Guppen gaan dood voor bevalling?


Tdepotter

Member
Lid geworden
23 april 2024
Berichten
15
Leeftijd
18
Beste,
Ik had 3 zwangere guppen en 1 niet zwangere, nu zijn de 3 zwangere oppeens overleden en mijn niet zwangere niet? Hoe zou dit komen? Heb een 240liter aquarium dus volgens mij niet te klein
 
Heb je een foto van de bak en hoelang had je de visjes? Achteraf is het lastig te zeggen maar heb je afwijkend gedrag gezien? Ik neem aan dat je ook mannen hebt en die vertonen geen afwijkend gedrag? Of eventueel andere vissen?
 
De visjes heb ik 1 week geleden zwanger gekocht, ze zitten samen met goerami’s en neon tetra’s, 1 pleco en wat platy’s ze gedraagden zich nooit vreemd dus vind het raar dat de 3 zwangere nu dood zijn…
 

Bijlagen

  • IMG_1173.jpeg
    IMG_1173.jpeg
    2.9 MB · Weergaven: 27
Ja misschien hebben die al wat onder de leden gehad en dat is lastig te zeggen. Gourami s vragen wel wat drijvers en niet te fel licht dus ik zou daar wat drijvers voor toevoegen. Persoonlijk zou ik ook extra planten toevoegen.
Hoelang draait je bak nu?
 
Mijn bak draait nu 1 maand maar vissen 2 weken geleden toegevoegd, planten komen er nog in, maar vind het appart dat alleen de zwangere dood zijn 🥺
 
Uiterst vervelend!

Ik zou voor de zekerheid toch even het water testen op NO2 NH3.
Een testkoffertje werkt i.m.o. erg fijn.
De pleco kan behoorlijk fors worden. 2 weken ingedraaid. :!

En daarna enkele grote waterwissel.
Welk filter gebruik je en welk filtermateriaal?

Graag even vermelden l x b x h.
 
Ik zou ook denken dat na 2 weken je nog een no2 of nh3/4 piek hebt gehad wat erbij aan heeft bijgedragen dat ze dood zijn.
 
Water is getest geweest en was allemaal goed de afgelopen maand. Ik gebruik een filter van jewel, de bak zelf is 120x40x55
 
Teststrips voor thuis vlug even te testen en in de winkel testen ze met druppeltest.
 
Water is getest geweest en was allemaal goed de afgelopen maand. Ik gebruik een filter van jewel, de bak zelf is 120x40x55
Het kan nu goed zijn maar ja 2 weken geleden bij het plaatsen van de vissen kun je wel een piek van no2 nog hebben gehad.
 
En wat doe ik daar tegen?
 
Nou die piek zal nu al weg zijn als de testen goed zijn. Dus daar doe je dan niks meer aan.
het beste is altijd 4 wk indraaien en dan rustig je bestand opbouwen na die 4 weken.
 
Oke dus ik zou kunnen overwegen om weer zwangere guppy’s te kopen?
 
Oke dus ik zou kunnen overwegen om weer zwangere guppy’s te kopen?
Ik zou de bak eerst nog een tijd met rust laten. :) Zeker een maand. Er zijn te vroeg vissen in gezet (ook maanvissen zie ik) en je filtering heeft nog even nodig om op orde te raken. Ook als je op een gegeven moment geen NH3 en NO2 meer zou meten, zou ik de boel nog even laten settelen.

Dat betekent trouwens ook: de eerste maanden als het even kan NIET aan de blauwe sponzen komen. :) Enkel de witte filterwatten verschonen indien nodig.



Hoi @Tdepotter . Toch nog even een vraagje voor de controle. Welke soort van test is gebruikt? Teststrips of druppeltesten?
Dit is niet zo van belang denk ik, want voor NO2 en NO3 (en voor NH3 als je die teststrip los zou kopen) werken die strips goed. De waarden die voor vissen een probleem vormen, worden door een druppeltest niet veel beter weergegeven.
 
Laatst bewerkt:
In de winkel werd gezegd 2 weken de bak laten met planten in en dan kan je vissen toevoegen als de waarden goed zijn 🫣 ben een beginner dus geloof dan wat ze zeggen
 
Ja die mensen willen jouw geld zien. En zelf ook aan het eind van de maand hun salaris. Met vissenwelzijn heeft het weinig te maken.
 
Ik herhaal mezelf maar weer eens:
Vertrouw NIET op de kennis van de dierenwinkel!
 
Ja nu heb ik wel de doode 🥺
 
Je bent de enige niet hoor, het forum staat vol met mensen die ervan uit gingen dat de winkelier iets weet van wat ie verkoopt. Vissen die véél te groot worden voor de 'bijbehorende' bak, vissen zonder of met minimale indraaiperiode in de bak, vissen die absoluut niet bij elkaar passen, een groep van vissen die solitair moeten zitten en omgekeerd. Noem maar op, er zijn van allemaal meerdere voorbeelden te vinden en de meeste van (de inmiddels meer ervaren) aquaforianen hebben deze fout ook gemaakt. (Schrijver dezes niet uitgezonderd. Visjes:sorry:)
 
Dus ik wacht best om nieuwe vissen te plaatsen, en meer beplanting?
 
Oke dus ik zou kunnen overwegen om weer zwangere guppy’s te kopen?
Nou dat zijn net konijnen en als ze het niet zijn dan worden ze snel zwanger. Ze kunnen namelijk sperma opslaan.
 
Hoe zorg ik er dan voor dat ze snel paren?
 
Als je vrouwtjesguppen koopt, die samen gezwommen hebben met herkenbare mannetjes, kun je met 99,999% zekerheid zeggen dat ze zwanger zijn. Dn hoeven ze geen dikke buik te hebben, dat komt wel.
Even uit nieuwsgierigheid: waarom wil je zo snel mogelijk jonge guppen?
 
Het lijkt me super intressant om guppy’s te zien opgroeien en zien welke kleuren ze krijgen. Dus ik was blij dat ik zwangere guppen had, maar nu zijn dat degene die dood zijn dus vind het spijtig…
 
Ja inderdaad spijtig maar vergeet niet dat je zo heel veel hebt en je moet er wel plek of afnemers voor hebben. Of een rovertje in de bak zetten.
 
Heb een 2de aquarium voor een paar baby guppy’s te laten opgroeien, de andere ging ik geven aan een kennis die graag guppy’s wilt
 
Ja dat is mooi maar ja voor ze groot zijn hebben de ouders al voor 3x nageslacht gezorgd;)
 
Maanvissen eten kleine visjes he?😅
 
ik kan er andere mensen blij mee maken 👍
 
Ik zou de bak eerst nog een tijd met rust laten. :) Zeker een maand. Er zijn te vroeg vissen in gezet (ook maanvissen zie ik) en je filtering heeft nog even nodig om op orde te raken. Ook als je op een gegeven moment geen NH3 en NO2 meer zou meten, zou ik de boel nog even laten settelen.

Dat betekent trouwens ook: de eerste maanden als het even kan NIET aan de blauwe sponzen komen. :) Enkel de witte filterwatten verschonen indien nodig.
(y)
Dit is niet zo van belang denk ik, want voor NO2 en NO3 (en voor NH3 als je die teststrip los zou kopen) werken die strips goed. De waarden die voor vissen een probleem vormen, worden door een druppeltest niet veel beter weergegeven.
Kan best zo zijn Gino maar voor mij werken druppeltesten wat gemakkelijker. Ieder zijn/haar methode.
 
Ze worden in je bak door de mannenguppen ook zwanger.
Een zwangere vrouw verplaatsen is voor die vrouw niet het beste moment.
Tuurlijk leuk en handig voor je je eerste jongen na enkele dagen of weken al te bespeuren, ofzo.
 

Terug
Bovenaan