Wat is er nieuw

Guppies!

Digitale_test

New member
Lid geworden
7 februari 2026
Leeftijd
52
Ik heb een bak van 25 liter en ik ga zes guppies erin doen en misschien nog een paar garnalen de thermometer geeft nu precies 25° aan dus is die temperatuur goed? En hoe vaak moet ik deze vissen voeren moet ik deze twee keer per dag voeren of één keer per dag?

En moet ik nog dingen weten van de vissen het voer of de garnalen?

(Ik heb een aquaflow 50 en een verwarming)

Bijlagen

• IMG-20260509-WA0018.jpeg
    IMG-20260509-WA0018.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 23
Beste @Digitale_test
Weet je zeker dat je guppen in een 25 liter bak doet? Ik geloof dat je bak dan te klein is. Ik zou btw wel minimaal 4 weken het aquarium in laten draaien.
Dus graag wat meer informatie.

https://aquainfo.nl/artikel/poecilia-reticulata-gupje/

Laatst bewerkt:
Hier worden de vissen 2a3x per week gevoerd in een goed ingedraaid aquarium.
Zoals gezegd een 25L bak voor guppen lijkt me erg aan de kleine kant.

Leuk bakje hoor, maar wel een paar dingen om op te letten.
Als je toch al deze bak gebruikt (waarvoor dan ook), dan zou ik hem wel helemaal vullen. Hij is vrij klein. Zoals de anderen al zeggen is het voor guppen eigenlijk gewoon een te klein formaat. Ik zou het houden bij andere bewoners, zoals garnalen of een betta. 🙂

Andere tip: die steentjes als bodem gaan problemen geven. Daar blijven geheid voerresten en ander afval in steken op plekken waar de vissen en de stroming niet bij kunnen. Dat gaat je waterkwaliteit omlaag halen. Nu je nog dingen kunt veranderen kun je beter voor een fijne bodem gaan. Dus zand of fijn grind.

Oh ja en ik zou de thermometer iets verder van de verwarming hangen.

Ok bedankt voor de tips dat ga ik regelen! mensen online zeggen dat ik 2X per week het ammoniak moet testen maar moet dat echt? Zo ja moet ik druppels gebruiken of strips. Ik heb nu de verwarming op 25 graden gezet is dat goed of moet de verwarming wat kouder of juist warmer?

Nee dat hoeft niet, als je voldoende tijd neemt om je bak in te laten draaien (tenminste 4 weken en wat langer kan geen kwaad voor de zekerheid). Af en toe een miniscuul klein beetje voer verkruimelen zodat de bacteriecultuur in je filter op gang kan komen. Geen bacterien uit een flesje toedienen, dat is onzin.

Ok bedankt voor de tips dat ga ik regelen! mensen online zeggen dat ik 2X per week het ammoniak moet testen maar moet dat echt? Zo ja moet ik druppels gebruiken of strips. Ik heb nu de verwarming op 25 graden gezet is dat goed of moet de verwarming wat kouder of juist warmer?
Wat je evt kunt doen is teststrips kopen, dat is het makkelijkst. Daar zitten al tests op voor nitriet en voor nitraat. Na een week of 3/4 kun je eens kijken wat je meet. En dan de week erop nog eens kijken. Nitriet (dat is de stap na ammoniak) moet weg zijn en het mooist is het als je je nitraat ook duidelijk ziet toenemen. In kraanwater zit vaak al nitraat dus dat is even opletten.

Af en toe een beetje voer erin gooien helpt het inderdaad op gang.

25 graden is een prima temperatuur. Een paar graden koeler is voor veel soorten ook nog prima. Maar je bacteriën kunnen zich bij 25 in een mooi tempootje ontwikkelen in ieder geval. 🙂 👍

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan