Wat is er nieuw

Gup met ziekte

Aqua<3

Well-known member
Lid geworden
15 september 2021
Leeftijd
22
Hallo,
Vorige week was het me opgevallen dat 2 van de guppen uit mijn ouders bak wat raar klem gedrag vertoonden en wat magerder waren. Helaas was onze echte quarantaine bak nog niet goed ingedraaid dus we hebben ze in een klein wel voor vissen bedoeld quarantaine bakje gedaan met een wormen middel waar we vaker succes mee hebben gehad. 1 van hen begon al snel op te knappen maar de andere bleef ziek met rode kieuwen en klemgedrag hangend op de bodem.

De gezonde hebben we na 4 dagen weer terug gedaan in het echte aquarium waar we nu gelukkig geen wormensymptonen meer hebben.

Sinds gister is onze quarantaine bak goed ingedraaid en hebben we door de dierenwinkel de waardes laten testen en die waren goed. We hebben gister ook de gup erin gedaan. En tot onze verassing zwom ze weer vrolijk rond zonder geklemde vinnen alleen sinds vandaag vertoond ze weer raar gedrag en we hebben geen idee wat er nou aan de hand is met haar. Wel valt het ons er op dat haar kieuwen best rood zijn en een beetje lijken open te staan. En ze nog steeds soms haar vinnen klemt. Ze hangt ook vaak erg stil. Het lijkt ook alsof ze kriebel heeft aan de onderkant bij haar kieuwen want ze gaat daarmee erg vaak langs plantjes.

Alvast bedankt voor uw reactie.

20210915_102156.jpg

20210915_102448.jpg

moeilijk te zeggen, ik denk dat ze het uiteindelijk niet redt. veel groen, goed water, goed voer. sommigen geven voogle.

Welk wormen middel heb je gebruikt gezien na 4 dagen weer terug geplaatst? Kieuwwormen is meestal langer behandelen en herhaling.

Welk wormen middel heb je gebruikt gezien na 4 dagen weer terug geplaatst? Kieuwwormen is meestal langer behandelen en herhaling.
Cerpofor Dactycid voor interne- en huidwormen.

Helaas mag je de kuur voor pas na 14 dagen herhalen en wil ik de vis geen overdosis geven aangezien ze erg verzwakt is.

Gister avond toch weer besloten het wormenspul erin te doen.

Ook zag ik gister helaas de normale bak toch weer een verdacht vrouwtje dus die ook bij de quarantaine bak gedaan.

Wat mij nu vooral opvalt is dat ze tegen elkaar en de plantjes aan schuren. Verder heeft de eerste ook nog last van geklemde vinnen. En als ik goed kijk lijken er stukjes uit de vinnen van de nieuwe te zijn.

Wel zag ik dat van de oude die er al in zat de ontlasting gewoon weer bruin zoals het hoort is. Maar bij de ander is het wittig, maar dat kan denk ik ook komen door de stress van de wisseling.

Ik heb zelf het idee dat het slechter wordt. En kan echt niet vinden wat het nou kan zijn. Heeft een van jullie nog een idee naast kieuw wormen?

Vandaag dus ook voor de zekerheid met een teststrip (ik weet dat deze waardes vaak niet goed kloppen) de waardes getest en deze waren allemaal goed.

Screenshot_20210916-211839_Gallery.jpg

Screenshot_20210916-211959_Gallery.jpg

Screenshot_20210916-211555_Gallery.jpg

Heeft niemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Zat zelf ook te denken aan huid parasieten, maar naar mijn idee lijkt er niks geks met de slijmlaag en ik kan niks vinden wat precies deze symptomen heeft.

Alleen lijken ze veel te schuren en klemmen van vinnen.

Ik snap de logica niet waarom je een wormenkuur geeft als je niet eens weet wat ze mankeren, ook door onnodige medicatie verzwakt de vis daarnaast worden ook parasieten steeds vaker resistent tegen medicatie door vooral veelvuldig foutief onnodig gebruik door de mens

Anyway, dat schuren kan ook zijn dat je waterwaardes slecht zijn, opvallend is dat je de vis verhuisde die vervolgens in zijn nieuwe huisje geen symptomen had de eerste dag, dus denk ik dat je het in die hoek moet zoeken

Als het kieuwworm zou zijn heeft behandelen in quarantaine ook geen zin. Dan zitten ze (worm en eitjes) overal in je aquarium en filter en gaan op zoek naar een nieuw visje.

Net ingedraaide quarantaine met telkens een vervuilend visje erbij is de kans groot dat je water inderdaad niet goed is.

De medicatie mits goed gebruikt volgens gebruiksaanwijzing zal de kiemworm wel doden dan wel verminderen maar genezing wel/niet is afhankelijk wat deze ondertussen aan beschadigingen hebben achter gelaten. Kieuwen zijn een heel belangrijk onderdeel van de vis en bij teveel schade zullen ze het niet redden. Veel/weinig schade is niet zo maar te bepalen. Of genezing mogelijk is, dat is afwachten en hoe sterk de vis nog is. Tijdens en na medicatie is zeer van belang optimale condities om te genezen.

Met medicatie dood je meestal alleen de wormen en niet de eitjes. Daarom is een nabehandeling noodzakelijk. Eitjes tot worm heeft een bepaalde interval en onderbreek je die dan de dagen zonder medicatie liggen er alweer eitjes die op een later moment uitkomen.

Het middel wat jij gebruik ken ik verder niet maar er zit altijd een gebruiksaanwijzing in die je moet volgen voor het beste resultaat.

Als vis dermate zwak/beschadigd is krijgt de vis steeds meer ellende en valt ten prooi aan allerhande "ziektens".

Schuren is zeker een teken dat er iets is wat ze irriteert. Bij onraad en geen test druppels zijn veel flinke verversingen al dan niet icm medicatie zeker een aanrader. In "oud" water zit verder weinig van belang voor de vissen en met afhevelen verminder je zeker allerlei ellende.

Da's in elk geval een zeer ziek visje waarvan ik me afvraag of die het sowieso wel gaat redden (bovenste foto).
Als het inderdaad een parasiet in de kieuwen is zou je een zoutbadje kunnen proberen.

Maar of dat gaat helpen...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan