danio's en Cory's zwemmen daar heel op hun gemakje omheen. De Cory's krijgen straks wel wat soortgenootjes erbij, als alles zo lekker blijft draaien, en twee daniootjes gaat dan ook nog wel.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan