Wat is er nieuw

Gup met zwemblaasprobleem: hoe lang in laagje water?

Guppeman

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2018
Leeftijd
61
Hoewel ik het vlokvoer altijd tussen duim en wijsvinger onder water houdt om het nat te laten worden en het zinkt, gaan er altijd wel wat vlokken drijven.
en díe zijn nou net de lekkerste.
Het gevolg is dat één van mijn damesguppen nu een zwemblaasprobleem heeft doordat ze waarschijnlijk teveel lucht meegehapt heeft. (Zwemt met kop omlaag en stijgt naar de oppervlakte als ze stopt me zwemmen.

Ze zit nu in een bakje met een minimaal laagje water, voorzien van wat drijfplanten, in de hoop dat ze wat guppenscheetjes gaat laten.
Soms lukt dat, soms ook niet.

Maar.
Hoe lang moet ik dat beestje daar in laten?Na hoeveel tijd moeten de scheetjes gelaten zijn en als dat nog niet is gebeurd je kan zeggen: dit heeft geen nut meer.
Een paar uur? (wat op dit moment is, vooralsnog zonder verlangd resultaat.)
Een nacht?
Een dag?
Dagen? (Is geen optie...)

Jammer dat er (nog) geen reacties zijn gekomen. Ik heb het antwoord ook niet helaas, en ben er ook nieuwsgierig naar. In het topic 'Sluierstaart op zij' (weet niet hoe ik een linkje ernaar toe kan maken 🤔 ) beschrijft Michelle1 de behandeling uitgebreid en daar gaat het wel over dagen. Maar dat gaat over sluierstaarten en geen guppen. Hoe is het nu met het gupje?

Hoe lang moet ik dat beestje daar in laten?
Niet te lang want de vis moet niet verdrinken natuurlijk :DD :DD 😉. Nee hoelang kan ik je ook niet zegge maar volgens mij moet telkens de hoeveelheid water wat verhogen.

Ik heb het beestje gisteren voor het slapen gaan vrij gelaten en toen zwom ze redelijk horizontaal.
Dus ik dacht dat het voor mekaar was.
Maar vanmorgen was ze weer een kopstaander.

Ik zal de procedure nog eens herhalen en dan inderdaad het niveau langzaam verhogen, want dat had ik nu niet gedaan.

Misschien dat @michelle1 dit meekrijgt en er iets van kan zeggen.

Misschien dat @michelle1 dit meekrijgt en er iets van kan zeggen.

Guppen, platy s, tetra s moet al blij zijn dat ik ze uit elkaar kan houden 🙄

Zwemblaas problemen is ook niet het eenvoudigste maar ik zal een voor mij logisch lijkende info delen in de hoop dat het guppie weer recht komt te zwemmen. Anatomisch is er nogal een verschil met een gup of sluier.

Bij een sluier kan er door een probleem met de darm een probleem ontstaan met de zwemblaas. Een sluier eet licht verteerbaar voedsel en het spijsverterings systeem zal sneller gaan dan bij een gup denk ik. Bij een sluier kun je wel goed zien aan de hand van ontlasting wanneer de darm leeg is. Normaal een door voedsel een gekleurde drol als darm leeg is niet meer. Je kunt niet stellen dat duurt 1 of 2 dagen. Het is net maar hoeveel er in de darm zit en hoe snel dit eruit gaat.

Het ophogen van water is om de zwemblaas te kalibreren en de druk op lichaam laag te houden. Dus geduld hebben tot dat je hem weer recht zie en dan wat verhogen. Als hij met ophoging van zeg maar 5 cm weer onstabiel word doe je 2 cm zolang hij dan maar recht blijft.

Problemen met de zwemblaas kan ook door vele oorzaken komen. Gezien je een gup heb, en meen ik ?, dat deze zeer goed tegen zout kunnen zou ik dit tevens toevoegen. Het kan wat ziekte verwekkers oplossen en doet nog iets met de osmotische druk in het lichaam van een vis. Hoeveel zout een gup kan hebben weet ik niet.

Hij kan best dagen in een laagje water zitten maar zou wel kiezen voor iets groter oppervlak met oog op opbouw NH3 en NH4. Een klein bakje met 2 cm water is minder liter dan een groter bakje met 2 cm water. Nu zal de opbouw van 1 gup niet heel erg oplopen maar je wilt geen NO2 en NH3 in dat water. Anders is het toch ook geen moeite om 2 liter water ochtend en avond even te verschonen? Bij voorkeur zo min mogelijk temperatuur schommeling.

Zwemblaas met laag water therapie is een goede optie om te proberen maar niet altijd een geslaagd resultaat. Het is maar net of het aan de darm ligt, in hoeverre darm beschadigd is, parasieten, infectie en/of bacterieen. Bij sluiers kan bepaalde voeding ook de veroorzaker zijn.

Maar gezien hij even recht heeft gezwommen heb ik goede hoop en wens je verder succes met je water therapie en hoop dat hij gauw is opgeknapt.

Dank voor de info.
We doen ons best en zullen zien.
Lukt het, dan is dat mooi.
Lukt het niet, dan is dat eh...
Nou, niet mooi, dus.

Dank voor de info.
We doen ons best en zullen zien.
Lukt het, dan is dat mooi.
Lukt het niet, dan is dat eh...
Nou, niet mooi, dus.
Laat ons weten hoe het afloopt en wat je heb gedaan. Dan hebben we topic om naar te verwijzen voor een volgende gup zwemblaas probleem wat te doen en wat resultaat was.

IMG_20210406_203001.jpg
IMG_20210406_203051.jpg

Sorry guppevrouwtje.
Dit wordt je nachtverblijf.
Een drijfbakje met een dot filterwatten erin (idee van mijn vrouw) en wat plantjes.
De spijltjes vlak na de uitstromer van g=het filter zodat de aanvoer van vers water ook (redelijk) gegarandeerd is.

Ze zwemt alweer een stuk horizontaler.
Morgen eens kijken hoe de zaken er voor staan.
Misschien wat watten eruit om de laag water te vergroten.
Misschien vrij laten.
Even afwachten.

Maar zielig is het wel...

Ik heb goede hoop, moet ik zeggen.

Sterkte met de Gup.

Je doet wat je nu kunt doen. Ik hoop met je mee dat het er morgen beter uitziet.

Bekijk bijlage 322873Bekijk bijlage 322874
Sorry guppevrouwtje.
Dit wordt je nachtverblijf.
Een drijfbakje met een dot filterwatten erin (idee van mijn vrouw) en wat plantjes.
De spijltjes vlak na de uitstromer van g=het filter zodat de aanvoer van vers water ook (redelijk) gegarandeerd is.

Ze zwemt alweer een stuk horizontaler.
Morgen eens kijken hoe de zaken er voor staan.
Misschien wat watten eruit om de laag water te vergroten.
Misschien vrij laten.
Even afwachten.

Maar zielig is het wel...

Ik heb goede hoop, moet ik zeggen.

Vind het er goed uit zien hoor.

Ja zielig is het wel maar doe gewoon rustig aan met terug zetten. Zulks zaken aan een lichaam hebben tijd nodig. Herstel na een paar uurtjes ligt niet voor de hand. Beter een week in de watten worden gelegd dan dat je haar over een week niet meer kan helpen en haar een handje moet helpen naar de eeuwige vissen wateren.

Ze ligt er zo toch goed bij. Lekker rust en beschut dat houd ze wel even vol.

"In de watten gelegd"...
Zo had ik het nog niet bekeken.😀

Hm. Mia.
Na een hele nacht en dag in het bakje gelegen te hebben ligt ze nu in een kruidnagelbadje.

Ze hing met een kromme staart, half op de zij aan het oppervlak.
Heeft niet gegeten en schiet weg zodra er iets in het zichtveld komt.

Genoeg is genoeg.

Dat is jammer natuurlijk maar een verstandige keus.

Wat sneu maar soms de beste oplossing.

Zwemblaasproblemen zijn altijd moeilijk en vaak niet te redden maar je heb je best gedaan

Je doet wat je kan.
En dat is niet veel bij dit probleem.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan