Guppen buiten houden in de zomer


Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Berichten
1,169
Locatie
Hengelo ov
Ik heb gelezen dat guppen die buiten gehouden worden in de zomer mooier, groter en kleuriger worden. Omdat ik vreselijk veel baby' s heb wil ik er een aanta l naar buiten gaan doen. De voorbereidingen heb ik al getroffen. Ik heb een grote bak die voor metselspecie gebruikt wordt half in de grond ingegraven, dit omdat ik verwacht dat dit koeler zal blijven in de zomer. Deze bak staat naast de vijver met goudvissen. Ik heb het filtersyseem/pomp nu zo gemaakt dat er een straal de speciekuip inloopt en er zit een overloop die de vijver weer inloopt. Als de guppen de bak ingaan zal ik daar nog een pantykousje voordoen zodat de guppen niet gaan dienen als goudvissenvoer. Vanaf wanneer kan ik de eerste gupjes in de bak gaan doen? Officieel vriest het vanaf half mei niet meer is dat dan het moment of kan ik beter nog wat langer wachten? Is het beter om daar een zonnige dag of juist een bewolkte dag voor te kiezen? Zijn er verder nog dingen waar ik aan moet denken en die ik vergeten ben? Is de verbinding met het vijvertje wel goed of juist beter om niet te doen? Het vijvertje heeft een inhoud van 700 liter. Het water is er nu nog vrij koud in. In de speciekuip heb ik inmiddels zuurstofplanten zoals waterpest geplant en er komen nog drijfplanten in. Heeft iemand ervaring met het buiten houden van guppen wat is daar juist fout maar ook juist heel goed bij gegaan?
 
Zie nu dat er onder vijvers ook een onderwerp hierover gestart is.
 
Ik heb mijn buitenbakken ook praktisch al weer klaar staan. Ik gebruik zelf geen mechanische filtratie in de buitenbakken. Alles puur natuur. Op de bodem zit substraat en verder vijverplanten erin. De planten zijn alweer aan het groeien en dus het vorig weekend ze maar klaar gemaakt voor het nieuwe seizoen vissen buiten houden. Deze maand gaan er vissen in.
 
Als de temperatuur in de zomer niet onder de 15 graden komen valt het zeker te proberen.

Mijn hele vissenbestand is nu naar buiten verhuisd (in hun originele bak wel te verstaan)en ze maken het uitstekend.
1 gup-vrouw heeft gisteren zelfs nog gejongd. :D
 
Ook ik heb een paar guppen naar buiten gedaan en inmiddels weten we dat de afgelopen weken behoorlijk koud zijn geweest. Hoe is dat bij jullie afgelopen? Hebben jullie de guppen weer naar binnen gehaald? Steeds op het moment dat ik dacht dat het niet meer kon qua temperatuur klaarde het weer een beetje op en daardoor hebben mijn guppen tijdens de koude dagen ook buiten gezeten. Volgens mij heb ik geen uitval maar dat kan ik moeilijk zeggen omdat er guppen en babygoudvissen in dezelfde bak zitten en ik van boven het verschil moeilijk zie.
 
Segamon zei:
Mijn hele vissenbestand is nu naar buiten verhuisd (in hun originele bak wel te verstaan)en ze maken het uitstekend.
1 gup-vrouw heeft gisteren zelfs nog gejongd. :D

Dat laatste zegt natuurlijk helemaal niets over het feit dat ze het goed maken. Door de wisseling van omstandigheden zou dat zelfs versneld kunnen zijn
 
In de originele bak? Bedoel je dan het aquarium met glazen wanden? Wordt het water dan niet vreselijk groen? En nu het 25 graden is loopt de temperatuur dan niet heel snel op en koelt het 's nachts dan niet heel erg af? Bij mij zitten ze in een speciekuip die ingegraven is en waterverversen gaat via een filter in de vijver ernaast. De temperatuur van het water is zo wel veel constanter en koelt tijdens koude dagen ook niet heel erg af.
 
Bij mij draaien de bakken volop buiten zonder problemen. De temperatuur is wel behoorlijk opgelopen doch de vissen schijnen er geen last van te ondervinden.
 
Hey stan, alles goed met je? Doe jij nog iets dan om te koelen? Zowel in de binnenbakken als in de buitenbakken?
 
Het gaat redelijk met me. Nog steeds hetzelfde verhaal qua sukkelen met de gezondheid.

Nou, de vissen binnen zitten goed beschermd tegen de hitte. Dus daar gebeurd wezenlijk niets als het om afkoeling gaat.

Buiten echter (tuin op de zuidkant) wordt het wel stukken warmer. Doch het gaat bijzonder goed. Enkel op de glazen accubakken heb ik 2 kleine hangfilters geplaatst omdat die veel sneller opwarmen dan de kunststofbakken. Het gaat hierbij niet om de filtratie doch om de doorloop waarbij het vallend water voor extra zuurstof zorgt. heb enkel gisteren wat water ververst daarin omdat het kwik tot 40�C opliep qua watertemperatuur. Op zich hadden ze er geen last van. Maar dat was puur voorzorg.
 
Hierzo de temperatuursmeting van het water op 2 juli 2015 in mijn glazen buitenbakken.

583770d1435950035-high-temps-summer-july1st2015.jpg
 

Terug
Bovenaan