Guppy staart naar beneden en groene vlek.


Bert janssen

Member
Lid geworden
23 maart 2020
Berichten
15
Leeftijd
27
Hallo, vandaag is er bij mij een vis dood gegaan. Ik heb het water getest en de waterwaarden zijn in orde. Op het dode visje zag ik een groene vlek. Het visje is een guppy van 4 maanden oud. Ik ben er net achter gekomen dat een andere gup, 1 jaar oud, zwemt met zijn staart naar beneden.
Weet iemand wat er aan de hand is? Sorry voor de onscherpe foto.
 

Bijlagen

  • 15929365772525123570303127961559.jpg
    15929365772525123570303127961559.jpg
    170.5 KB · Weergaven: 156
Tja, dat kan gebeuren.
Soms worden ze stokoud en soms zijn ze na een paar maandjes al dood.
Groene vlek kan ik zo niet iets van maken.
Kan ook al wel ontbinding geweest zijn.

De gup op de foto is 1 jaar oud?
Dan is het een bejaarde man.
Een opaatje.
Die enorme staart is wel mooi, maar hoort hij helemaal niet te hebben.
Het begint gewoon te zwaar te worden voor zijn oude spiertjes.
Hij ziet er in elk geval niet ongezond uit op de foto, al is de staart wel wat rafelig.
Maar ook dat kan door ouderdom komen.
Of heb je vinnenknabbelaars in je bak als medebewoners?
Sumatranen bijvoorbeeld.
 
Dankjewel Guppeman. Vandaag is het opaatje dood gegaan, waarschijnlijk aan een problem met de zwemblaas, aangezien hij ondersteboven aan het zwemmen was. De enige andere vissen in het aquarium is een slak en een klein groepje indische modderkruipers.
 
Die op de foto oogt niet raar maar heb je nu dan in 24 uur 2 dode visjes? Een groene vlek zegt me ook niet zoveel en 2 dode kan toeval zijn.
 
Ja, inderdaad.
Je bent gauw geneigd er iets achter te zoeken.
Maar toeval bestaat.

Voorlopig houd ik het erop dat visje 1 een zwak exemplaar was en dat opa gewoon aan zijn einde was.
1 jaar voor een mannetjes gup is heel normaal.
 
Vandaag zijn nog 2 Indische modderkruipers dood gegaan. Ik denk dat het wel heel onwaarschijnlijk is dat dat toeval is. Ze waren allebei ongeveer 3 maanden oud. De waterwaarden kloppen nogsteeds.
 
Die mannen moeten eens aan wat anders denken zodat ze van hun oude dag kunnen genieten ;)
Ze zijn verstandig en genieten vóór hun oude dag al.
Als ik zo naar mijn ouders zaliger kijk/keek is die oude dag ook niet heel veel aan...
 
Niet alles wat in het water zit kun je met een test waarnemen.
Lang niet alles zelfs.
En dat er iets niet klopt met het water ligt nu wel voor de hand.
Misschien is er wel een één of ander chemische stof in terecht gekomen, ofzo.

Begin maar eens met een flinke waterwissel.
Zo veel mogelijk, maar zeker 50%

En probeer eens zoveel mogelijk info te geven.
-Waterwaardes.
-Temperatuur, Etc
-
Liefst met foto's
 
Nh4 0,2 mg per liter
No3 10 mg per liter.
No2 0 mg per liter
Gh 8
Kh 10
Ph teststripje zegt 6.4, maar kraanwater is 7.8?
Ci2 helemaal niks.
De temperatuur is 26 graden.
Waar zou je een foto van willen?
 
Wat ik trouwens vrij opmerkelijk vind is dat de baby guppies, die in een netje zitten, allemaal nog leven.
 
Foto's van eh... Nou ja, wat van belang zou kunnen zijn.
Foto van de bak.
Plantjes
Inrichting
Wat maar van belang zou kunnen zijn.
We zijn wat aan het gissen nu.

26 graden kunnen Guppen wel hebben, maar is wel aan de warme kant, overigens.
Guppen zijn subtropisch.
Een graadje of 22-23 vinden ze warm zat.
 
15931101791346505076751005802964.jpg

Er zitten 3 turboslakkenin samen met 4 volwassen guppies en ongeveer 25 babies. Er zitten 2 kleine stukjes Sepia in voor het verhogen van de KH en volgensmij zit er een beetje Cyanobacteria (ik weet de Nederlandse naam niet) in, omdat ik het van de week nog heb gezien en ik het nogsteeds een beetje ruik. Ik voer 1x per dag met vlokken of bevroren voedsel en ik dien een beetje vloeibare Co2 toe samen met plantenvoeding. Ik heb net even de verwarming wat lager gezet, dus het water zal over een paar uur 2 à 3 graden kouder zijn.
 
Hmm, dat ziet er zo op het eerste gezicht niet verkeerd uit.

Vooralsnog blijf ik dan toch met een vervuiling in het water.
Wat het ook moge zijn.
Misschien uitgeschoten met de vloeibare CO2?
Met een bakje van dit formaat is 1 á 2 ml al meer dan voldoende, namelijk.

Water verversen kan nooit kwaad.
Ik denk dat het raadzaam is dat eerst maar eens te doen.

Maar ik moet zeggen dat ik zo langzamerhand input van andere forummers welkom heet. :-D
 
Vlak voor de foto heb ik 50% van het water veranderd. Ik ben voor zover ik weet niet uitgeschoten met de Co2. Als het watervervuiling is vind ik het alsnog vrij opmerkelijk dat de baby guppies er geen last van hebben.
 
NH4 0.2 mg/l zeg je. Moet dit niet gewoon onmeetbaar zijn?
 
Sorry, ik was vergeten om erbij te vermelden dat het test Resultaat 0,2 mg nh4 en nh3 was, en dat alleen de nh3 gevaarlijk is. Volgens het tabelletje dat bij de test zit zit er eigenlijk 0,005 mg ammoniak in, en de rest is ammonium, en dat is veel minder gevaarlijk.
 
Hoe lang staat die bak op?

de reden waarom ik dit vraag is omdat ik zie dat je een Ph regulerende soil als bodembedekking hebt maar je waterwaarden dit helemaal niet aantonen, en je dan nog eens sepia gebruikt... veel tegenstrijdige waarden en feiten.
Voor mij ruikt dit naar bodemrot.
 
Sorry, ik was vergeten om erbij te vermelden dat het test Resultaat 0,2 mg nh4 en nh3 was, en dat alleen de nh3 gevaarlijk is. Volgens het tabelletje dat bij de test zit zit er eigenlijk 0,005 mg ammoniak in, en de rest is ammonium, en dat is veel minder gevaarlijk.

Volgens mij is de hoeveelheid ammoniak afhankelijk van de ph.
 
Maar ik moet zeggen dat ik zo langzamerhand input van andere forummers welkom heet.

Gelet op je naam ben jij een Guppenkenner en ik vraag me dus af of een ph van 6,4 niet te laag is want vaak lees je dat ze op een hogere ph moeten worden gehouden toch?
 
Dat is wel zo, alleen is 6,4 (in mijn ervaring) niet een waarde waar ze het loodje van leggen.
Het is bepaald niet ideaal, maar niet dodelijk.
Althans niet zoals het nu gebeurt: de één na de ander.
 
Ik vind het eigenlijk best raar dat de test een ph van 6.4 gaf, omdat mijn kraanwater een ph heeft van 7.8. Zou het aan het water liggen of aan de test?
 
Ik vind het eigenlijk best raar dat de test een ph van 6.4 gaf, omdat mijn kraanwater een ph heeft van 7.8. Zou het aan het water liggen of aan de test?
Dat ligt aan je bodem. Die vecht tegen je Kh en dwingt je Ph naar beneden.
 

Terug
Bovenaan