Wat is er nieuw

Guppy is zwanger, wat moet ik doen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Etienne98
  • Startdatum Startdatum
E

Etienne98

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een zwangere gup.
De buik is al flink dik.
Achter bij de kont heeft ze een rode vlek die steeds meer zwart begint te worden.
Nu heb ik een kweekbakje die je in het aquarium kunt doen. Hier moet je dan de gup inzetten en de babyvisjes zitten dan veilig in het bakje, maar ik vind het zielig om de gup in zo'n klein bakje te doen, want ik weet niet wanneer de jongen komen. Dadelijk moet ze nog een week in zo'n klein bakje zitten!

Daarom had ik het idee om een klein aquarium van 20 L te vullen met het water dat in het grote aquarium zit en vervolgens de kleine visjes als ze geboren zijn om deze in het kleine aquarium te zetten, zodat ze niet opgegeten kunnen worden.
Is dit een goed idee? Dan kan mijn gup nu gewoon rond zwemmen.

Ik heb ook een mannetjes gup, maar deze heb ik voor zolang in een ander aquarium bij 2 sluierstaarten gezet, omdat hij constant achter het vrouwtje zit te jagen.

Wat kan ik het beste doen?

Bij deze link even naar onder scrollen en dan zie je het witte vrouwtje die zwanger is.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1785521

Wat ga je doen met de jongen? Kun je ze kwijt?

Soms kun je ze weg doen aan je lfs maar dat zal per lfs wel verschillen natuurlijk.

Betreffen dit dezelfde guppen als in de andere topic, die met een kromme rug?

Ik zou de dame gewoon laten zitten waar ze zit dat geeft de minste stress. Zorg voor wat drijfgroen waar de baby's tussen kunnen schuilen en dan worden er genoeg groot. Jonge guppen zijn snel en die redden zich wel als er drijfgroen is. Het vangen en verplaatsen van pasgeboren guppen heeft ook nadelen, ze kunnen er nl plakvinnen van krijgen. Gewoon de natuur zijn gang laten gaan. Ik zou de baby's iig goed in de gaten houden want ze worden recht geboren maar in de eerste weken ga je vanzelf zien of er guppen krom gaan groeien. Deze kromme zou ik gelijk dood maken als ik jou was, het voorkomt onnodig lijden van deze gupjes en een klein gupje dood maken is gemakkelijker dan een grote. Te zien aan de buik zal het waarschijnlijk nog minstens een week duren voor ze gaat bevallen hoor en misschien zelfs langer.

Yilleke zei:
Ik zou de dame gewoon laten zitten waar ze zit dat geeft de minste stress. Zorg voor wat drijfgroen waar de baby's tussen kunnen schuilen en dan worden er genoeg groot. Jonge guppen zijn snel en die redden zich wel als er drijfgroen is. Het vangen en verplaatsen van pasgeboren guppen heeft ook nadelen, ze kunnen er nl plakvinnen van krijgen. Gewoon de natuur zijn gang laten gaan. Ik zou de baby's iig goed in de gaten houden want ze worden recht geboren maar in de eerste weken ga je vanzelf zien of er guppen krom gaan groeien. Deze kromme zou ik gelijk dood maken als ik jou was, het voorkomt onnodig lijden van deze gupjes en een klein gupje dood maken is gemakkelijker dan een grote. Te zien aan de buik zal het waarschijnlijk nog minstens een week duren voor ze gaat bevallen hoor en misschien zelfs langer.

Dankjewel voor je bericht.
Nog een week.. dat had ik niet gedacht haha.
Ik laat haar inderdaad gewoon in het aquarium en de jongen ook.
Het mannetje is zolang wel in een ander aquarium, omdat hij steeds achter het vrouwtje aan zat. Is het niet beter om het mannetje weer terug bij het vrouwtje te zetten? Want nu zit hij in een ander aquarium bij twee sluierstaarten. Ik merk dat het vrouwtje nu wel veel rustiger is zonder het mannetje. Het vrouwtje zwemt nu vooral bij de bodem.

Ik lees ook dat de guppen door de filter kunnen gaan?
Ik heb deze filter:
https://www.hornbach.nl/shop/Aquarium-b ... tikel.html

Is dit een sponsfilter?
Er zit een soort spons in de filter, hier hebben kooltjes in gezeten.

Als het mannetje soms achter het vrouwtje aanzit is het geen probleem maar guppenmannen kunnen nogal opdringerig zijn. Normaal wordt aangeraden drie vrouwtjes en 1 mannetje zodat de dames rust hebben op zijn tijd. Wat is wijsheid in dit geval?

Als een gup op punt van bevallen staat zie je dat aan de buik. Ik heb eens ergens gelezen dat de buik dan vierkant wordt, ik dacht toen huhh vierkant? Maar toen ik het zag begreep ik wat ermee bedoeld werd. Ik denk dat je het ook wel zult zien.

Zelf heb ik nog nooit een filter afgedekt, het kan dat er een gup sneuvelt maar dat was dan een zwakke gup. Het zijn uitstekende zwemmers en ze worden niet massaal opgezogen hoor. De eerste gup die mij jongen kreeg kreeg er wel 80 misschien zelfs wel 100, ik schrook me helemaal suf en vroeg me af waar ik met al die beesten naar toe moest. Dat er een aantal opgegeten werden of sneuvelden vond ik dus ook niet zo erg en zo blijven de sterksten over.

Yilleke zei:
Als het mannetje soms achter het vrouwtje aanzit is het geen probleem maar guppenmannen kunnen nogal opdringerig zijn. Normaal wordt aangeraden drie vrouwtjes en 1 mannetje zodat de dames rust hebben op zijn tijd. Wat is wijsheid in dit geval?

Als een gup op punt van bevallen staat zie je dat aan de buik. Ik heb eens ergens gelezen dat de buik dan vierkant wordt, ik dacht toen huhh vierkant? Maar toen ik het zag begreep ik wat ermee bedoeld werd. Ik denk dat je het ook wel zult zien.

Zelf heb ik nog nooit een filter afgedekt, het kan dat er een gup sneuvelt maar dat was dan een zwakke gup. Het zijn uitstekende zwemmers en ze worden niet massaal opgezogen hoor. De eerste gup die mij jongen kreeg kreeg er wel 80 misschien zelfs wel 100, ik schrook me helemaal suf en vroeg me af waar ik met al die beesten naar toe moest. Dat er een aantal opgegeten werden of sneuvelden vond ik dus ook niet zo erg en zo blijven de sterksten over.

Daar heb je helemaal gelijk in.
Toen het mannetje bij het vrouwtje zat waren ze allebei erg druk. Het mannetje ging de hele tijd achter het vrouwtje aan. Nu ze uit elkaar zitten zijn ze allebei juist rustig. Ik weet niet wat beter is voor ze?

Voor het hoogzwangere vrouwtje is het rustiger als het opdringerige typje ff uit haar buurt blijft. Dat zal vooral prettig voor haar zijn als ze aan het bevallen is want mijnheer blijft gewoon doorgaan met versieren hoor, die heeft er geen boodschap aan dat ze belangrijkere dingen aan het doen is. Pfff wat kunnen mannen soms vervelend zijn. Oeps sorry alle mannen die zich aangesproken voelen.

Yilleke zei:
Voor het hoogzwangere vrouwtje is het rustiger als het opdringerige typje ff uit haar buurt blijft. Dat zal vooral prettig voor haar zijn als ze aan het bevallen is want mijnheer blijft gewoon doorgaan met versieren hoor, die heeft er geen boodschap aan dat ze belangrijkere dingen aan het doen is. Pfff wat kunnen mannen soms vervelend zijn. Oeps sorry alle mannen die zich aangesproken voelen.

Hahahahah! 🙂

Het mannetje zit heel sneu in het andere aquarium.

Yilleke zei:

Ik voel me aangesproken maar desondanks heb je gelijk 😀

Kijk dennis die opmerking betekent dat er voor jou nog hoop is. :thumbs:

Laat hem maar ff sneu kijken. Na de bevalling mag hij terug of als er meer vrouwtjes zijn. Mannen kijken altijd sneu hoor als er niks te versieren valt.

Mijn gup is ook zwanger en nu hebben we dus zo'n kweekbakje dat in de bak hangt. Ik weet niet of ik haar er nu in moet gaan zetten aangezien ze al behoorlijk groot is en ik heb een maanvis in de bak zitten dus het is ook geen goed idee om de gupjes gewoon te laten zwemmen... Dan houd ik geen gupje over :help:

wat ga je met de jongen doen dan? Het valt nog niet mee guppen kwijt te raken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan