Gup zwemt rechtop (snuit naar boven)


T

Tsjaffel

Guest
Hoi iedereen,

sinds vanmorgen zwemt één van mijn guppy's rechtop met de snuit naar boven en de staart naar beneden. (zie foto) Hij lijkt heel levendig en reageert nog goed, alleen het zwemmen lijkt niet zo goed te gaan.

Wat zou het probleem kunnen zijn? Zwemblaas?

IMG_20191029_193500.jpg


Verder heb ik nog een vraag over guppy's.

In juni heb ik 4 guppen gekocht (allemaal mannen) en 2 weken geleden is de laatste al overleden. Ik ben eens gaan zoeken en ik heb op verschillende plaatsen gevonden dat gupmannen in gevangenschap slechts enkele maanden oud worden. Klopt dit of heb ik slechte guppen gehad? De nieuwe die ik gekocht heb zijn ook allemaal mannen om te vermijden dat ze gaan voortplanten.

Degene in de foto is sinds een 6 weken hier.

Mijn bak is een 50l bak met filter en zuurstofpompje en verwarming. Waterwaardes lijken ok op de teststrip. Medebewoners zijn nog 5 andere guppen, 1 hoogvinkarper, 2 ancistrus en 1 slaketende slak om mijn slakkenpopulatie wat onder controle te houden en echte planten.

Elke week doe ik een waterwissel van zo'n 25 à 30%

Mercikes.
 
Je gupmannen gaan dood door de stress en niet omdat het een slechte levering is, guppen hebben maar 1 doel in het leven: zich voortplanten zoveel en zovaak mogelijk, ontneem je ze dat door er geen vrouwen in te zetten raken ze dermate gestressed dat ze dus ziek worden en dood gaan, ook elkaar verkrachten komt voor bij mannen onderling
 
Dus kort door de bocht als ik er vrouwtjes bijzet leven ze langer.

Wat met al die jongen? We hebben maar 1 kleine bak en al die jongen laten opeten door de anderen is ook zielig. En degene die groot worden maken het enkel drukker in de bak wat dan de stress ook verhoogt. Aan de andere kant is mijn mannen laten sterven van de stress omdat ze niet kunnen n**ken ook wel zielig.
 
Je hebt perfect samengevat waarom de meeste mensen geen guppen willen.
Als je water net iets beter is dan de riool kweken die zo snel dat je je ze niet verkocht krijgt.

De enigste "oplossing" daarvoor is zorgen voor roofvissen die de kleintjes opeten. Als je daar principieel niet tegen kan, dan hou je best geen guppen.
 
Dus kort door de bocht als ik er vrouwtjes bijzet leven ze langer.

Wat met al die jongen? We hebben maar 1 kleine bak en al die jongen laten opeten door de anderen is ook zielig. En degene die groot worden maken het enkel drukker in de bak wat dan de stress ook verhoogt. Aan de andere kant is mijn mannen laten sterven van de stress omdat ze niet kunnen n**ken ook wel zielig.
Precies dat
 
Er zijn ook rovertjes die niet zo groot worden.
Mij zijn hier rouwtetra's aanbevolen en die blijken hun werk prima te doen.
 
Heeft de gup moeite om zijn zwemhoogte te handhaven? En hoe is het nu vergeleken met toen je dit topic plaatste?

Als het de zwemblaas zou zijn is daar --afhankelijk van het precieze probleem-- helaas niet altijd wat aan te doen.
 
Mijn oudere manneguppen zwemmen ook zo.
Zware staart, oude spieren=> te weinig kracht.
Met een maandje of 6-7 zijn mannenguppen inderdaad al aardig op leeftijd.
Met een jaartje hebben ze het meestal wel gehad.
 
De situatie is nog hetzelfde. Hij is levendig, maar zwemt nog altijd zo. Hij kan redelijk omhoog en omlaag.

Als ik enkel vrouwtjes zou nemen, leven deze dan langer (gemiddeld) en kan het geen kwaad als er geen mannetje bij zit? Gewoon om te weten en om rekening mee te houden in de toekomst.
 
Vrouwtjes slaan sperma op en kunnen zich daar nog vrij lang mee bevruchten, dus de kans dat je dan alsnog jonkies krijgt is vrij groot
 
Mannenguppies leven blijkbaar korter als ze bij vrouwtjes zitten. Andersom schijnt dat niet per se zo te zijn: htps://m.phys.org/news/2017-02-sexual-fish-worldmale-guppies.html

Alleen vrouwen houden is sowieso prima lijkt me. :)

Heb zelf niet vaak/lang genoeg guppy's gehouden om te weten of beide geslachten even lang leven of niet. Gezien het feit dat mannetjes waarschijnlijk meer stress ervaren in hun leven, en evolutionair in grotere mate dan vrouwtjes "vervangbaar" zijn.... zou je wel enig verschil verwachten.

Het zijn wel breekbare vissen tegenwoordig man. Heb van m'n huidige vrouwengroep er al best een aantal op onverklaarbare wijze/momenten opeens dood gevonden... En gek genoeg vooral dieren die van een kweker kwamen en veel minder die uit dierenzaken. Go figure.
 
De situatie is nog hetzelfde. Hij is levendig, maar zwemt nog altijd zo. Hij kan redelijk omhoog en omlaag.

Als ik enkel vrouwtjes zou nemen, leven deze dan langer (gemiddeld) en kan het geen kwaad als er geen mannetje bij zit? Gewoon om te weten en om rekening mee te houden in de toekomst.
Alleen vrouwtjes is geen probleem.
Maar let er bij aankoop op dat ze niet zwanger zijn: Geen dikke buik, geen zwarte streep achter de buik zichtbaar.
Wat, om de hierboven aangegeven reden, nog geen garantie voor geen jonkies is.
Bij aquariumboeren die de mannetjes en vrouwtjes gescheiden aangeleverd krijgen (even vragen) en houden is die kans het grootst.
Worden ze bij elkaar in de verkoopaquarium gehouden dan is de kans op jonkies zo goed als 100%.

Vrouwtjes worden over het algemeen een stuk ouder.
Een jaar, anderhalf jaar is helemaal geen uitzondering. (Bij mij, dan toch)
 
Het zijn wel breekbare vissen tegenwoordig man. Heb van m'n huidige vrouwengroep er al best een aantal op onverklaarbare wijze/momenten opeens dood gevonden... En gek genoeg vooral dieren die van een kweker kwamen en veel minder die uit dierenzaken. Go figure.
Het ergert me wel eens op welke wijze hier over dierenzaken gepraat wordt.
Het zijn geldwolven die niets om vissen geven.
Deugen nergens voor.
En kwekers zijn de hemel op aarde.
Alleen daar is liefde voor vissen en kan je goede kwaliteit vissen kopen.

Maar dat is natuurlijk niet waar.
Mijn lokale dierenwinkel (Pet's Place) heeft al zeker 25 jaar dezelfde aquariumman in dienst en ik heb een groot vertrouwen in die man.
Ze geven zelfs garantie op de vissen.
Menigmaal heeft hij me van advies voorzien of een vis niet verkocht omdat mijn bak daarvoor niet geschikt is.
Een andere dierenwinkel verderop (Discus) al hetzelfde verhaal.

En er zullen ook genoeg kwekers zijn die in de hondenwereld "broodfokkers" genoemd worden.
Lopende band produktie met maar één doel: geld verdienen en waarbij het welzijn van de dieren van totaal ondergeschikt belang is.
Bijna een garantie voor ingeteelde, ziektegevoelige en zwakke vissen.
 
Ik heb een vraagje mijn guppen zwemmen de hele tijd echt heel snel door de bak heen. Ik dacht juist dat deze visjes rustig in het midden en de bovenkant zwemmen? Is hier een verklaring voor
 
Ik moet zeggen dat de dwergklauwkikkers ook heel erg druk zijn sinds dat de guppen erbij zijn gekomen.
 
Ik heb een vraagje mijn guppen zwemmen de hele tijd echt heel snel door de bak heen. Ik dacht juist dat deze visjes rustig in het midden en de bovenkant zwemmen? Is hier een verklaring voor
Je kunt misschien beter even een nieuw, eigen topic starten met daarin het probleem beschreven. Als het je lukt een filmpje te maken van het gedrag en van de bak, kunnen we misschien al zien wat er aan de hand is. Ook achtergrondinfo is goed om te hebben, bijvoorbeeld: hoe lang heb je de vissen al, hoe lang draait de bak, zijn er medebewoners etc.
 
Je kunt misschien beter even een nieuw, eigen topic starten met daarin het probleem beschreven. Als het je lukt een filmpje te maken van het gedrag en van de bak, kunnen we misschien al zien wat er aan de hand is. Ook achtergrondinfo is goed om te hebben, bijvoorbeeld: hoe lang heb je de vissen al, hoe lang draait de bak, zijn er medebewoners etc.
Ik weet niet hoe dat precies moet maar de vissen zitten er sinds gister avond in we hebben er toen nog 4 uurtjes naar gekeken en dat ging gewoon goed maar sinds vanochtend zijn ze heel anders ze zwemmen maar ergens naartoe maar het lijkt wel of ze helemaal nergens meer opletten ik heb er garnalen in zitten met dwergklauwkikkers en guppen
 
Ik weet niet hoe dat precies moet
 

Terug
Bovenaan