Guppy met gezwel / blaas op (rug) vin


Tjooky

Member
Lid geworden
23 januari 2023
Berichten
15
Leeftijd
40
Hoi iemand een idee wat dit is? Hij ligt sinds gisteren op de bodem en er zit niet veel leven meer in. Ben nieuw hierin dit is mijn eerste aquarium. Moet hij eruit vanwege besmettinggevaar ? Kan ik er iets aan doen?

Gisteren wel water verversd verder niets veranderd
 

Bijlagen

  • 20230123_175314.jpg
    20230123_175314.jpg
    340.3 KB · Weergaven: 82
  • 20230123_175254.jpg
    20230123_175254.jpg
    154 KB · Weergaven: 84
Naast de guppys heb ik 10 neon tetras 3 mini coridoras 5 kleine ocosinclus ( Waterwaarden zijn

Ph 7.5
Kh 7
Gh 10

En temperatuur 22 graden

Weet niet of dit essentieel is maar ik zie het vaker gevraagd worden dus denk zet het gewoon neer ;-p
 
Goedenavond, ik weet er zelf niets vanaf maar ik stel alvast wat aanvullende vragen zodat iemand anders je hopelijk sneller kan helpen:
Wat zijn de afmetingen van je aquarium?
Wat voor soort filter gebruik je?
Hoe lang draait je aquarium al?
Hoe lang zit de guppy er al in?
Hebben andere dieren ook symptomen?

Hopelijk kan iemand anders je dan snel verder helpen.
 
Hoi aquarium is een 110 liter met een binnenfilter... draait nu een half jaar en de vissen zijn altijd gezond. Pas 1 dode gup gehad. gup zit vanaf het begin erin. Amdere vissen vertonen geen gek gedrag

Heb het toch even aangekeken. Na een dag was hij alweer een beetje aan het zwemmen. Daarna lag hij weer 2 dagen op de bodem. Was bijna zover hem eruit te halen omdat ik dacht dat hij echt dood was maar si ds gisteren zwemt ie weer vrolijk rond en met de rest mee. Gezwel is zelfs kleiner geworden!

Denk opgelost dus!
 
Hoi aquarium is een 110 liter met een binnenfilter... draait nu een half jaar en de vissen zijn altijd gezond. Pas 1 dode gup gehad. gup zit vanaf het begin erin. Amdere vissen vertonen geen gek gedrag

Heb het toch even aangekeken. Na een dag was hij alweer een beetje aan het zwemmen. Daarna lag hij weer 2 dagen op de bodem. Was bijna zover hem eruit te halen omdat ik dacht dat hij echt dood was maar si ds gisteren zwemt ie weer vrolijk rond en met de rest mee. Gezwel is zelfs kleiner geworden!

Denk opgelost dus!
Heb je nog wat fotos (van je aquarium) zodat we met je mee kunnen denken? Als ik die fotos zie kan ik me niet voorstellen dat het 1 2 3 opgelost kan zijn. Ik vraag me vooral af wat het was en of je misschien kan voorkomen dat het in de toekomst terug komt!
 
Ja zeker zal een fototje zetten! Bult zit er nog maar hij kijkt er geen last van te hebben dus
 

Bijlagen

  • 20230129_083741.jpg
    20230129_083741.jpg
    155.5 KB · Weergaven: 47
  • 20230129_083804.jpg
    20230129_083804.jpg
    78.4 KB · Weergaven: 46
  • 20230129_083907.jpg
    20230129_083907.jpg
    179.9 KB · Weergaven: 43
Zit gelukkig niet op zn vervelende plek inderdaad! 1 van mijn guppen heeft sinds gisteren een bult bij dr anaal en dat is dan niet het zelfde denk ik maar de andere vissen zitten er steeds aan.

In geval van een parasiet lossen vissen het gelukkig zelf vaak op. Als ze even kwetsbaar zijn kunnen ze zo aangestoken worden door iets wat altijd al in het aquarium zit. Maar ze kunnen het ook zo kwijt zijn.

Ik zat gisteren vooral al te denken, misschien kan hoornblad bij jou wel een beetje helpen. Ik zag je alg namelijk ook, en wellicht dat als je daar een paar strengels van in het water van laat drijven, helpen ze je water te zuiveren, ze jagen je algen weg en bieden fijne beschutting voor de guppies 😀
 
Zit gelukkig niet op zn vervelende plek inderdaad! 1 van mijn guppen heeft sinds gisteren een bult bij dr anaal en dat is dan niet het zelfde denk ik maar de andere vissen zitten er steeds aan.

In geval van een parasiet lossen vissen het gelukkig zelf vaak op. Als ze even kwetsbaar zijn kunnen ze zo aangestoken worden door iets wat altijd al in het aquarium zit. Maar ze kunnen het ook zo kwijt zijn.

Ik zat gisteren vooral al te denken, misschien kan hoornblad bij jou wel een beetje helpen. Ik zag je alg namelijk ook, en wellicht dat als je daar een paar strengels van in het water van laat drijven, helpen ze je water te zuiveren, ze jagen je algen weg en bieden fijne beschutting voor de guppies 😀
Ha wat fijn zulke info. Ik ben inderdaad nog aan het shoppen voor meer.plantjes ook omdat ik veel algen heb indrerdaad. Bak vandaag trouwens grondig schoongenaakt dat scheelt al heel.wat in het beeld hoor. Maar nog steeds alg dus ik ga zeker eens kijken voor hoornblad :)

Ben echt en beginner dus moet overal nog achterkomen. Had bijvoorbeeld laatst een bosje snelgroeiers erbjj gedaan en de volgende dag had ik 50 dode garnalen. Iets met slakengif oid? Zonde was dat!


Ok fototje nu na de schoonmaak:

16750144931731213062718889664430.jpg
 
Ha wat fijn zulke info. Ik ben inderdaad nog aan het shoppen voor meer.plantjes ook omdat ik veel algen heb indrerdaad. Bak vandaag trouwens grondig schoongenaakt dat scheelt al heel.wat in het beeld hoor. Maar nog steeds alg dus ik ga zeker eens kijken voor hoornblad :)

Ben echt en beginner dus moet overal nog achterkomen. Had bijvoorbeeld laatst een bosje snelgroeiers erbjj gedaan en de volgende dag had ik 50 dode garnalen. Iets met slakengif oid? Zonde was dat!


Ok fototje nu na de schoonmaak:

Bekijk bijlage 355607
Het kan van de plantjes komen maar van een lfs(local fish store) zou dat niet moeten kunnen vind ik zelf! Ik denk dat de planten die je nu hebt niet de makkelijkste planten zijn. Ik ben vooral fan van vallesneria en hoornblad. Goed voor een beginnende aquarist maar ook voor een beginnende aquarium.

Ik heb zelf mn planten van marktplaats dat scheelde heel veel en je kan ook een oproepje doen op het forum, en vragen of mensen in de buurt stekjes over hebben. Op marktplaats ook. Ik kreeg 3 reacties en een bak vol met planten 😁.

Het water zuiver houden met wissels dat is al het halve werk! Vooral met weinig planten. De toplaag van het water moet vrij zijn van een kramlaag zodat zuurstof goed via de lucht in het water komt, een goeie stroming aan het oppervlakte zorgt voor nog meer zuurstof. En een zuurstofsteentje onder je interne filter stoppen geeft ook een leuk effect.

Normaal zeggen ze dat je bij algenproblemen het beste het tekort aan kan pakken. Voeding in het water is er genoeg maar co2 zal waarschijnlijk tekort zijn. Maar met weinig planten heeft dat geen nut en als je niets met co2 wilt doen dan kan je ook zorgen dat de planten trager groeien door minder voeding in het water te hebben en minder licht.

Dus drijfplanten helpen voor het licht, en voldoende waterwissels helpt tegen het overschot aan voeding. Dan kan je met makkelijke planten heel ver komen in een bak zonder co2 en blijven de algen ook eerder weg 😀
 
Je gebruikt komkommer en dat moet je niet al te lang laten liggen want dat gaat versnotteren en kan ook het water vervuilen met als gevolg bacteriebloei.
 
D
Je gebruikt komkommer en dat moet je niet al te lang laten liggen want dat gaat versnotteren en kan ook het water vervuilen met als gevolg bacteriebloei.
Dank!
 

Terug
Bovenaan