guppies gaan snel dood


V

visje81

Guest
Hallo allemaal,

We hebben sinds november een aquarium van 60 liter, we zijn beginners. In deze aquarium zitten 2guppies, maan visje, 3neontetras, 2 molleys en 1platy en een algeneter.Zitten plantjes in en water is onlangs getest, gaat goed.Nu hebben we vrij direct al dat de guppen snel dood gaan, , hebben al wat nieuwe voor gekocht en de maanvis vervangen door een klein maanvis je.( we dachten dat deze de boosdoener zou zijn) Ze hebben telkens beschadigingen aan hun vinnen.Alsof ze aangegeten zijn.We zien geen rare stippen of randen aan de vis, maar ze gaan op den duur wel dood.Alle andere vissen hebben hier geen last van en zien er goed uit.Water word geregeld verfrist en dmv stofzuigertje poep van de bodem gehaald.Wat gaat er niet goed of doen wij verkeerd? Er zit nu nog 1 goede gup in, de andere heeft nog maar een halve staart en ziet dun uit.
 
Tja, Visje, Als je gelijk zegt,water is goed,Hoe goed is dat?
Zijn die waarden dan gemeten?

En,laat het bakje eens zien.

http://aquazone.leeuwen.nu/downloads/se ... Upload.exe

Wat voor filter zit erin????
Hoe wordt die steeds schoongemaakt? Mag nooit helemaal,he.
Hoe vaak ververs je het water? (elke week zeker 1/3)!!!!

Hoeveel doe jij het?
Graag Foto.
 
We hebben het na laten kijken die daar verstand van heeft, ik heb geen idee verder.We hebben elke week water ververst 1/3 , zoals aangegeven. Het is zon compleet pakket aquarium ik zal ff plaatje bij halen.Daar zat pomp bij, de thermostaat is al vervangen door een goede omdat temp niet veel hoger kwam dan 22 graden, nu is het 24 graden.
 
Dat is geen vissenbak.
Die is geschikt voor garnalen.
Hoe moeten ze daar nu in kunnen zwemmen.
En dan is het filter ook te klein,hoor.

Een filter zuigt de vieze stoffen naar binnen.
Bacterie breekt die stoffen af.
Dat gebeurt nu dus te weinig.

Wil je vissen, begint het met 60 cm.
 
We zochten een bak om mee te beginnen, staat op slaapkamer.laat me ff balen.......het is toch ff een uitgave, dus eigenlijk kan je hier geen vissen in houden?
 
Ja, is zeker een belachelijke prijs.

Kijk hier op het forum rond, naar kleine bakken,zal je zien,dat ze haast allemaal garnalen erin houden.

Bakje is niet weg,hoor. Je kunt er alleen geen Maanvis,en andere vissen in houden.
Is net,of jij in een kamer van 3 x 3 m woont.
Kan je ook geen kant uit.

Kijk op Marktplaats ,IN jouw buurt,voor een 60 cm. voor 20-25 euro. dan ben jij gelukkiger,dan dat je gekochte visjes telkens dood gaan.
En wij ook blij,dat jij blij bent.
 
Dank je voor je advies, jammer dat de winkel ons zo heeft ingelicht.Had hij ons beter een grotere kunnen verkopen, win-win. .maar goed, We gaan zeker op onderzoek, want gesneuvelde vissen zijn niet leuk.
 
Maar, niet te enthousiast worden van een 60cm bakje, want daarin kunnen nog altijd meer soortjes niet, dan wel.

~ Ivo
 
De samenstelling die we nu hebben kan dat in een 60 cm bakje?
 
het maanvisje zit dan nog steeds krap. de andere gaan wel zolang je er niet te veel in hebt zitten.
 
Neen.

Het aantal visjes dat jullie hebbenkan wel, maar een aantal van de soortjes:
i) matcht niet met elkaar (qua eisen), of
ii) wordt te groot of druk voor 60cm

Maanvis bijvoorbeeld > kenners zeggen minimaal 120cm aquarium
Molly > wensen zouttoevoegingen, kunnen anderen weer minder mee overweg
Guppen > aan de drukke kant voor 60cm
"algeneter" > veel soorten die onder deze naam worden verkocht eten verdraaid weinig algen en sommigen worden joekels van 40+ cm. Dat kan natuurlijk niet in 60cm. Vandaar de vraag naar een foto.
 
TS geeft aan verschillende scholenvissen te hebben die in een te kleine school zitten.
Guppen kunnen m.i. best in een 60cm, zeker met twee�n.

Maar ik wil me graag bij M&I aansluiten om, als je dan toch een grotere bak gaat kopen, te kiezen voor een 80 cm.
Dat is dan net wat beter dan een 60cm, en tweedehands vaak net zo duur.

Of je legt je toe op slakken of garnalen. Je hebt echt prachtige soorten en dan is je huidige aquarium perfect!
 
ik schrik van de maan vis, die kan er echt niet in aangezien die erg hoog word en zich bij wijze van moet opvouwen om nog rond te kunnen zwemmen. het is beter om deze vis te nemen als je verder gaat in deze hobby met een grotere bak.
 
Tsja het is onwetendheid. We hebben deze vissen gekocht bij een en dezelfde dierenwinkel, waaronder ook de aquarium. .En deze heeft ons geadviseerd hoeveel en welke vissen er in te doen.Er mochten wel 15 vissen in, we hebben er 10 dus binnen de perken na ons weten. .word de maanvis ook groot in een kleine bak? Pff we hebben impulsief gehandeld, het was een kado voor onze zoon en dachten dat het een mooie bak was.Ik zal poging wagen voor de foto.
 
visje81 zei:
Tsja het is onwetendheid.
Je bent niet de eerste en ook niet de laatste. Helaas.
Je neemt het wel goed op! :thumbs:

visje81 zei:
We hebben deze vissen gekocht bij een en dezelfde dierenwinkel, waaronder ook de aquarium.
En deze heeft ons geadviseerd hoeveel en welke vissen er in te doen.Er mochten wel 15 vissen in, we hebben er 10 dus binnen de perken na ons weten.
Ik zei het al, het aantal visjes is zo gek niet, wel (enkele van de) soorten.

visje81 zei:
word de maanvis ook groot in een kleine bak?
Ja, en zo niet dan vergroeit hij, wat er kort gezegd op neerkomt dat het diertje aan de buitenkant stopt met groeien, maar dat doen de ingewanden niet, die bekneld raken met alle ellende van dien. Denk aan chinese meisjes met afgebonden voetjes...

visje81 zei:
Pff we hebben impulsief gehandeld, het was een kado voor onze zoon en dachten dat het een mooie bak was.
Dan zou ik maar voorzichtig beginnen met zoon ervan op de hoogte te stellen dat dit niet zo goed is geweest als gehoopt.

Succes!
 
Ok dat klinkt niet goed.. we gaan een oplossing zoeken. De maanvis breng ik morgen maar terug.en dan kijken voor een 60 cm bak maar , igg niet bij dezelfde winkel, zag op marktplaats al genoeg in de buurt.ik vind 80 cm te groot worden voor slaapkamer. Dat wordt nog wat, die moet vervolgens dan ook weer 3 weken staan..het probleem van de guppies op te lossen had ik niet zo kunnen bedenken. ..
 
Je kunt het water uit de 40 overdoen in de 60 cm.

Met het filter,dan telkens bijvullen(eerst inrichten,he. )
 
Guppen uit dierenzaken zijn ook zeer ver doorgefokt. Daardoor zijn ze erg zwak en alleen nog te houden in zeer schoon water met een vrij hoge temperatuur. Beginners visjes zijn het dan ook niet meer.

Guppen platy's en Molly's wensen voer met een zeer hoog plantaardig gehalte. Guppy voeders en zelfs Malawicichliden vlokken voldoen hier zeer goed in.

Je bent er van op de hoogte dat je bij een aquarium elke week een derde van het water moet verversen?
 
Jammer dat er ook hier slecht geadviseerd is in de dierenwinkel.
Deze ervaring hebben wij ook. Ook een maanvis koppel voor een 60x30x36 bak, Hoogvinkarpers daarbij die ook meer ruimte nodig hebben en zouttoevoeging. Is ons niet verteld. Planten gekocht voor koudwater die dan met 2 weken weg zijn in een tropische bak. Dan denk je, had het ff gezegd...

Eigenlijk moet je je van tevoren helemaal in gelezen hebben zodat je weet wat je koopt, want in menig winkel verkopen ze je gewoon wat je mooi vindt. En ons inlezen is nu ook wat we doen.

Ik heb dit boek gekocht, waar ik veel informatie uit heb gehaald. Er staan ook veel vissen in omschreven met temperatuur, waterwaardes en minimum bak formaat erbij. Het is helemaal in kleur.

http://www.bol.com/nl/p/het-complete-ha ... 006442137/
 
er zijn bij ons in de buurt veel aquarium winkels. bij een van die zijn het een soort van hobby mensen. Die geven echt goed advies. ik zeg dat ik een 60 cm bak heb en zei zeggen dat dat klein is maar laten dan een paar kleine visjes zien. we nemen dan soms een vis die met meerdere moet (geen scholenvis) maar wij nemen er dan maar drie. zij zeggen dan dat het wel kan maar dat het beter is met meer, dat is tenminste echt eerlijk! ik heb daar ook een keer om maanvissen gevraagd en zij zeiden dat dat echt niet kon. als winkels nou in het welzijn van dieren denken en niet kijken naar hun portemonnee hoeft dit niet te gebeuren. erg jammer....
 
DaanAquarium zei:
als winkels nou in het welzijn van dieren denken en niet kijken naar hun portemonnee hoeft dit niet te gebeuren. erg jammer....

Beetje makkelijk om de schuld bij een winkel te leggen. Je word gemakkelijk belazerd als je niet oplet. Punt is, weet wat je koopt, dan valt het echt wel mee. Probleem is dat de meeste impulsief gaan kopen zonder in te lezen, en dan gaat t fout.

Je bent het zelf schuld als die winkelier je een visje aan kan smeren, alle info is rijkelijk beschikbaar met een klik op de muis. Ook al staat er verschillende info, forums als deze zijn dan weer een goede bron.

Niet inlezen en maar vertrouwen op een winkelier is vragen om teleurstellingen.
 
dus de winkelier licht wel op...... zij moeten er wel iets aan doen en anders maar geen dieren als je niks met dieren (vissen) hebt. :(
 
Ik vind dat een winkel wel goede adviezen moeten geven, daar heeft iedereen baat bij.Ik bedoel na deze winkel ga ik niet meer naar toe, hij raakt toch een jarenlange klant kwijt.Ik denk dat zij het zelf niet eens weten.Maar goed daarbij hadden wij ook iets verder kunnen kijken.Er zijn wel veel verschillende meningen/adviezen.Ondertussen na een 3 daagse kuur tegen vinrot zijn de vissen hersteld en vinnen aangegroeid. De maanvis is weg.We hebben gekeken naar een andere bak maar dat is nog niet gelukt.Een bak lekte of zit niks bij. We hadden een koudwaterplant inzitten pff..Deze is eruit nieuwe erin.We zijn bezig voor een andere bak, maar volgens mij kunnen we deze aan de straatstenen nog niet kwijt.....
 
Ik lees dat je maar 3 noen tetra hebt.
Het zijn scholen vissen. Je moet minimaal 7 hebben.
Ik hebben bak van 60x30x40 heb 15 guppies, 5 koperzalmen, 3 afrikaanse blauw oogjes, 23 neon tetra's en 2 Indische algeneters.
 
Blauwoogjes en koperzalmpjes zijn ook scholenvissen. Daarbij hoop ik niet dat je dat bestand hier neerzet als indicatie van wat mogelijk is, want je hebt een gigantische overbevolking wat gewoon niet goed kan blijven gaan (als het �berhaupt al goed gaat).
 
Jones zei:
Blauwoogjes en koperzalmpjes zijn ook scholenvissen. Daarbij hoop ik niet dat je dat bestand hier neerzet als indicatie van wat mogelijk is, want je hebt een gigantische overbevolking wat gewoon niet goed kan blijven gaan (als het �berhaupt al goed gaat).
het gaat zeer goed, overbevolkt valt zeer goed mee.
maar ven wel aan het denken om die koperzalmen weg te doen
 
Stefke. zei:
Ik lees dat je maar 3 noen tetra hebt.
Het zijn scholen vissen. Je moet minimaal 7 hebben.
Ik hebben bak van 60x30x40 heb 15 guppies, 5 koperzalmen, 3 afrikaanse blauw oogjes, 23 neon tetra's en 2 Indische algeneters.

50 vissies in een 60 cm bakje?

Ik heb er 15 guppen en 10 garnalen in en dat vind ik al veel.
 
Stefke. zei:
Ik lees dat je maar 3 noen tetra hebt.
Het zijn scholen vissen. Je moet minimaal 7 hebben.
Ik hebben bak van 60x30x40 heb 15 guppies, 5 koperzalmen, 3 afrikaanse blauw oogjes, 23 neon tetra's en 2 Indische algeneters.
Dit is een zeer zware overbevolking voor een bak van 80cm zou het nog iets aan de zware kant zijn.Laat staan in een 60cm bakje.

Als je veel vis in een kleine ruimte wilt zien kan je beter hier voor gaan! ;)

y_pA9_6-bcUc2wXhJP0icAHCHXtutZ7v.png
 
webhond zei:
Stefke. zei:
Ik lees dat je maar 3 noen tetra hebt.
Het zijn scholen vissen. Je moet minimaal 7 hebben.
Ik hebben bak van 60x30x40 heb 15 guppies, 5 koperzalmen, 3 afrikaanse blauw oogjes, 23 neon tetra's en 2 Indische algeneters.

50 vissies in een 60 cm bakje?

Ik heb er 15 guppen en 10 garnalen in en dat vind ik al veel.

Oef daar sluit ik me bij aan, wat een drukte moet dat zijn!

En voor de topicstarter... velen zijn zo begonnen als jij. En dat is echt enorm balen. Ik kan je erg aanraden om een 80cm bak te zoeken en niet een van 60cm. Dat heb ik destijds wel gedaan en 60cm is eigenlijk nog vrij beperkt... met als gevolg dat je toch snel weer groter wilt. Marktplaats in de gaten houden inderdaad, kijk ook af en toe eens op zooplus (daar krijg je best aardig korting als je voor het eerst wat besteld en dan is alles gewoon lekker nieuw).

Succes ermee hoor, het is een erg leuke hobby maar altijd vervelend als je er zo aan moet beginnen omdat je denkt dat mensen altijd te vertrouwen zijn. Dubbel wakker worden.
 
Astilaroth zei:
webhond zei:
Stefke. zei:
Ik lees dat je maar 3 noen tetra hebt.
Het zijn scholen vissen. Je moet minimaal 7 hebben.
Ik hebben bak van 60x30x40 heb 15 guppies, 5 koperzalmen, 3 afrikaanse blauw oogjes, 23 neon tetra's en 2 Indische algeneters.

50 vissies in een 60 cm bakje?

Ik heb er 15 guppen en 10 garnalen in en dat vind ik al veel.

Oef daar sluit ik me bij aan, wat een drukte moet dat zijn!

En voor de topicstarter... velen zijn zo begonnen als jij. En dat is echt enorm balen. Ik kan je erg aanraden om een 80cm bak te zoeken en niet een van 60cm. Dat heb ik destijds wel gedaan en 60cm is eigenlijk nog vrij beperkt... met als gevolg dat je toch snel weer groter wilt. Marktplaats in de gaten houden inderdaad, kijk ook af en toe eens op zooplus (daar krijg je best aardig korting als je voor het eerst wat besteld en dan is alles gewoon lekker nieuw).

Succes ermee hoor, het is een erg leuke hobby maar altijd vervelend als je er zo aan moet beginnen omdat je denkt dat mensen altijd te vertrouwen zijn. Dubbel wakker worden.
Ik vindt dit niet zo overdreven.
Mijn guppies zijn nog klein er zijn 6 volwassen.
 
6 volwassen guppen zijn ook niet de issue (hoewel ik dat ook te druk zou vinden), maar 23 (!) neon tetra's �n koperzalmen �n de rest nog.. pff. Het is maar wat je wilt, maar ik vind het een rommeltje. Je Afrikaanse blauwoogjes horen in een veel grotere groep ook.

Ik weet niet hoe je bestand zo is gekomen, maar het voelt gewoon wat ondoordacht en niet opgezet met het welzijn van de dieren als prioriteit.
 

Terug
Bovenaan