Guppy doet raar


C

Corydoratje

Guest
Hallo, ik heb 3 guppy's 1 mannetje 2 vrouwtjes. Mijn mannetje zwemt de hele tijd heel raar en is niet erg actief hij eet wel nog heel goed en heeft ook geen rare plekken weet iemand hoe dat kan?
 
Jij was ook diegene met die dode algeneter he?

Wat ik me afvroeg: hoevaak ververs je het water, en hoe doe je dat dan aanvullen? (met koud of warm water) en wat doe je zoal aan je filter? En heb je toevallig je waterwaardes? (NO2)
 
Ik ben niet degene met een dode algeneter maar ik kwam vanmiddag thuis en toen was er wel een dode otto
Ik ververs 1 keer in week en doe met warm water verversen
 
Ik heb niet mijn waterwaardes maar heb laatst 3 keer gechekt bij 2 verschillende winkels
 
Beter even het totaalbeeld geven. In andere berichten ook problemen dus er is iets niet goed in je aquarium. Volgens mij ook van die visjes erin die gif afgeven (weet de naam ff niet) die gestresst waren tegen ruit omhoog/omlaag.

Is je aquarium ingedraaid? Sinds wanneer staat deze te draaien en wanneer en hoeveel en wat voor vis heb je erin gedaan. Meet je water waardens? Zo ja even de waardens doorgeven en of je met strips of druppels test.

Crisis bezwering 50% van je water verversen. Water verversen kan nooit kwaad. Als je ga testen eerst testen dan verversen.
 
Is dat met strips of druppels getest en hoelang draait de bak nu?
 
Met strips en hij
Is dat met strips of druppels getest en hoelang draait de bak nu?
hij draait sinds 5 weken geleden ongeveer en met strips en druppels allebei
 
Beter even het totaalbeeld geven. In andere berichten ook problemen dus er is iets niet goed in je aquarium. Volgens mij ook van die visjes erin die gif afgeven (weet de naam ff niet) die gestresst waren tegen ruit omhoog/omlaag.

Is je aquarium ingedraaid? Sinds wanneer staat deze te draaien en wanneer en hoeveel en wat voor vis heb je erin gedaan. Meet je water waardens? Zo ja even de waardens doorgeven en of je met strips of druppels test.

Crisis bezwering 50% van je water verversen. Water verversen kan nooit kwaad. Als je ga testen eerst testen dan verversen.
mijn bak is ingedraaid en ik heb er 3 guppen in 11 vuurneons 5 cory's 3 otto en slaketende slakken. Ik heb zelf geen strips maar ik laat binnenkort wel weten wat waterwaardens zijn de laatste keer dat ik hem heb getest was alles goed, ik heb gisteren water 50% ververst
 
60 bij 37 bij 30 60
liter
 
Strips zijn onbetrouwbaar en je kan beter met druppels testen. Je bak draait 5 weken en sinds wanneer zitten de vissen erin?
 
3a4 weken
 
Dus na zo n dikke 2 weken zijn de vissen toegevoegd? Dat is veel te snel en ik denk dat je nu problemen hebt door een te hoge nitriet.
 
Als vissen raar zwemgedrag vertonen, vissen sterven, gaat er ergens iets niet goed. De vissen zijn er te snel ingedaan en dan krijg je nitriet en NH3/4. Dat zal de oorzaak wezen dat je vissen raar zwemgedrag vertonen. Een beetje nitriet voor korte tijd kunnen de meeste vissen wel hebben maar worden hierdoor wel verzwakt en kunnen daarna alsnog dood gaan. NH3/4 is heel schadelijk.

De oto die dood is, geloof dat die is uitgehongerd. Volgens mij kunnen die niet in een nieuw aquarium omdat er niet genoeg voedsel voor hun is. Maar daar kan beter iemand met verstand van het soortje op reageren want weet het niet zeker.

Elke keer als je filter schoonmaak of nieuwe vissen toevoeg moet je rekening houden met verhoging van waterwaardens. Dus veel en vaak verversen. Ik weet niet wat je bedoel dat je met warm water ververs maar dit moet ook met temperatuur metertje. Als beginner is het niet te doen met inschatting met de hand te doen. Vooral als je grote hoeveelheden ververs kan je veel verschil krijgen in temperatuur.

Lees wat info over biologisch afbraak proces en filter onderhoud.
 
Oo dit wist ik allemaal niet maar wat kan ik er nu nog tegen doen???
 
Water verversen en niet meer aan je filter zitten. Het filter alleen vluchtig uitspoelen als er bijna geen water meer uitstroomt. Dan niet hele filter, sponsje voor sponsje. Liefst met 3 a 4 weken tussentijd zodat bacties groeien. Niet teveel in je bodem wroeten daarna ook verversen. Als je onlangs filter schoon heb gemaakt dan 2 a 3 keer pw even verversen. Na een week of 3/4 zal het stabiel zijn.

Voeren van otos weet ik niet die hebben iets aparts nodig meen ik. Dat moet groeien in je aquarium en dat duurt lang. Ik weet niet of je dit kan kopen om bij te voeren. Even wachten totdat er iemand reageert die daar verstand van heeft.
 
Je otosinclussen kun je proberen bij te voeren met repashy soilent green (geen andere soort repashy kopen want dat is ongeschikt voor ze) hier smullen ze ervan. Repashy maak je aan met kokend water (1:3) (1 deel repashy 3 delen kokend water) en laat je dan opstijven en dna kun je het in blokjes snijden en 1 blokje voeren, de rest van de blokjes kun je een deel in de koeling bewaren en de rest vries je in.

Het is overigens aan te raden gewoon standaard met koud water te verversen, dit kan totaal geen kwaad en is beter voor je vissen en planten.
 
Het is overigens aan te raden gewoon standaard met koud water te verversen, dit kan totaal geen kwaad en is beter voor je vissen en planten.
Dit is tot zekere hoogte correct bij wissels tot 20% - en dan nog moet je het nieuwe water er langzaam in terug laten komen. Doe je een 50% waterwissel zorg dan dat het nieuwe water dezelfde temperatuur heeft of ietsje kouder, maar niet gewoon koud kraanwater dat verschil is dan te groot.
 
Denk dat je aufwuchs bedoelt.

Ik heb wel eens vluchtig gelezen over aufwush maar geen idee wat het is en of het soort van hem dat nodig heeft. Zit heel diep in me geheugen, grote lijnen, dus beter dat jullie hierop reageren. Heb ook wel eens gratis zakjes met planktur ofzo gehad bij een bestelling misschien is dit hetzelfde?
 
Heb ook wel eens gratis zakjes met planktur ofzo gehad bij een bestelling misschien is dit hetzelfde?
Geen idee, ik ken het niet.

beter dat jullie hierop reageren
Hoe dat zo? Ik ben absoluut geen aufwuchs of oto expert en weet waarschijnlijk net zo veel (of weinig;)) als jij.
 
Nou ja wie het dan wel weet bedoel ik met jullie. Antje heeft al antwoord gegeven wat TS kan doen. Dus dat is weer ogelost.

Nu ben ik ook wel nieuwschierig of het inderdaad de oto die dood is van TS die aufwush moet hebben. Weet ik meteen dat me hersencellen nog enigzins ok zijn :D
 
Aufwuchs zijn algjes met daarin kleine dierlijke organismen.
Is lastig in bakken te krijgen, bak moet sowieso goed rijp zijn, denk aan een maand of 6.

Oto's eten vaak geen commercieel voer, zijn erg lastig daar op te krijgen, Repashy Soilent Green is een goed alternatief en wordt vaak goed geaccepteerd naar ik heb begrepen.
Hier in elk geval onmiddellijk.
 
Oto's krijg je bij mijn LFS niet eens mee als het om een relatief nieuw aquarium gaat. Volgens de shop voeden ze zich met kleine algjes en biofilm die pas echt voldoende aanwezig is na minimaal 6 maanden. Je kunt ze wellicht bijvoeren en het zo oplossen maar je zal wel iets voor ze moeten doen. Repashy is een goed alternatief en af en toe wat komkommer of courgette werkt ook goed.

Ik denk dus dat bedoeld wordt dat er nog niet voldoende biofilm is gevormd, om als voeding te dienen.
 
Oto's krijg je bij mijn LFS niet eens mee als het om een relatief nieuw aquarium gaat.
Dat is denk ik wel een uitzondering. Mij is nog nooit in een winkel gevraagd hoe groot mijn aquarium is, hoe lang hij al draait of welke bewoners er al inzitten.
 
Ik heb otto vitattus
 

Terug
Bovenaan