Wat is er nieuw

Guppy drachtig of buikzucht

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joeno
  • Startdatum Startdatum
J

Joeno

Guest
Hoi iedereen,

Ik heb laatst voor mijn verjaardag van mijn vriendin een aquarium gekregen met (volgens de winkel) alleen mannetjes guppy's. Nu heeft er eentje sinds kort een erg dikke buik. Aangezien het een mannetje is dacht ik meteen aan buikzucht, maar ik begin een beetje te twijfelen over het geslacht omdat hij geen extreem felle kleur heeft. Ik heb hem nu even in zo'n baby guppy bakje gezet, in het aquarium. Alle waterwaardes zijn gewoon goed. Mijn vraag aan jullie, is het toch een vrouwtje of heb ik helaas te maken met buikzucht (of iets anders)?

Alvast bedankt!
Jeroen

Hier een foto van de guppy:
https://www.dropbox.com/s/9jsism4nxqmtj ... 6.jpg?dl=0

Lijkt me een vrouw. De anaalvin van de man is een speer zeg maar en die van de vrouw rond als een zeil. Zo herken je het direct dus, maar op de foto minder goed te zien.

Gelet op die 2e foto zeg ik een man.
Er komen vast meer reacties op je topic dus wacht even af zou ik zeggen.

Hoe langer ik kijk des te meer ik twijfel.

Ik hou het op een man gelet op de vinnen en er is ook geen donkere vlek te zien .

Als ik die link bekijk denk ik toch ook dat het een mannetje is. Ik wacht nog even af wat anderen zeggen. Als het buikzucht is, is er vrijwel niets dat ik hieraan kan doen toch?

Jeroen

ik had laatst ook 1 danio die buikwaterzucht had. bij deze zag ik het meteen, ze zag eruit als een denneappel.
Volgens mij heeft jou gup geen buikwaterzucht.
gewoon goed in de gaten houden en kijken of de schubben naar buiten gaan staan.

Even tussendoor Jeroen (want of hiermee dit diertje nog te redden is...) : wat krijgen je gupjes te eten?

Wat vinden anderen van dat kweekbakje? Die ken ik nu eenmaal niet als uitblinkend in de goede waterkwaliteit erbinnen (klik!)

~ Ivo

Is een mannetjesgup met buikwaterzucht. Ook omdat hij al krom begint te trekken. Mocht het genezen zullen ze vaak krom blijven.

Ik ken krom trekken niet als symptoom van buikwaterzucht. Heb ik iets gemist? Waar kan ik daar meer over lezen?
Of wil je zeggen dat het kromtrekken een gevolg is van het opzwellen van de buik?

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Ik ken krom trekken niet als symptoom van buikwaterzucht. Heb ik iets gemist? Waar kan ik daar meer over lezen?
Of wil je zeggen dat het kromtrekken een gevolg is van het opzwellen van de buik?

~ Ivo
Is inderdaad het gevolg van het opzwellen van de buik. Maar gebeurd niet altijd.

Je visje is 100% zeker een man, hij zou inderdaad buikwaterzucht kunnen hebben. Staan de schubben van de vis uit? Vooral als je van de bovenkant kijkt zou je dat goed moeten kunnen zien.
Guppen kunnen ook echte vreetzakjes zijn, mijn guppen hebben ook wel eens te veel gegeten, waardoor de buik erg bol is en het een beetje lijkt op een tumor zegmaar, ik hoop dat dat bij jouw vis het geval is. Wat voer je de vissen? Hoe vaak? En hoeveel?
Ik hoop dat het geen buikwaterzucht is, want dan kan je hem beter euthanaseren.

Aan de aarsvin te zien is dit gewoon een man. Ook de drachtigheidsvlek ontbreekt. Maar hij heeft niet de kenmerken van waterzucht. Hij heeft een erg dikke buik, wat uiteraard niet goed is, maar zijn schubben staan zo te zien niet uit?

Misschien inderdaad verkeerd voer gegeten en nu opstopping ofzo? Zwelling kan vanalles wezen.

Eet de vis nu nog? En hoe zwemt hij rond? Kan hij uberhaubt zwemmen in dat bakje? xD

Ik heb hem dezelfde avond nog uit het bakje gehaald, was iets makkelijker foto's maken.
Ik geef twee keer per dag wat TetraMin vlokken voor tropische siervissen, ik verkruimel een paar vlokken en strooi die in het aquarium. En ik geef 1x per dag een half tablet Tetra TabletsTabiMin voor mijn corydoras, maar daar komen die guppen niet aan. Voor de rest zwemt ie nog vrolijk rond, hij eet gewoon normaal (wel iets minder enthousiast) en zit wat vaker stil maar nou niet echt dat ik me daar zorgen om maak. Zijn schubben staan ook niet uit.. Hij is opgezwollen maar verder lijkt hij niets te mankeren. Misschien was zijn vader wel gewoon een kogelvis

Als ik het goed heb moeten guppen speciaal guppyvoer ivm dat ze veel groenvoer nodig hebben.

Dat het een man is dat is denk ik wel zeker nu, alleen wat deze heeft is de vraag.
Hoe is het nu met de vis??

De vis zwemt nog vrolijk rond en eet normaal. Alleen is hij volgens mij wel dikker geworden en als ik van boven kijk zie ik ook de schubben uitstaan, dus toch buikzucht. Overigens is ook de staart aangevreten, waarschijnlijk door de andere vissen die de zwakkere aanvallen. Ik laat hem denk ik toch maar inslapen, helaas..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan