Guppen mannen altijd dood?


kaylee_D

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2014
Berichten
938
Locatie
woerden
Al mijn guppen mannen gaan altijd dood, ik zie er niets aan, waterwaardes zijn erg goed (pH variërend, kH variërend, gH variërend, NO2=0, NO3 = max 20, NH3/NH4=0), gebeurt in iedere bak (8 bakken). Het enige wat ik aan de vissen zie is dat ze 1 dag van te voren op de bodem liggen en er niet meer vandaan komen. Dag erna zijn ze dood.

Dingen die uit te sluiten zijn:
- overige dieren
- verhouding tussen geslacht
- inrichting
 
Heb je misschien een foto van je aquarium? Dat helpt meestal wel met het bedenken wat het kan zijn. Wat bedoel je met dat je PH, KH en GH varieren (hoeveel)? Heb je er ook vrouwtjes bij?
 
ik heb in totaal 8 verschillende bakken met guppen, daarom pH, kH en gH variëren ;) de ene bak heeft natuurlijk een andere pH waarde dan andere bakken.

verdeling van geslachten was variërend per bak (m:v):
- 1:3
- 40:0
- 1:1

Inrichting v.d bakken zijn ook verschillend, heb bakken met en zonder inrichting, met en zonder planten, met en zonder bodem.

Foto van mn kweekstelling heb ik momenteel niet, maar wel van mn gezelschapsbak waar ik ook een groepje in heb zitten.

28ayquGmu4cwG9zQPJB9ou1pMy4jHXGS.jpeg
 
nog even de checklist ingevuld:
  • Wat is je bakmaat ?
60x31x35, 45x28x28, 30x20x20
  • Wat zijn je waterwaarden ?
variërend per bak:
pH tussen 6.8 en 7.8
gH tussen de 7-14
kH tussen de 4-7
NO2: 0
NO3: <20
NH3/NH4: 0

  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
Variërend per bak, de 45x28x28 en 30x20x20 draaien op een luchtpomp met filters (siphorax + fijne mat) en de 60cm bak op een 300L per uur filter van juwel
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
wekelijks 25-50%
  • Om welke vis(sen) gaat het ?
Guppen, endler en hybride mannen
  • Wat zijn de medebewoners ?
Vrouwen van dezelfde kleur, in de 60cm: 2 japonica garnalen, 1 mini ancistrus, 8 T. espei, guppen vrouwen, waaierhandgarnaal, 1 blauwkopje tijdelijk ook: roodkopzalm, garra cambodgiensis (gaan nog weg)
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
Nop
  • Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
Ze gaan op de bodem liggen een dag voor ze dood gaan en komen er niet vanaf
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
Baktopur direct, zouttoevoeging
  • Hoelang heeft de vis het al ?
Heb dit probleem sinds november 2016
  • Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
Moeilijk te zeggen, ook nieuwe vissen hebben 't
  • Heb je een foto van de symptomen?
nee
 
Bizar hoor,net aan het googlen geweest en kwam op een andere site ook iemand met dit probleem tegen.
Opperde iemand dat het misschien iets van een bacterie kon zijn dat enkel de mannen treft.
 
In diverse groepen lees ik hetzelfde als Kaylee overkomt, en alleen de mannen :juggle:
 
Bizar hoor,net aan het googlen geweest en kwam op een andere site ook iemand met dit probleem tegen.
Opperde iemand dat het misschien iets van een bacterie kon zijn dat enkel de mannen treft.

Ik heb 't ook al een paar keer gelezen, maar ik heb ook een paar stammen behandeld met baktopur en voor ik deze problemen had, had ik een combi van wormen + een bacteriële infectie bij al mn stammen (bij zowel M als V) en na de behandeling daarvan (Baktopur en chloramine T) was 't voor 2 maanden over en daarna begonnen deze problemen bij de mannen van alle stammen.
 
Ik baal er ook van. Ik zit momenteel heel erg te twijfelen of ik door ga als al mn mannen zouden zijn overleden (heb nu 3 voor mij bekende mannen, en mogelijk nog 3 á 4 die niet op kleur zijn)
 
Wellicht is er inderdaad een bacterie in het spel maar zoals Botia ook al vaak aangeeft zijn Guppen niet zo makkelijk om te houden en vaak zwak als je deze uit de winkel haalt.

Misschien is het een combi van een bacterie en minder sterke vissen die dus sneller vatbaar zijn.
 
Op 2 groepen na komen al mijn vissen bij hobbykwekers vandaan. Ik wilde proberen of ik geen problemen had met vissen uit de winkel, maar dat is helaas ook niet zo.

Die vissen (6 stuks, 3 stuks zitten nu in een bak met baktopur direct in de hoop dat die ook niet dood gaan) uit de winkel heb ik vorige week gekocht, Nooit in aanraking gekomen met de rest van de vissen, al is 't maar een klein beetje water en ook daar had ik dezelfde problemen mee, al gingen nadat de man dood was gegaan ook de 2 vrouwtjes dood. Dezelfde symptomen als bij de rest.
 
zie dat je in woerden woont, in maarssen zit Hesa Koi erg goeie kerel en koi dokter. ik weet niet of hij ook makkelijk andere vissen kan onderzoeken maar ik neem aan dat grotendeels overeenkomt.
Hij heeft mij in ieder geval goed geholpen en voor nette prijzen.

ook interessant want hij weet een hoop over ziektes en ik mocht bv even door de microscoop kijken. Van een zieke vis neemt hij wat slijmhuid (gewoon even met een plastic plaatje beetje langs de vis halen) en dat onderzoekt ie.
Je moet dus wel een vis meenemen :)
 
ik heb zelf de slijmhuid al onderzocht, niets op te zien, heb ook 1 dode mannetje open gesneden, om o.a. de darmen te bekijken en wat ontlasting, maar ook daar was niets op te zien.
 
Maar heb je zelf de materialen en kennis om de slijmhuid te onderzoeken? Wel vervelend zeg, gaan ze nog steeds dood?

Je zou haast zeggen als je verschillende bakken, verschillende verkopers hebt dat het of iets in huis is (schoonmaakmiddel, roken etc) of iets wat je geeft (voeding waar iets mis mee is, waterbereider etc).
Niet om je te beschuldigen natuurlijk maar zodat je daar eens over kan denken. Aan de andere kant zou je verwachten dat al je vissen dan dood moeten gaan.
 
jep, ik heb zelf de materialen etc. in huis daarvoor ;) en kennis heb ik ook wel en als ik 't niet zeker weet, vraag ik 't na aan mensen die er veel verstand van hebben ;)


Schoonmaakmiddelen worden niet gebruikt op mn kamer (en anders niet in de buurt van mn aquaria, roken gebeurt boven niet (en dan zouden alle vissen er last van moeten hebben en dan helemaal mn garnalen) en mn kamer is altijd afgesloten en bij het voer moeten ook andere vissen het hebben en gebruik goede merken voer (dennerle, hikari, bassleer)

Momenteel heb ik van mn blue star nog 1 man en 5 of 6 mannen van mn eigen stam. die leven nu allemaal nog "gezond'. De witte overgebleven man is ook overleden.
 
Onder de microscoop is het beste om een levend visje te gebruiken. Als visje al even dood is verlaat alles de vis of gaat dood en zie je niets onder de microscoop. Stukje slijmhuid en vers stukje ontlasting gebruiken die nog niet op de bodem heeft gellegen. Als je niets op de slijmhuid en in de darmen vind moet je denken aan bacterieen. Dit kun je niet onder een microscoop zien. Daar moet een kweek van worden gemaakt.
 
Bij mij sterven al mijn guppen ook altijd, alleen mijn eigen nakweek blijft lang leven ;) .
 
Onder de microscoop is het beste om een levend visje te gebruiken. Als visje al even dood is verlaat alles de vis of gaat dood en zie je niets onder de microscoop. Stukje slijmhuid en vers stukje ontlasting gebruiken die nog niet op de bodem heeft gellegen. Als je niets op de slijmhuid en in de darmen vind moet je denken aan bacterieen. Dit kun je niet onder een microscoop zien. Daar moet een kweek van worden gemaakt.
visje had ik zelf dood gemaakt kort daarvoor ;) En weet dat het niet op de bodem mag liggen, ik haal 't met een ontsmette pincetje weg als ik zie dat een vis op dat moment aan 't "poepen" is. Daarnaast ook een deel uit de darmen gehaald.

Ik weet dat bacteriën niet te zien zijn onder de microscoop, maar heb al met baktopur direct behandeld. Ik heb gelukkig nog steeds geen doden ontdekt in mn blue star en eigen kweek bak.
 

Terug
Bovenaan