Wat is er nieuw

Guppen samen met neocaridina in aquarium

Monique65

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2022
Leeftijd
59
Hallo allemaal,

Ik ben aan het bekijken of ik neon tetra wil of guppen.

1) Hierdoor kwam ik erachter dat bij neon tetra het lastig is om neocaridina garnalen te houden, maar bij guppen misschien wel en dat vind ik dan weer leuk.
Heeft iemand hier ervaring mee of kennis van?

2) Daarnaast heb ik gelezen dat het aquarium water van de guppen 1x per 2 weken verschoond moet worden en bij de garnaaltjes 1x per week.
Voor mij makkelijker 1x per 2 weken, maar lijden de garnaaltjes daar dan niet onder?

Natuurlijk ga ik regelmatig testen, maar wil liever eerst meer info dan dat ik tegen dingen aanloop, die ik vervelend vind.

Groet, Monique

Ik denk dat voor de garnalen het verversen niet zo heikel punt is met neo s maar vergeet niet dat je veel verstopplekken moet hebben om de jongen een kans te geven.

Hoi John,

Bedankt voor je snelle reactie. ik vind 1x per week verschonen best vaak en 2x vind ik geen probleem. Heeft met onze leefsituatie te maken.
Wij vinden garnaaltjes hardstikke leuke en nu blijkt de vriendin van mijn vriendin de blauwe te kweken. Ik had bij hun alleen de wildkleur gezien en dacht dus dat dat andere waren.
En direct een connaisseur bij de hand hahahaha.

Enfin, dan is het kijken wat we gaan doen, tetra of gup. Tetra worden een paar jaar oud, de guppen maar 1/2 tot 2 jaar. Wij willen geen wildgroei van guppen dus kiezen liever voor alleen mannetjes.
Ik laat het hier nog weten wat we gaan doen.

groet, Monique

Oh ja, verstopplekken weet ik, ook dat het met mos moet. Maar zal mij zeker nog meer inlezen.

Thanks!

Met veel bodembedekkers biedt je ook veel schuilplekken hoor. Mosjes stellen garnalen ook zeker op prijs en de kleintjes kruipen daar ook in.

Hey Monique

Wij hebben hier kardinaal tetra's, rasbora espei, corydora paleatus, indische modderkruipers, steenkruipers, guppen ( enkel mannen ) en dwergklawkikkers samen zitten in 1 bak met blauwe neocaridina garnalen.

Als je schuilplekken wil kijk ook eens richting lavasteen ( met wat grotere gaten in ) en anubias nana of petite ofzo ( dichte wortels boven de bodem).

Hier gaat geen enkele vis achter de garnalen aan tenzij de garnaal dood is ( dan halen we ze er zo snel mogelijk uit). Maar een guppy eet ook van de bodem waar de garnalen zitten terwijl onze kardinalen nooit niets van de bodem gaan eten en ik denk dat dat bij de neon tetra ook het geval is.

Hoi Sannick,

We hebben toch voor de guppen gekozen, omdat daar makkelijker garnaaltjes bij kunnen en ze ook erg mooi zijn. Zou er wel neon tetra bij willen, maar hun temperatuur is net even anders, net als de andere waardes. Of ik ben te precies bezig hoor en niet teveel risico wil lopen.

Hier zit alles op 23 graden met een ph van 7.2. De gh en de kh weet ik niet uit mijn hoofd maar als je echt wil check ik hem wel effe.

Naar onze ervaring zijn de neocaridina garnalen helemaal niet zo delicaat maar wildkleuren ga je altijd krijgen ongeacht. En moest het niet lukken met de garnalen probeer dan eens een andere kleur.

Wij zijn begonnen met 6 rode en 6 blauwe. De 6 rode zijn op ongeveer 1 maand tijd allemaal gestorven en de blauwe hebben we ongeveer een 1000 nakomelingen ( geen typ fout echt 1000 tal ) op iets meer dan een jaar.

De guppen gaan wel veel interactiever zijn met u dan de neon's. Onze guppen durven aan onze vingers komen sabbellen als we met onze hand in het aquarium steekt terwijl onze kardinalen zover mogelijk weg komen dan.

Kleine tip geef ze af en toe wat proteine dan vermeerdere ze beter

Hoi Sannick,

Mijn vriendin haar man kweekt de grote wildkleur en de kleinere blauwe, dus die wil mij helpen met de garnalen. Dat scheelt weer en ook wil hij mij aquariumwater geven vanuit zijn bakken om sneller te kunnen opstarten. Weet niet of dit een super idee is of juist niet. Graag reactie van een ieder zijn mening.

Wat leuk dat de guppen reageren op ons mensen, dat wist ik niet. Maar zag een paar prachtige blauwkleuren en ga voor 4 verschillende, althans als daar geen afwijkende waardes bij zijn. Moet ik nog bekijken, heb daarstraks veel zitten appen over de garnaaltjes.
Wel ben ik bang om lavastenen te gebruiken voor die diertjes, hoor dat er vuil kan verzamelen, maar dan zijn de garnaaltjes misschien juist goed.
Moet nog zoveel bekijken en leren, maar merk dat ik het wel boeiend vind.

De lavastenen zijn weer fijn voor garnaaltjes, maar ga liever voor kienhout.

De volgende guppen heb ik gekozen:

Poecilia reticulata gup man pauw blauw
Poecilia reticulata gup man Moscow green
Poecilia reticulata gup man blue
Poecilia reticulata gup man neon fire tail

en blauwe garnaaltjes

We willen niet te bont, maar wel mooie kleur in ons aquarium, dus veel blauw.

Kunnen er 10 guppen met 10 garnaaltjes in een bak van 60 cm???

ik zou voor endler guppen gaan die mannetjes zijn ook veel kleiner 10 kan prima

Heb ik naar gekeken, maar wil graag de blauwen die wij uitgezocht hebben. Daarom deze keuze en nemen er dan 10 mannetjes in totaal

is ook mooie blauw
zou eerst met de garnalen beginnen komde maande en dan 1 gup er bij gooie en kijke wat er gebeurt 😛

Ja blauw is prachtig. we doen eerst de garnaaltjes en daarna de guppen. Dit weekend start ik het aquarium op, ben nu op zoek naar aluin, maar kan die niet in de winkels vinden alleen online en dan krijg je meer verzendkosten dan de aluin kost. Balen, maar vrees dat ik moet bestellen.

Aluin gevonden bij gezondheidsdrogist. Pffff, wat een mazzel. Vanavond aan de grote schoonmaak, YES!!!!

Veel succes toegewenst met het opstarten van je aquarium!! Ik zal wel als ik jou was een sponsfilter aanschaffen als je die nog niet heb anders word het garnalen gehakt ben ik bang voor

Laatst bewerkt:
Ga hier naar kijken, bedankt!!

Hoi Sannick,

We hebben toch voor de guppen gekozen, omdat daar makkelijker garnaaltjes bij kunnen en ze ook erg mooi zijn. Zou er wel neon tetra bij willen, maar hun temperatuur is net even anders, net als de andere waardes. Of ik ben te precies bezig hoor en niet teveel risico wil lopen.

Leuk zeg.
Wij hebben guppen, maar ook blauwe neons (p. Simulans). Ik vind dat een mooie combi omdat ze ook echt verschillen in grootte. We hebben ook (per abuis) een paar neons maar die combi met guppen vind ik wat minder. Garnalen hebben we niet (Rosa vind het griezels) dus hoe dat gaat weet ik niet. Veel plezier met kiezen!

Dus blauwe neons kunnen bij Guppen? Dat is iets om over na te denken.

Heb helaas het aquarium uit mijn handen laten vallen😕, ik heb artrose en nou ja. Gelukkig was het een tweedehands bak voor weinig geld.
Nu ben ik zo enthousiast geworden dat ik in overleg met mijn partner toch een nieuwe heb besteld die wij samen morgen ophalen. Hij kan beter tillen dan ik😛.
Enfin deze is 70 liter en dus iets meer ruimt en dat is wel gaaf.

Ik ben druk met zoeken naar de vissen en kan ze bij één in Brabant bestellen, helaas niet dichterbij. Had ze liever zelf uitgezocht, maar de rit is wel erg lang en dan zouden wij de honden mee moeten nemen en dat vind ik niet handig. Voordeel is dat ze door dit bedrijf met ervaring vervoerd worden en meer kans op levend aankomen.

Ja, ik vond garnaaltjes vroeger ook griezelig, maar nu van die grappige leuke diertjes en deze zijn erg klein.

Hoe groot is jullie aquarium en hoeveel guppen, blauwe neons, neons?

O nee! Kapot? Wat goed dat je dan toch een nieuwe koopt.
We hadden eerst 60L, nu 180L.
Of ze samen kunnen heeft denk ik te maken met de temperatuur? Staat op 24 graden.

Maar er zijn heel veel leuke vissen hoor!
Jammer dat je niet kunt gaan kijken.

We hebben hier een fotoalbum maar ik weet niet hoe je een link kunt plaatsen. Het heet 'bakje van Eva & Rosa'.

Mbt guppen, ik kan je wel aanraden ze pas later te kopen en ze dan zelf uit te zoeken. Wij hadden een bijtertje, heel vervelend, een andere gup sprong zelfs uit de bak omdatie het zat was. Dat bijtertje, een blauwige, mochten we toen wel terugbrengen.

En het moet echt 4 weken ofzo draaien eerst hoor. Je moet een soort bacterie cultuur opbouwen voor de waterzuivering. Dat duurt even.

Hier een foto van onze 'jongens'.

20220105_173404.jpg

Ooh, wat een mooie vissen!!!

Ja, dan maar een nieuwe, misschien moet het zo zijn.

Wij willen alleen blauwe guppen, ik probeer foto van het bestandje wat ik heb gemaakt erbij te doen.
De planten staan nu in aluinwater en nu 3 dagen rusten, dan goed uitspoelen en in de nieuwe bak. Morgen ga ik het zand goed wassen en in de nieuwe bak doen. Het jati hout staat ook al in een emmer water. Had gelezen dat die zeker een week moet weken, geeft nog veel kleur af, ga het zien.

ja ik weet dat ik weken moet wachten hoor. Ik kan bestellen en dan komen ze pas over 8 weken, lijkt mij het best. Kan ook uitstellen als het water niet goed is.
Ben nu zoek naar een goede druppeltest set, pffff is ook een lastige.

Wat vervelend dat één een bijtertjes was, hoop dat wij hier geen last van hebben. Is weer afwachten en misschien advies van mensen hierin, enfin eerst dus zien hoe het tegen die tijd gaat.
Is pas over 2 maanden, maar ben gewoon druk met starten en geniet ervan.

Heb document erbij gedaan en daar staan alllerlei viskleuren op die ik mooi vond. De laatste 4 vissen en het garnaaltje zijn onze keuze geworden. Hoop dat je die kan zien.

Bijlagen

Hey Monique

Sorry voor de latere reactie ik heb een druke week gehad.

Onze lavastenen worden niet echt vuil dus maar kienhout kan ook heel mooi zijn of je maakt er een combinatie van zeker omdat het hout in het begin kan gaan drijven.

Voor het gebruikte water van je vrienden gaat dit naar mijn ondervinding weinig uitmaken (maar ik ben hier zeker geen expert in). Maar als je dan toch sneller wil opstarten kijk of vraag een welke filter zij hebben en vraag wat gebruikt filtermateriaal van hun om in jouw filter te doen. Let wel op dat je het filtermateriaal zeker niet laat uitdrogen en ook niet te lang in stilstaand water laat staan.

Voor de vissen is het ongeveer 1cm volwassen vis per liter water en volgens wikipedia wordt de gemiddelde man guppy ongeveer 4cm en de neon terta ook. Dus op 70l zouden dan ongeveer 17 visjes maximum zijn en de garnalen is een max van 10 per liter dacht ik mij te herinneren. Maar ik zou iets minder doen dan die 17 visjes omdat je in de bak nooit geen 70l water gaat doen maar ook andere dingen ( ( hout, stenen, substraat, enz). Als je dan zoals gpatton zei naar endlers gaat deze worden maar 2-3cm dus kan je er nog meer in zetten of je doet een combinatie.

Voor de guppen maak het groepje niet te klein want sommige mannetjes zijn nogal redelijk ( in your face) terwijl andere de hele dag gewoon hun eigen ding aan het doen zijn en andere verstoppen hun een beetje. Als je groepje dan te klein kan het zijn dat de uitdagendere guppen de hele dag met 2 of met 3 achter 1 andre zitten terwijl als je groepje groter is dan heeft dat 1 rustiger visje af en toe de kans om met rust gelaten te worden omdat de andere het te druk hebben met elkaar. Ook neons moet je in een groepje houden omdat het schoolvisjes zijn.

Onze bakjes zijn bijna 400l en 20l. De 400l 10 kardinaal tetra, 10 rasbora espei, 12 guppen, 10 corydora paleatus, 5 indishe modderkruipers en de garnalen is onmogelijk te tellen en de 20l zitten wat jonge corydora paleatusen in omdat ik het niet over mijn hart kon krijgen dat de ouders hun eigen eitjes opeten.

En wat jammer van je bakje maar je bent wel op de goede weg een 60l inruilen voor een 70l😉

Dit is 20l
DSC_2331_1680x945.JPG

en deze is bijna 400l
DSC_1940_1680x945.JPG

He Sannick,

Ik vind juist dat je snel reageert.
We hebben allemaal ook onze bezigheden hoor, dus ben al blij als iemand reageert. Dus bij deze, mijn dank!

Wat een mooie bakken hebben jullie, die zijn echt super.
Die mosballen vind ik ook mooi, maar dacht dat ze kleiner waren. Kan ik dus ook nog aanschaffen.

Wat aantal betreft kiezen wij voor minimaal 10 guppen en 10 garnaatljes. Misschien dan toch nog 6 neons, moet ik even berekenen en bekijken.

Lees later weer verder, moet straks weg.

Dit zijn de vissen die wij graag willen.

Bijlagen

• 2022-01-21.png
    2022-01-21.png
    401.4 KB · Weergaven: 107
Als ik mij goed herinner hadden ze de een tijd geleden in onze lokale aquarium winkel ook de moscow green maar ik dacht dat deze meer groener dan blauw maar ben niet 100% zeker.
Maar kijk eens naar de endler japan blue.

Wacht wel zeker lang genoeg met garnalen in het aquarium te zetten met nieuwe planten. Wij hadden eens 2 nieuwe plantjes gekocht en 3 dagen in een emmer gezet met alle dagen zuiver water en toch hadden onze garnalen nog last van het slakkengif van 2 plantjes in een aquarium van 400l ( geen slachtoffers maar ze kwamen allemaal boven zitten wat niet normaal was ).

Voor de druppeltest zolang je binnen de grote merken blijft denk ik niet dat je echt fout kan gaan en bij onze oosterburen is het dan meestal nog wat billiger 😉

Kan de endler japan blue dan bij de andere guppen?

Ja maar blijft wel wat kleiner ( endler ) en ze kunnen zelfs kruisen met gewone guppen. Wij hebben er jammer genoeg geen omdat ze hier in de buurt bijna altijd per koppel verkocht worden en wij willen er niet mee kweken dus voor ons ook enkel de mannetjes

De garnalen komen pas zodra het aquarium leefbaar is en zo ook de vissen. Ik koop de test eerst in Nederland en dan ga ik zeker kijken in Duitsland, is hier vlakbij 😉👍

De plantjes staan nu op aluinwater, zelf aangelengd op advies van andere persoon op forum. Zijn heeft mij heel veel info gegeven, zo blij mee. Maar zal zeker de planten nog goed naspoelen.
Het jati hout staat ook in een emmer en ben benieuwd hoe die het gaat doen.

Onze mosbollen waren in het begin ook wel wat kleiner en ik denk dat we ze nu ongeveer 1 jaar hebben. Moet je wel elke week eens omdraaien anders wordt de onderkant bruin en sterven ze af en blijft er vuil onder liggen. Verder is er geen werk aan.

Ik ben nu eigenlijk ook wel eens benieuwd als je bakje ingericht is en alles erin zit.

Mosballen ga ik zeker kopen. Bedankt voor de tip om ze regelmatig rond te draaien.
Ja wij zijn ook heel benieuwd, moet eerst op de planten wachten. Als die in de bak staan, zal dinsdag zo`n beetje zijne en dan zal ik alvast een foto sturen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan