Guppy met witte doffe waas en gescheurde staart


P

PvdV

Guest
Goedendag,

Wij hebben op dit moment in ons aquarium een gup rond zwemmen met een doffe witte waas over hem heen. Ook heeft hij een scheurtje in zijn staart zitten. Ook zijn zijn zijvinnen (half) aan elkaar dicht geplakt ofzo. Wij hadden er vorige week ook al 1. Deze hebben we apart genomen aangezien wij bang waren dat het misschien besmettelijk zou zijn. Deze is daarna snel achteruit gegaan. Hing levenloos in het water met hier en daar een stuiptrekking/opwelling en zwom dan 1 seconde voordat hij weer stil ging hangen. Deze heb ik uiteindelijk uit zijn lijden verlost. Maar nu is dus weer het zelfde probleem ontstaan.

Ik heb vanmiddag nog het water getest en het water was qua alle waarden helemaal goed.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

gr. Paul
 
Heb je een overzicht van de bak. Foto's, hoeveel bewoners, waterwisselregime meetwaarden
 
Bijgevoegd foto van het aquarium. Juwel Primo 110 LED.

Bevat: 2 kleine pleco's, 1 grote albino pleco, 3 fantoomzalmpjes, 5 zebrabarbelen, 2 van die gelezwarte slakken, 2 slangevisjes, 3 siamese algeneters, 4 mannelijke guppen, 3 endlerguppies man en 12 garnalen.
 

Bijlagen

  • aquarium.jpg
    aquarium.jpg
    71.7 KB · Weergaven: 140
Plakken van de vinnen heb ik ook ooit gehad en dat is een bacterieel probleem dacht ik.
 
zonder duidelijke foto van de gup is het lastig een diagnose te stellen.
Doffe witte plekken klinkt als columnaris-ziekte, dat gaat vaak samen met andere bacteriële of schimmelinfecties. Behandeling kan met een antibacterieel-middel.
Het opzwellen van een vis wordt ook wel buikwaterzucht genoemd, en komt doordat de nieren er mee stoppen en de vis zijn vocht niet meer kwijt raakt. In dat stadium is de schade al zo groot dat behandelen niet meer zinvol is.

wat belangrijker is is het aanpakken van de oorzaak. Columnarisziekte komt vaak voor bij slechte waterkwaliteit door overbezetting, een onvoldoende ingedraaid aquarium of slecht onderhoud.

nogmaals zonder foto van de gup is het lastig.
 

Terug
Bovenaan