Guppen sterfte


Karakan

Member
Lid geworden
26 oktober 2023
Berichten
20
Leeftijd
37
Hallo, ik heb een vervelend probleem in mijn aquarium.

Ik heb al een week of 3 guppen en een week of 5 al vuurgarnalen. De vuurgarnalen doen het prima. Eten, zwemmen rond en paren. Zijn er 2 zwanger. Totaal 11 vuurgarnalen.

Ik begon met 25 jonge guppen 3 weken geleden, nu nog 12 over. Om de dag stierf er soms 1. En vandaag zijn er 2 dood (de grootste 2 jonge guppen) en 1 zwemt raar.
IMG_20231026_202554.jpg


Omdat ik twijfelde over een ziekte vin-staartrot ben ik eergisteren begonnen met esha2000. Ondanks dat toch 2 dood vandaag.

Uit twijfel zuurstofgebrek staat er sinds gister zo een zuurstofsteen erin die belletjes lucht geeft. Heb t gevoel dat het niets uit heeft gemaakt.

Ik heb maar een foto gemaakt van de aquarium. Misschien is er iets wat jullie zien wat ik verkeerd doe. Ik ben een leek op het gebied, dus tips adviezen zijn welkom.

Is een juwel 50-60 liter aquarium. Kamertemperatuur.
Superfisch aquaflow 100 filterpomp erin.
(Voor behandeling esha2000 de kooltjes verwijderd.)
5 verschillende planten + mosbal + beetje javamos.
1/3 of helft van de water wordt om de 2 weken ververst.

Wat doe ik verkeerd?
 
Als voer krijgen ze trouwens 1 x per dag tetramin mini granules
 
Hoi karakan,
even een vraagje Is jou aquarium ingedraait? (dat is als je je aquarium opzet hem een aantal maanden laat draaien zonder vissen er in)
Ik hoor graag van je
Groetjes Arijan
 
Is dit aquarium ingedraaid? Ik zie ook geen enkele garnaal, waar zijn ze?
 
een lucht pomp met een lucht steentje doet eingenlijk niet zoveel omdat de belletjes die uit de steen komen tegroot zijn
 
Foto van de vissen kan ik niet maken. Zijn rond 1 tot 2 cm en blijven bewegen, dus dat lukt niet.

Aquarium is niet ingedraaid! Draait wel al 5 weken nu.

Zojuist weer 2 dode vissen eruit. Ik heb tot op heden nooit 4 dode op een dag gehad. Vandaag is er ook niets in gegaan, zelfs 1/4 deel ververst.

Vuurgarnalen heb ik 11 stuks en doen t prima, ook geen sterftes hieronder. Verstoppen zich soms in de kokosnoot, maar meestal lopen ze op de bodem of zitten in de plantjes.

Kan ik dat indraaien niet versnellen, zodat ik op korte termijn er vissen in kan doen? Of is het handiger in mijn situatie om gewoon enkele volwassenen guppen te halen ipv jonkies?
 
Hoogstwaarschijnlijk heb je dan nu je nitrietpiek. Wat je kunt doen is stoppen met Esha, elke dag 80% waterwissel doen en een druppeltest halen op nitriet en ammoniak. Je doet nu een 'fish in cycle' methode en dat kan maar het is wat extra werk. Look on the bright side: je bak is met 5 weken nu wel bijna ingedraaid. Helaas wel ten koste van je vissen....
Er zijn middeltjes en methodes in overvloed om indraaien te versnellen, maar het enige dat dat doet versnellen is het leegraken van je portemonnee.

Als je nitriet en ammoniak op je druppeltests 0 zijn en blijven, is je bak ingedraaid en kun je voorzichtig met mate beginnen met visjes toe te voegen. Het maakt dan niet (meer) uit of het jonkies of volwassen vissen zijn, als het er maar niet teveel zijn.
Wees heel voorzichtig met de hoeveelheid voer die je geeft, je geeft heel snel te veel, waardoor je bak weer ontspoort.

(P.S: stoppen met ESHA, de oorzaak ligt ergens anders, namelijk in je water, en het enige dat ESHA dan nu echt doet, is de bacteriegroei in je filter remmen.)
 
Het helpt ook om veeeeel meer planten erin te zetten, daar waar planten ammonia tot zich nemen. Zeker snel groeiers en stengelplanten.
 
Testertjes heb ik inmiddels besteld. Extra planten zal ik in t weekend dan kopen. Moet ik vervolgens weer de kooltjes in de filter doen als ik deze ga schoonmaken?

Wat mij opvalt is dat velen last hebben van algen, terwijl ik dit helemaal niet heb.
 
die kooltjes zou ik er voor nu wel weer in doen want dan gaat de esha 2000 sneller uit je water, en dan kunnen de filter bakteriën zich beter ondwikkelen

Die algen komen vanzelf wel maak je daar maar niet druk om;)
 
Hou @Karakan.

Erg vervelend dat je na de goudvissen nu guppen hebt met problemen.

Ik vrees dat 25 guppen in een 50/60 liter bak best veel is en een Superfish aquaflow 100 is erg klein qua filtervolume. Ik zou ook kijken naar een beter filter, persoonlijk ben ik voor een buitenfilter. Bijvoorbeeld een Eheim 2213 plus of een JBL cristalprofi e702.

Hornbach is daarmee vaak een goedkopere winkel. Je kunt informatie vinden op de site.

En ik zal je even een pagina geven over planten. Ik denk dat het helpt om daarmee weinig eisende planten te kiezen. Vergeet niet om ook vloeibare plantenvoeding te kopen voor in de waterkolom. Sommige hebben meer baat bij voeding bij de wortels.. Zoals cryptocoryne, echidorus.

 
Laatst bewerkt:
Laatste 2 dagen gaat het wat beter.
Geen garnaal of vis dood.

- Ik heb de filter even gespoeld en de kooltjes er weer ingedaan op advies hierboven.
- de filterpomp omhoog gehaald, zodat uitblaas 2 a 3 cm onder wateroppervlak uitblaast, schuin naar boven.
- laatste 2 dagen, per dag 10/15 liter ververst
- geef nu veel minder voer, waarschijnlijk gaf ik teveel afgelopen 5 weken.

Alle 6-7 visjes zwemmen nu netjes beneden net boven de bodem, zijn nog niet echt vol actief, maar blijven in ieder geval niet meer naar boven op het oppervlak hangen.

Persoonlijk geloof ik dat het voer de boosdoener was, dat ik teveel gaf. Weet niet of vissen hierdoor dood kunnen gaan?

Morgen maar eens wat plantjes halen en die nog erbij doen.
 
Of is het handiger in mijn situatie om gewoon enkele volwassenen guppen te halen ipv jonkies?
Jonkies zijn vaak beter bestand tegen excessen in waterwaardes dan volwassen guppen.
Kan ik dat indraaien niet versnellen, zodat ik op korte termijn er vissen in kan doen?
Van iemand een ingedraaid filter medium uitknijpen in water en dat aan jouw bak toevoegen. Komt de bacteriecultuur ten goede.
 
Ik heb zojuist wel 2 mini slakken eruit gehaald, geen idee waar die vandaan zijn gekomen. Denk eitjes die uitgekomen zijn?

Is dat een goed teken kwa waardes of iets of zegt dat niets?
 
Denk het al te weten! Vissen begonnen meteen weer raar te doen.
Volgens mij zijn het de actieve kooltjes. Die zitten er al 5-6 weken in. Heb dus meteen zojuist weer de filter gespoeld en kooltjes eruit gehaald en weggegooid. Die geven blijkbaar de gif weer af na enkele weken gebruik.

Hoop dat ik er nou van af ben!
 
@Karakan alleen de spons gebruiken is voldoende, kool eruit laten.
De slakken zullen zijn meegekomen met de planten verwacht ik.

Edit
Ik heb ff teruggelezen.
Superfisch aquaflow 100 filterpomp erin
Wanneer je een extra filter gebruikt bijvoorbeeld dan kun je beurtelings de sponzen licht spoelen. Zo hou je optimaal bacteriën in een filter tegen geringe kosten.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ja de vissen leven allemaal nog. Sinds de kooltjes eruit zijn 0 dood.
Inmiddels zijn al een tijdje de watermetertjes ook binnen. Alle waardes zijn prima, enkel de waarde van hardheid is wat aan de hoge kant.

Tot nu toe zijn met 2 weken ertussen 2 garnalen dood (beide 3 maanden) geen idee waarom. Maar de zwangere 2 en andere garnalen leven nog.

Het gaat nu heel goed, ook extra plantjes in gelegd en de filter sindsdien met rust gelaten, maak ik volgende week wel weer eens schoon. (Wil niet te vaak met mijn armen erin)

Ik haal wel dagelijks met een pincet losse blaadjes en takjes van de oppervlakte.

Ik heb wel bruine/roestige vlekken gekregen op de ramen, inmiddels schoongemaakt, geen idee wat dit is? Iemand een idee en of het kwaad kan?
 
Garnalen zijn soms onvoorspelbaar en opeens kunnen er zomaar een boel doodgaan zonder een verklaarbare reden. Ik zou met 2 niets erachter zoeken hoor en mooi dat het met de vissen goedgaat.
 
Ik heb wel bruine/roestige vlekken gekregen op de ramen, inmiddels schoongemaakt, geen idee wat dit is? Iemand een idee en of het kwaad kan?
Dat zal waarschijnlijk bruinalg zijn. Dit is feitelijk geen alg maar het zijn diatomen. Ruiten af en toe schoonmaken. Het wordt vervelend als het op de plantjes gaat zitten. Diatomen op planten nemen het licht weg waardoor de planten verzwakken.
Diatomen zie je vaak in vrij nieuwe aquaria.
 
Je aquarium draait nog maar vrij kort en door kleine veranderingen kan dan bruinalg de kop opsteken. Dat trekt wel weer weg als alles goed in balans is.
Met een redelijk tot stevige bezetting is een aquaflow 100 al snel te klein.
 

Terug
Bovenaan