Wat is er nieuw

Guppen sterven van ouderdom of ziek?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tessa G
  • Startdatum Startdatum
T

Tessa G

Guest
Hoi!

Afgelopen weekend viel me op dat twee van mijn oudste guppen, een man en een vrouw, plots erg mager waren geworden. De rest van mijn jongere visjes lijkt het prima te doen.
De vrouw lag de hele tijd op de bodem/pomp/plant en ademde erg snel. Wilde ermee naar de speciaalzaak om onder de microscoop te laten kijken, toen zwom ze weer en at ze weer dus maar gelaten. Volgende dag toch dood gevonden.
Het mannetje zwom nog wel vrolijk mee met de groep maar was wankel, zwalkte naar links en rechts. Ook deze was overleden de volgende dag.

Wat denken jullie? Ziekte/waterprobleem of kan het ouderdom zijn?

Heb je gelijk water ververst? Tessa?

Werkt het filter nog goed?

Dit zie je vaker bij Guppen die de verkeerde voeding krijgen, vaak gecombineerd met te weinig waterwissels.

Guppen eten van nature veel algen, een vlok met een hoge plantaardige basis is daarom noodzaak. De zgn Guppy voeders voldoen redelijk maar vlokken voor Malawi cichliden zijn nog beter. Dit wissel je af met 2x per week diepvies of levend voer.

Verder 1x per week 30/40% water verversen en een temperatuur tussen de 22 en 24 graden.

Bedankt voor jullie reacties!

Ik had twee weken geleden te hoog fosfaat en wat te zacht water door overvoeren en overbevolking waarschijnlijk. Op advies een "crystal clear" filtercassette toegevoegd om fosfaat eruit te filteren. Ik heb afgelopen 3 weken elke week > 1/3 van het water ververst, normaal doe ik dat elke 2-3 weken.

Er zit verwarming in het aquarium, de temperatuur is rond de 26 graden.

Omdat er hoog fosfaat in zat heb ik ze afgelopen weken maar 1 keer in de 3 dagen schaars gevoerd, ze krijgen tetra guppy, en een aziatisch droogvoer (topmeal? is het enige wat ik kan lezen) afgewisseld en ongeveer 2 keer per 3 weken 4-6 stuks tetra wafer mix voor de garnalen en ancistrus maar eten de guppen ook van mee.
Af en toe doe ik er een stukje gekookte paprika of komkommer in voor de garnalen en ancistrus maar dat lusten de guppen ook.

Hebben ze dat levend/diepvries voer echt nodig?

Heb mijn water niet gelijk ververst, dat ga ik even doen voor de zekerheid.

Je hebt zo te lezen je vissen zeer ondervoed. Ik zou ze nu zeker 2x per dag gaan voeren en 3 dagen dat verhogen naar 3x. wat ja na een week wee mag afbouwen naar 2x. Diepvries of levend voer 2x per week is wel aan te raden. .

Ik denk niet dat je dieren hebt die direct uit een dierenzaak komen dus de temperatuur mag omlaag naar 23 graden.

En voortaan elke week je water voor 30/40% verversen.

Die magere dame is ws helaas zo en zo niet meer te redden.

Guppen staan bekend als gemakkelijk maar dat valt tegen. 😉

Arme beestjes, heb ze gelijk eten gegeven 🙂 De twee vissen waren al overleden toen ik mijn eerste berichtje schreef. De vissen die er nu in zitten zien er verder prima uit, zijn super actief dus daar maak ik me geen zorgen om.

Hoe ziet het eruit als een gup sterft van ouderdom? De guppen zijn een erfenis, waren al volgroeid toen ze >1,5 jaar geleden kwamen. Ze worden toch maar een jaar of 2?

Net bij de speciaalzaak geweest, het is toch een bacteri�le infectie..

Heb je een visje meegenomen naar de speciaalzaak om het te laten zien? Ik heb de ervaring bacteri�le infectie vaak genoemd wordt als men het niet weet..

Wat zijn is de reden dan op basis waarvan de speciaalzaak dit roept?
Zijn er �berhaupt symptomen waarneembaar die duiden op een bacteri�le infectie?

Heb je recent nog nieuwe guppen aangeschaft?
Heb je (ooit) guppen bij elkaar gezet die in de winkel in verschillende aquaria zaten?

~ Ivo

Dat is zeker geen bacteiele infectie. En het komt zeer vaak voor bij Guppen die niet op de juiste manier verzorgt worden.

Guppen die vrij warm worden gehouden, worden een jaar of 2. Guppen die niet al te warm worden gehouden 4-6 jaar.

Ik had een vis meegenomen, hiervan is de slijmhuid onder de microscoop bekeken en er was een grote hoeveelheid coccen zichtbaar. (zelf ook even gekeken)

Er is recent een batia bijgezet, geen nieuwe guppen..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan