Gummiebeer's bakkenoverzicht


Gummiebeer

Well-known member
Lid geworden
4 januari 2014
Berichten
365
Locatie
Enschede
Alvast een plekje reserveren voor de perikelen van Gummie's bakje. :D Ik probeer zoveel mogelijk te melden over het wel en wee van de inrichtings, opstartfase en het uiteindelijk stabiel houden van de bak aangevuld met foto's.

4-1-2014: Aanschaf van een Ciano Emotions 80.
258739_0_82_img20140104wa0000.jpg


Zoals wel vaker het geval is bij mij, ik krijg iets in de kop en dan moet het ook gebeuren, impulsief is mijn 2e naam. Zodoende toog ik daags vantevoren naar de LFS om te orienteren. Daar viel mijn oog op bovengenoemde bak die ik de volgende dag ging ophalen.
Thuis aangekomen heb ik een mooi plekje vrijgemaakt, een donkere hoek waar 's ochtends even een straaltje ochtendzon komt. Na alles op zijn plek te hebben gezet ging ik snel naar een bouwmarkt voor een zak brekerszand, want goedkoper en Hollander. :D Ook gelijk een busje siliconenkit voor de bevestiging van het kurken achterwandje.
Vol goede moed wou ik van start gaan maar toen...geen verlichting, gaf geen sjoegem. Blijkt er al 1 T5 kapot te zijn van de 2. Ook nog serie geschakeld dus daar kon ik niks mee. :stom: Na contact met de LFS is nu afgesproken dat ik Maandag, hooguit Dinsdag, 2 nieuwe T5 lampen krijg. Ik ben benieuwd maar het is iig alvast geen goed begin..als het daar maar bij blijft.


5-1-2014: Weinig te doen
543199_0_82_20140105_131304.jpg


Vandaag begonnen met het vastkitten van de kurken achterwand. Ondanks de voor en tegen berichten heb ik toch gekozen voor kurk. Want ten eerste oogt het natuurlijk en ten 2e kan daar mooi Javamos op groeien. Verder ben ik benieuwd hoelang dit meegaat. Mocht dit een ramp worden kan ik op den duur altijd nog uitwijken naar een epoxy achterwand.
 
Hehe, succes met de bak!
 
Thnx!

Zoals de planning nu is wordt dit een ZO Azie biotoop.
Inrichting met kienhout en zwerfkeien.
Beplanting zal hoofdzakelijk afgestemd worden op getemperd licht, dus voornamelijk Cryptocoryne soorten, Vallisneria en een lotus in het lichtere gedeelte. Dit bestand zal nog aangevuld worden maar daarvoor moet ik even in de boeken duiken.
Bewoners:
Aplocheilus panchax
Barbus pentazona
Pangio kuhli
Als hoofdbewoner twijfel ik nog. Waarschijnlijk zullen dat diamantgourami's worden, maar de Betta Imbellis of Trichopsis vittata staan hoger op het verlanglijstje.

Ook wil ik proberen om een groepje garnalen te huisvesten, dit lijkt mij namelijk goed passen en ik ben benieuwd naar het gedrag.
 
Ben benieuwd wat het gaat worden , hoe het eruit komt te zien :)
 
Bak ziet er goed uit! Ben benieuwd
 
6-1-2014: Het vullen kan beginnen!

Vandaag moest het gebeuren. Ik had geen zin om te wachten op de T5's tot ze bezorgd werden dus ben ik naar een andere lfs gegaan om daar een nieuwe te halen, een Aquastar. Deze hangt nu icm een daglicht lamp boven de bak. Groot nadeel dat het serie geschakeld is, dus daar wil ik in de toekomst nog wat aan gaan doen, de overgang van licht tot donker is nu wel erg extreem. Ter vervanging van het standaard binnenfiltertje nam ik ook een Eheim classic van 440l/u gevuld met filtermatjes en voor nu even actieve kool.
Zo hangt het er nu bij
185848_0_82_20140106_141155.jpg


Zand erin, ik had net genoeg aan 25 kilo, en wortelhout.
468156_0_82_20140106_150454.jpg


En zo staat het er nu bij
432434_0_82_20140106_192103.jpg


Ik kreeg ruimtegebrek voor de planten dus is er een stuk hout verwijderd. Er moeten nog wel veel kleine dingetjes gebeuren, eerst maar eens kijken welke planten aanslaan. Eindelijk staat er weer een aquarium :D
 
dat begint er al op te lijken!

lekker laten groeien
 
Vandaag toch maar even wat veranderd. Het stuk wortelhout stond mij niet aan op de manier hoe het stond en ik heb de Cyperus helferi verplaatst die nu voor het wortelhout staat.
Bak is nog vrij mistig door het zand ondanks meerdere malen spoelen, maar dat trekt wel bij. Ook wat allerhande spullen aangeschaft zoals kleibolletjes, thermometer (handig) en een schepnetje om dode blaadjes aan de oppervlakte weg te scheppen.

229981_0_82_20140107_160536.jpg
 
De bak is mooi helder geworden vandaag en ik zag al enkele helena's rond banjeren die met de planten zijn meegekomen. :)
Vandaag ook begonnen met het knutselen van bio Co2. Nu een kwestie van geduld tot de eerste vissen.
 
Kleine update

555624_0_82_20140111_172320.jpg


Begint aardig te groeien. Enkel de Limnophila wil niet lekker, zit ook wat bruine alg op. Verder schieten er cyclops door het water en planten de slakken zich aardig voort.

Bio Co2 met het omgekeerde bakje is ook toegevoegd en volgende week even hobbybobben met nachtverlichting in de vorm van een fietslampje.
 
Begint aardig te groeien. Enkel de Limnophila wil niet lekker, zit ook wat bruine alg op. ???? He?

Tessa, wat zegt hij?
Silicaten in het water zorgen voor opstartalg.
Wat doen die snelgroeiers? trekken de silicaten eruit.
Zou je water verversen,komt er weer wat bij. Maar is stabiel door de sn.groeiers.


Jammer,dat je met het STOF,door bent gegaan.
Dat blijft er nu inzitten.
Beter na kunnen spoelen.
 
Mijn ervaring met Limnophila is, het gaat hard groeien of het groeit onder de alg. Ik had beter kunnen wachten met de Limnophila tot 2 a 3 weken na opstart. Ook staat die daar niet echt goed, is net een hoek waar minder licht in valt.
En bruine alg hoort er wel bij na opstart, altijd al gehad met nieuwe bakjes.
Aangezien het eikebladvaren nu wortelstelsels beginnen te vormen en het Belgisch groen flink aantrekt, verwacht ik dat het overgrote gedeelte aan silicaten wel wordt opgenomen.

En Bertus, bedoel je het stof van de zandbodem? Zand kan je wassen tot je een ons weegt, het blijft altijd vuil.

Vandaag ook DE plantenbijbel besteld van Kasselmann. Ik had al een aantal mooie boeken, maar nog geen plantenboek, shame on me..
 
Dat is naturlijk niet zo,he.
Je heb t zand,en je hebt stof.

Stof wil je niet in de bak,slaat de bodem van dicht.
Voorkomen is betr dan genezen.

En,ik heb ook boeken zat. geen Kasselmann.
 
Netjes hoor maar lees ik het nou goed dat er 25kg zand in de bak zit?
 
Tot nu toe altijd goed gegaan met het zand, varieerend van een 60cm tot 3 meter bak, nooit problemen gehad met een dichtslaande bodem. Enkel een keer met speelzand, dat was een grote fout.
Dit is dus brekerszand wat 10x gespoeld is, toen vond ik het welletjes. ;)

En idd, er zit 25kg zand in. 2cm voorgrond oplopend tot 10cm achterin.
 
De tijd zal het leren,he.
Ik heb alleen maar aquarium grint,1-2 mm.
 
Daar heb ik me op verkeken dan,stuk hout is ook heel apart mooi trouwens.
 
Tijd zal het idd leren. De keuze voor zand is dat ik het er natuurlijker uit vind zien en met het oog op de toekomstige bewoners die oa uit kuhli's zal bestaan.

Dat stuk hout heb ik al jaren, ooit eens uit een aanbiedingsrek gevist bij de lfs. Ik twijfel nog om er een stuk erbij te doen aan de rechterkant als ophoging/terras, maar dan moet ik zagen in het hout want net te lang.
 
Ziet er mooi uit! Hoop voor je dat het allemaal goed indraait en er mooi uit blijft zien.
 
Dit beloofd een hele mooie bak te worden :thumbs:
 
Ik ging naar de winkel en nam mee:
531816_0_82_20140115_131313.jpg


:)
 
Ziet er leuk uit, ben benieuwd hoe dit er uit gaat zien :)
 
Waterwaardes na 9 dagen, gemeten met bovenstaande set:

PH: 6,5-7 (twijfelgeval qua kleur)
KH: 10
NO2: 0,01mg/l
NO3: 1mg/l
Fe niet gemeten want ik had net ijzer toegevoegd.
Co2 zou volgens de tabel 40mg/l zijn.

Volgens mij mag de NO3 wel wat meer worden?

Binnenkort het setje aanvullen met PO4, NH4 en een PH in stappen van 0,2
 
Vandaag weer op stap geweest voor wat planten. Cryptocoryne wendtii groen, Rode tijgerlotus en Hygrophila corymbosa(?) Voor nu is de beplanting compleet met 8 soorten. Hier en daar wat verplaatst en rechts een stukje hout erbij voor afscheiding Belgisch groen en de tijgerlotus.

Hoe het er nu bij staat:
122378_0_82_20140116_154917.jpg



Ook een bolletje "mos" erbij voor...jawel, vuurgarnalen. En dat al na dag 10..en zich dan ook nog ervaren noemen met zijn 20 jaar aquaria, jaja, zo kom ik geloofwaardig over :p

Enniehouw, de waterwaardes zijn redelijk tot goed al mag NO3 omhoog. En als ik logisch ga nadenken is dat tekort te wijten aan geen bewoners, dus geen nitraatproductie. Ook gezien het eikeblad, wat ik als drijfplant hou, en de explosieve groei van het Belgisch groen zal er geen nitraatexplosie komen aangezien dit echte nitraatvreters zijn. Overigens houd ik dagelijks de NO2 en NO3 in de gaten. Mocht het uit de klauwen lopen kan ik tijdig reageren.

De vuurtjes: Nog lekker in een bakje om te wennen

949292_0_82_img20140116wa0000.jpg


En uiteindelijk na een uur overwennen:
178541_0_82_20140116_155131.jpg


Het zijn er overigens 25 in verschillende maten met 1 of 2 vrouwtjes die eitjes dragen.

And last but not least..de helena slak die de poelslakjes in toom moet houden.
367753_0_82_20140116_154939.jpg


Al met al een hele verandering aan de bak met als grootste verandering wat meer leven in de bak. De garnalen ontdekken de hele bak en dat is echt een grappig gezicht! :D

Het aankomende visbestand is ook deels op de schop. Ik ben helemaal verliefd geworden op de Hemelse pareldanio, Danio margaritatus, Microrasbora galaxy of hoe ze nu ook heten.
Als ik daar een schooltje van 20-25 heb zwemmen lijkt mij dat een erg mooi plaatje! Dat tesamen met een 15 tal kuhli's en (dwerg)knorgourami's maakt het schilderijtje wel af :thumbs:

Nog wat waterwaardes van vanochtend:
PH: 6,5
KH: 11
NO2: 0,01mg/l
NO3: 1mg/l
Fe: 0,2mg/l
Co2: 100mg/l volgens tabel, verhouding PH+KH. ('s ochtends gemeten, toch teveel. Actie: 1 fles afgekoppelt en tijdelijk wat meer oppervlakte beweging gecreerd)
 
Tot mijn grote schrik zag ik 2 dode vuurgarnalen afgelopen Zaterdag. Heb toen gelijk de waterwaardes getest maar ik kwam niks raars tegen. Het zal dus een geval zijn van zwakke exemplaren die het transport en verandering van water niet konden waarderen.
De eerste bestelling is ook de deur uit. 20x galaxy's en 15x kuhli's, deze verwacht ik binnen nu en 2 weken.

Gezien de vuurgarnalen ben ik afgestapt van de panchax's en probeer ik Trichopsis pumila's te bemachtigen maar uiteraard zijn die nergens te vinden in mijn regio..

Verder heb ik de Aquastar vv voor een Arcadia tropical pro en begint de Thaise lotus mooi te groeien. Het eikenblad moet nu echt even gesnoeid worden want het groeit de bak uit, niet normaal meer!
 
co2 100mg/l ??? is dat niet een beeeeeeeetje te hoog? ;)
 
Mausalicious zei:
co2 100mg/l ??? is dat niet een beeeeeeeetje te hoog? ;)

Jup, veulste hoog! En dat enkel met bio Co2, iets te enthousiast geweest.. Inmiddels snel opgelost door de uitlaat van het filter iets hoger te zetten zodat er meer oppervlakte beweging ontstaat. ;)
 
Gisteren zijn de eerste vissen erin gekomen!
5x Trichopsis pumila

814497_0_82_20140122_144520.jpg

826227_0_82_20140123_160742.jpg

Eenmaal in het aquarium zijn ze bijna niet op de foto te zetten, hierbij zal de telefoon wel debet aan zijn. Binnenkort maar eens de camera van zusje lenen voor mooie foto's.

Er wordt op internet gezegd dat de pumila niet achter de vuurtjes aan zouden gaan, maar dit doen ze zeker wel en dan in een groepje! Helaas voor de pumila's zijn de vuurtjes sneller en dus niet te pakken. Zwakke exemplaren daargelaten natuurlijk. Aan het gedrag gok ik dat er sowieso 2 mannen zijn want het knorren is al begonnen en ze pronken naar elkaar. De (waarschijnlijk) 2 vrouwtjes boeit het niet zoveel en scharrelen apart door de bak. Van 1 ben ik niet zeker maar ik gok een man.

De vissen die in bestelling staan worden in de eerste week van Februari verwacht.
Vandaag eindelijk het actieve kool uit het filter gehaald en nog een stronk hout achter het grote stuk gezet voor extra schuilmogelijkheden. De bedoeling is verder om het Belgisch groen langzaamaan te vervangen voor de Hygrophila corymbosa red green (Handelsnaam, nog geen idee welke het precies is) en de Limnophila sessiliflora nog een betere plek te geven. Op het hout wil ik nog graag een paar Javavarens plaatsen.

Totaalplaatje nu:
626289_0_82_20140123_152828.jpg
 
Vandaag zijn de nieuwe bewoners geintroduceerd. 20x pareldanio, waarvan tot nu toe 3x uitval. Foto's maken heeft geen nut want ze zijn nog heel ienieminie klein, hooguit 1 cm. Daarbij 2x CPO, een koppeltje. De kuhli's zijn helaas niet geleverd maar das ook niet zo erg. Ik ben namelijk van plan om een 8 tal Botia sidthimunki voor in de plaats te houden.
Verder is de bak iets veranderd qua inrichting. Belgisch groen is nu drastisch gesnoeid om plaats te maken voor andere planten.

Foto's zullen morgen volgen!
 
Eten die knorgoerami's niet je vuurtjes op?
 
swordfish zei:
Eten die knorgoerami's niet je vuurtjes op?

Nou...erger nog. De dwergknorries eten de pareldanio's op...tot nu toe ben ik 1 danio daardoor kwijt. :stom:
Ik heb alle knorries er uit gevangen en gaan nu naar een andere bak. Ik weet ook niet of ze uberhaupt nog terug in de bak gaan na deze taferelen.
 
Mmm dat is minder. Goerami's zijn dus echte jagers
 
Ja, ik had dit niet echt verwacht van de pumila's. De galaxy's zijn klein maar toch wel groter dan de bek van de pumila's. Ik heb nu ook besloten om ze er niet meer in te doen. Alleen is het nu wel beperkt qua keuze aan de oppervlakte. Aplocheilus soorten zijn een nono, evenals halfsnavelbekjes. Labyrinthvissen gaat helaas ook niet want ik denk dat zelfs de schuwe Chocoladegouramie, Sphaerichthys osphromenoides, wel een galaxy lust op zijn tijd. Nu denk ik wel aan de Aplocheilichthys normani, maar dat is weer Afrika en dan moet ik het ZO Azie biotoopje los moeten laten.
Als bodembewoner stonden de kuhli's op de lijst, maar ik twijfel nu om de Botia sidthimunki daarvoor in de plaats te houden. Maar als ik eventueel zou kiezen voor de normani's als oppervlakte vis dan kan er ook zomaar een Corydoras soort in komen als bodembewoner.

Keuze's, keuze's.. :stars:
 

Terug
Bovenaan