Wat is er nieuw

Guppy ziek.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jens Van Laerhoven
  • Startdatum Startdatum
J

Jens Van Laerhoven

Guest
Hoi allemaal.

Sinds een week of 2 hebben we 6 guppen in ons aquarium. Ons aquarium is 1,20m op 40cm op 60cm. Er is een goede doorstroming aanwezig in het aquarium waar de guppen met regelmaat in spelen. Waterwaardes controleer ik voor de zekerheid elke dag omdat het aquarium nog maar 6 weken draait.
Het aquarium is goed beplant. Er zitten en paar slakken en een dikke 30 Garnalen in. Ook 2 harnasmeervalletjes en 5 kleine ancistrussen. De waterwaardes zien er goed uit. Het aquarium lijkt in evenwicht. Maar nu het probleem...

2 dagen geleden begon een gup met regelmaat tegen de stroming in te zwemmen. Eerst dacht ik dat het om te spelen was. Maar toen hij het op een gegeven moment 20 minuten achter elkaar deed was ik bezorgd. Ik dacht aan zuurstof tekort, wat me eigenlijk straf lijkt met zoveel planten en zo weinig leven en een uitlaat van de filter die boven water uit komt. Ook toonde geen enkele andere vis, garnaal of slak behoefte aan meer zuurstof. Dus ik was gerust gesteld. De ene gup bleef het gedrag de 2 dagen erna ook doen. Niet constant, maar een paar keer per dag voor minstens een paar minuten en soms een kwartier of langer. Nu vandaag, toen ik thuis kwam kon de vis zijn rechtervin niet meer gebruiken terwijl hij een uur daarvoor nog vrolijk mee aan het eten was. Hij ging verticaal in het water met zijn kop naar boven en zwom soms naar boven waarna hij stopte en zich liet zakken en het opnieuw deed. Toen werd ik echt bezorgd. En terecht want heel snel begon hij minder te bewegen en een paar minuten na het verticaal actief zwemmen stopte hij volledig met bewegen. Toen ik hem aanraakte reageerde hij niet meer. Dus een dode gup, terwijl al de rest hun gedrag volledig normaal blijft. Weet er iemand wat de oorzaak kan zijn? De rechterkieuw was trouwens een klein beetje rood. De linker was normaal. Geen van de andere vissen hebben iets speciaals aan hun kieuwen.

Iemand een idee wat dit is?

Het kan pech zijn.

Als een vis bij de oppervlakte zwemt duidt het niet altijd op zuurstof te kort. Kan ook de aanwezigheid van nitriet.

Maar wat zijn je waardes?
No2
Nh3/4
No3
Ph
Gh

Met wat test je? Druppels of strips?
Welk filter heb jij?

Meer info kan verduidelijken voor de kenners hier.

Btw 6 weken is nog kort he.

Ik test zelf met strips. Maar laat het water ook regelmatig testen bij de dierenwinkel die met druppels testen en daar zijn de waardes altijd goed. Nitriet vrijwel onmeetbaar, nitraat vrijwel onmeetbaar (wss ook door de overvloedige beplanting). PH iets hoger dan 6,5.
GH vrijwel 0
Totale hardheid aan de lage kant. Ongeveer 150. En chloor ongeveer 0,1.
Als filter gebruik ik gewoon een binnenfilter waarover water gepompt wordt, dus niet het beste. En achter het filtercompartiment is een klein pompje dat de stroming over de filter verbetert door water achter de filter weg te pompen en door de uitgang juist te plaatsen creëert die ineens stroming in de bak.

Maar de waterwaardes zijn dus allemaal oké. En met zuurstoftekort waardoor de vissen aan het oppervlak zouden zwemmen, bedoel ik ook nitriet omdat dat de opname van zuurstof in de vissen tegen gaat en er zo dus ook een zuurstoftekort optreedt. Maar hier zijn geen tekenen van bij eender welk dier in het aquarium. En ik kan me moeilijk voorstellen dat 1 vis constant in stroming moet zwemmen om genoeg zuurstof op te kunnen doen terwijl de 5 andere guppen bijna enkel naar de oppervlakte komen als er gevoerd is. En verder overal rond zwemmen, ook regelmatig onderaan voor langere periodes. Dus dat lijkt me het probleem niet direct, maar ik heb natuurlijk nog niet veel ervaring. Dus mss kan het wel.

Ik zou als ik jou aquarium lekker wen externe filter gebruiken.

Vrijwel betekent in mijn taal. Dus wel iets.
No3 0 is laag

Chloor hoort 0 te zijn

Ik zou als ik jou was sws 2 dingen doen
1. Druppels kopen. Zo een et heb je tussen de 30 en de 50 eu.
2. Een externe filter kopen en die mee draaien. En siporax als biologische filtering gebruiken.
Ik ben fan van JBL voor jou bak kan je een e1502 of een e1902.

Maar dat is mijn advies. Doe daar je voordeel mee - Meester Frank Visser!

Gezien in stroming verblijven en de rode kieuw denk ik dat hij is overleden ivm kieuwworm. Ze gaan dan in stroming zwemmen zodat kieuwen door spoelen in de hoop het kwijt te raken. Zou even wat meer verversen en afhevelen bij bodem en planten even uitwaaieren, zodat je vermeerdering stagneer. Als alle vissen verder nergens last van hebben zo laten. Was wellicht al een zwakker visje. Als je meer filter uitlaat hangers zie of met kop zie schuren dan wat voor wormen halen. Denk aan de herhaling!! Medicatie dood alleen de volwassen exemplaren.

GH kan ik enkel meten als 0 of 20 in de oké schaal. Dus veel te onnauwkeurig wss. Zal ik eens laten na meten in de winkel met een druppeltest.

En ik zal eens kijken voor zo'n extern filter. Een druppeltest vind ik aan de dure kant omdat ik toch bij de dierenwinkel vlakbij gratis zoveel ik wil een druppeltest kan laten doen.
En krijg je chloor er volledig uit als je Waterverbeteraars toevoegt?

Oké, IVM kieuwworm, ga ik zeker doen en ik houd het in de gaten. Ik haal medicatie als de volgende begint.

GH kan ik enkel meten als 0 of 20 in de oké schaal. Dus veel te onnauwkeurig wss. Zal ik eens laten na meten in de winkel met een druppeltest.

En ik zal eens kijken voor zo'n extern filter. Een druppeltest vind ik aan de dure kant omdat ik toch bij de dierenwinkel vlakbij gratis zoveel ik wil een druppeltest kan laten doen.
En krijg je chloor er volledig uit als je Waterverbeteraars toevoegt?

Je gebruikt een JBL proscan strip?

Strips zijn totaal niet betrouwbaar. En om elke keer naar de dierenwinkel te gaan voor een test?

Neeje, kalleson aquarium test strips. Niet dat die beter gaan zijn
Maar ik dacht dat ze wel een vaag idee geven. En de dierenwinkel is echt vlakbij. Dus voorlopig is het geen probleem. Als ik het echt te ver vind worden, koop ik zeker druppels.

Als je in NL woont zit er geen chloor in het water dat is bij wet verboden namelijk al jaren geleden

Als je in NL woont zit er geen chloor in het water dat is bij wet verboden namelijk al jaren geleden
Haha dan moet je dit eens lezen.
2 weken terug was ik op zoek naar iets en en ik zat bij 1 winkel te praten en kwamen we uit op chloor. En die gaf aan degelijk chloor in ons water te hebben. Hij wist dat wel ff te zeggen. Hij had nml voor dat gestudeerd. Nou oke.

Volgende winkel kwamen we op precies dezelfde onderwerp. En ja hoor precies hetzelfde . Ik heb daarvoor gestudeerd. Ik d8 echt ff moet je die studie afgerond hebben om bij de vissenafdeling te werken?

Ik woon in België en hoop dat ze dat hier ook doorvoeren. Want voor de vissen is dat absoluut niet gezond denk ik. Maar voor de bacteriën is dat volgens mij echt schadelijk.

In kraanwater zit zeker nog wel chloor.
Alleen is er nu een wettelijke limiet.
Je proeft en ruikt het gelukkig niet meer.

In kraanwater zit zeker nog wel chloor.
Alleen is er nu een wettelijke limiet.
Je proeft en ruikt het gelukkig niet meer.

ik quote:
Zit er dan helemaal geen chloor in kraanwater? “Alleen drinkwaterbedrijf PWN en Evides voegen uit voorzorg een minieme hoeveelheid chloordioxide toe aan het drinkwater”, vertelt Versteegh van het RIVM. Chloordioxide is minder schadelijk dan chloorbleekloog. Zo ontstaan hierbij niet de schadelijke trihalomethanen. “Bovendien is de hoeveelheid toegevoegde chloordioxide zo klein en vervalt het zo snel dat het niet meetbaar is als het water het distributienetwerk ingaat. Dat staat dus totaal niet in verhouding met de hoeveelheid chloor die je vaak in het buitenland tegenkomt.”
bron: https://www.drinkwaterplatform.nl/chloor-kraanwater-drinkwater/

Bedankt voor de link.
Dan klopt het dus wat we zeggen.
Al is het dan niet overal.:engel:

Haha dan moet je dit eens lezen.
2 weken terug was ik op zoek naar iets en en ik zat bij 1 winkel te praten en kwamen we uit op chloor. En die gaf aan degelijk chloor in ons water te hebben. Hij wist dat wel ff te zeggen. Hij had nml voor dat gestudeerd. Nou oke.

Volgende winkel kwamen we op precies dezelfde onderwerp. En ja hoor precies hetzelfde . Ik heb daarvoor gestudeerd. Ik d8 echt ff moet je die studie afgerond hebben om bij de vissenafdeling te werken?
In Nederland is Geen Chloor. Wordt alleen toegepast bij leidingbreuk. om kort door te spoelen.
Ze gebruiken UV_C en Ozon. .

Moeten ze toch doorleren. of opvragen bij waterleiding bedrijf.

Als chloride niet hetzelfde gezien wordt als chloor dan zit er geen chloor in onze water

Als chloride niet hetzelfde gezien wordt als chloor dan zit er geen chloor in onze water
Keukenzout in water valt uit een in Natrium en Chloride. Daarmee is het nog geen chloor (als voorbeeld, of ik heb iets niet goed onthouden van vroeger op school, is ook al erg lang geleden 😀)
Edit: Chloor is Natriumhypochloriet en geen CL-.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan