Guppen doen raar


Lid geworden
26 juni 2022
Berichten
5
Leeftijd
46
Hoi,

Ik heb een vraag over mijn guppen, de laatste tijd zijn er veel guppen van mij overleden een stuk of drie. Wat ze dan doen is dat ze en op de bodem gaan zitten en als ze dood zijn en ik ze er uit haal dan zit er een klein knikje in het lichaam van de gup (niet in de staart). Zelf heb ik al een tijdje op het internet gekeken maar ik zie maar niet wat het is. Hieronder staan wat foto’s van de gup. Als ik extra informatie moet geven over de bak zouden jullie dat dan graag willen melden. Bijna vergeten maar het zijn de ene keer mannetjes guppen en de andere keer vrouwtjes.

Alvast bedankt voor het reageren.

Met vriendelijke groeten.
Bas
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    291.2 KB · Weergaven: 76
  • image.jpg
    image.jpg
    283.5 KB · Weergaven: 77
Meer info over je bak (formaat en manier van filteren) en onderhoud van bak en filter zou fijn zijn en je waterwaardes
 
Ik heb een 30 liter aquarium met een aqua flow 50 filter van super fish. No2=0
KH=4 GH=5. De gup lijkt inderdaad wat mager maar dat hebben ze allemaal gehad terwijl hij 2 dagen geleden nog normaal eruit zag. En hij eet ook het vlokken voer als ik het geef. Aquarium verschoon ik eens in de maand en de pomp meestal ook om de maand maar dan 2 weken na het verschonen van de bak zodat de bacteriën er op blijven zitten.

Bedankt voor uw reactie
 
Oke, ik zie zowiezo wat verbeterpunten, dat filter kun je beter niet verschonen en enkel uitspoelen want met het verschonen gooi je miljarden goede bacterien weg die juist voor een stabiele bak zorgen. Het is ook pure commercie dat de fabrikant voorschrijft dat je die cartridge iedere keer moet vervangen, zo'n cartridge gaat een leven lang mee.
Als tweede is eigenlijk je aquarium te klein voor guppen (ja volgens de winkel kan het maar die hebben een verdienmodel en nee verkoopt niet) want guppen zijn ware adhd'ers die echt de ruimte (zwemlengte) nodig hebben.
Dus met die twee in gedachten denk ik dat je de oorzaak te pakken hebt.

Slimste oplossing: groter aquarium (minimaal 60 cm breed, groter is altijd beter) kopen (op marktplaats staan er zat) en dan 4 weken laten indraaien en de guppen ernaartoe verhuizen. Lukt dat niet: guppen terug brengen naar de verkoper wegens valse voorlichting
 
Aanvullend op de goede tips van Nicolientje wil ik aanraden om vaker een waterwissel te doen. Zekere nu met het kleine aquarium zou ik aanraden om iedere week 50% te verversen.
 
Ik ben het eens met Nicolientje dat een groter aquarium beter is voor het welzijn van de vissen, maar niet met de bewering dat de kleine bak één van de oorzaken van de sterfte is.

Vissen vermageren en sterven niet door een te kleine bak, en zeker niet in een paar dagen tijd.
 
Nee dat is inderdaad ook waar! Zou het dan toch niet een visziekte zijn? Aangezien alle guppen die dood zijn gegaan precies de zelfde symptomen hadden?

Mvg Bas
 
Zou het niet door de kleine ruimte kunnen komen en dat ze tgv dat zwak worden en uiteindelijk iets onder de leden krijgen door verminderde weerstand?
 
Dat is niet uit te sluiten, maar dat gebeurt niet in zo'n korte tijd.
Bovendien zitten ze bij mij ook niet in de grootste bak die je je kunt voorstellen en daar heb ik dit nooit bij waargenomen.
 
Oké! Ja ik dacht zelf iets van witte stip te zien maar dan komen de klachten weer niet nee overeen. Ook ademt de vis heel erg diep in en probeert hij zich te verstoppen. Ik durf eigenlijk zelf het risico niet aan om Esha 2000 er in te gooien aangezien er ook nog garnalen en slakken in zitten, ik van dan bang dat hun ook overlijden!
 

Terug
Bovenaan