Wat is er nieuw

Guppies worden in staart en vin gebeten

Martijn_97

Member
Lid geworden
17 april 2020
Leeftijd
28
Hoi!

Twee weken geleden zijn er voor het eerst vissen gegaan in ons aquarium gegaan:
60x30x30, 24°C, Tetra In 400 plus filter.
Verdere info over de waterwaarden heb ik niet maar die zou ik bij die dierenwinkel kunnen laten testen als dat echt belangrijk is.

Omdat het ons eerste aquarium was wilde we niet met teveel vissen beginnen om eerst te kijken of het goed ging. We begonnen met:
- 2 Guppy's man
- 2 Platty's

Omdat het allemaal goed ging hebben we na ongeveer een week de volgende vissen erbij gehaald:
- 2 zwarte tetra
- 2 Betts splendens vrouw
- 2 eilandbarbelen

Bij de dierenwinkel leken ze er verstand van te hebben dus hebben we ze veel om advies gevraagd over de samenstelling en Hind adviesen opgevolgd, maar helaas ging dat toch niet helemaal goed. De volgende dag zweefde er een dode guppy door de bak waarvan de vinnen en staart bijna compleet weg waren. Natuurlijk hadden we opgebeld en zijn we terug gegaan met de eilandbarbelen (althans dat dachten we) wat dit bleken sumatraanen te zijn die niet samen kunnen met de guppy's. Uiteindelijk ging we terug met een nieuwe guppy en een extra zwarte tetra. Dus de samenstelling was nu:
- 2 Guppy's man
- 2 Platty's
- 3 zwarte terras
- 2 beta splendens

Helaas ging dit ook fout: de tetras vielen elke keer de guppy's aan zodat er steeds kleine stukjes van de staart af gingen en later trok een van de bèta splendens de gup door de hele bak heen.

Nu hebben we in een extra bak even de zwarte tetras en de beta splendens gedaan, alleen weten we nu even niet meer wat we er aan kunnen doen aangezien we de guppy's graag houden.

Vandaar de vraag of deze combinatie zo wel mogelijk moet zijn en wat we eventueel kunnen proberen. Zelf heb ik achteraf nog het een en ander gelezen en dacht ik dat het mogelijk zou werken om nog 3 extra zwarte tetras te halen omdat ze nu met te weinig zijn en daarom mogelijk agressief gedrag vertonen (enige kans van slagen?) . Maar dan weet ik nog niet wat ik met de bèta splendens moet doen op terug brengen na, of zal deze de gup niet meer aanvallen/eten als die niet verzwakt is?

Al het advies is welkom!

Guppen en Betta s in zo n bakje is geen goede combi vindt ik want de Betta houdt niet van drukke vissen. Ook is 2 Betta s in 60cm teveel van het goede en dat kan ook al problemen geven soms.

Je zal moeten keuzes maken.
Ofwel aquaria erbij, ofwel soorten weg.
Alle soorten (op de guppen en de platy's na) horen niet bij elkaar te zitten.

- 2 Guppy's man - Gup mannen hebben vrouwtjes nodig om hun natuurlijke gedrag te kunnen vertonen voor zover mogelijk in een aquarium. En dat is voor dit dit soort veel paren.
- 2 Platy's - Wensen net zoals Guppen voeding op plantaardige basis. Guppyvoeders voldoen. Beste houdt je deze vissen in de verhouding 1M/2V of alleen vrouwen.
- 3 Zwarte tetra's - De Gymnocorymbus ternetzi bedoel je? Hou je toch beter in een groepje van een stuk of 7. Houd er rekening mee dat ze erg oud worden. Mijn exemplaren kocht ik in 2013!
- 2 Betta splendens - Wensen drijfplanten, en rust. Kun je beter niet samen met Guppen en andere drukke vissen houden. En een man met maar één vrouw in zo'n klein bakje is vragen om problemen.

En een man met maar één vrouw in zo'n klein bakje is vragen om problemen.

Het zijn 2 vrouwen las ik maar goed ook die gaan niet altijd goed samen en al helemaal niet in zo n klein bakje en de genoemde medebewoners.

Bedankt voor al jullie reacties!! 👍

Gelukkig wilde de dierenwinkel de zwarte tetra's en de betta's, nog terug nemen zodat deze hopelijk een beter plekje ergens kunnen krijgen. Helaas hadden we geen ruimte voor een extra aquarium want die tetras zijn toch wel hele leuke visjes!
Ook hebben we een aantal vrouwtjes guppys mee genomen en een mannetje extra zodat zij ook meer hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen. Nu alleen hopen dat we er niet teveel bij krijgen over 4 weken.

Bedankt voor al jullie reacties!! 👍

Gelukkig wilde de dierenwinkel de zwarte tetra's en de betta's, nog terug nemen zodat deze hopelijk een beter plekje ergens kunnen krijgen. Helaas hadden we geen ruimte voor een extra aquarium want die tetras zijn toch wel hele leuke visjes!
Ook hebben we een aantal vrouwtjes guppys mee genomen en een mannetje extra zodat zij ook meer hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen. Nu alleen hopen dat we er niet teveel bij krijgen over 4 weken.
En juist de Gymnocorymbus ternetzi, staan bekend als goede bestrijders van jonge Guppen.

Inderdaad, die Tetra's had je eigenlijk nu juist moeten houden.
Ik heb ze er speciaal voor in mijn guppenbak gezet als postnatale aboteurs en ze doen hun werk dermate goed dat ik zo nu en dan zelfs nieuwe guppen moet aanschaffen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan