Guppy's warmwater?


Blibje

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2022
Berichten
72
Leeftijd
23
Dag mensen,

Ik weet het eventjes niet meer... Wij hebben 30 guppy's in 20 graden we hebben wat babytjes dat al bijna 3 maanden oud zijn maar ze blijven zo klein ze zijn 0,5 cm groter dan een baby visje... Nu zijn we aan het kijken voor een verwarming... Is dat nodig? Zo ja op hoeveel graden moet het staan om ze goed te laten groeien en ook goed te laten kweken? Alvast bedankt
 
Voor zover mij bekend gedijen guppen het best op een temperatuur rond 24ºC.
 
Oké, bedankt ik zou graag ook nog wat meningen horen van guppy kenners... Want op de ene website is het 26 graden en de andere weer 22 en zo voort
 
Oké, bedankt ik zou graag ook nog wat meningen horen van guppy kenners... Want op de ene website is het 26 graden en de andere weer 22 en zo voort
Er mag echt wel wat marge in zitten, 22 tot 26ºC is prima. In de natuur is de temperatuur ook niet constant.
 
Nope.
Endler is een ander soort gup.

Edit op reaktie van blib
 
Wij hebben de grijze met kleur.. Je zegt tussen 22-26... Wat is de ideale temperatuur een temperatuur waarin dat ze snel kweken en de babytjes snel groot worden
 
Optimaal is meer dan alleen de temperatuur ruimte voer en schuilmogelijkheden zijn minstens even belangrijk.

als temperatuur zou ik ergens tussen de 23 en de 26 graden aanraden.
bij een hogere temperatuur kunnen ze meer voeding verwerken en groeien ze dus sneller maar je wilt geen plof guppen neem ik aan
extreem snel groeien is ook niet goed
 
GEWOON KAMERTEMPERATUUR dat is stabiel voor deze vis.
Als ze in de winkel en daarvoor de kwekerij nog op 25 graden celcius zaten .
Dan wennen ze er deze zomer wel aan.
Niet nodig om een verwarmingselement intezetten.
 
Gemiddeld voor sierguppen is kamertemperatuur rond de 20-22°C goed genoeg. Te warm groeien ze wel sneller doch komen ook niet persé op een groter formaat. Ze komen wel sneller in ontwikkeling qua geslachtskenmerken en kleur annex patroon. Als ze wat lager gehouden worden dan groeien ze wel doch langzamer. Ik weet dat er idd verschillende temperaturen worden opgegeven. Doch van nature zijn guppen ook aan temperatuursfluctuaties onderhevig. En afhankelijk van de locatie is die marge groter danwel kleiner. Doch wildguppen zijn kortvinnig en zijn beter bestand tegen fluctuaties in de water parameters dan grootvinnige guppen. Doch kun je de grootvinnige rustig laten gewennen op lagere temperaturen. Maar in het algemeen zou ik grootvinnige guppen tussen de 18-24°C houden. Dan leven ze langer en hebben de jongen een rustige tot normale groeiperiode.
Maar als ze zo klein blijven kan het best zo zijn dat je domweg een te hoge concentratie aan groeihormonen in de bak hebt waardoor de groei afremt. Dan is het een kwestie van meer water verversen. Ik heb elk jaar guppen in de herfst nog buiten bij een graad of 12°C. Maar die zijn in de lente als halfwas vissen naar buiten gegaan.

De gup is niet voor niets uitgezet in verschillende gebieden op deze wereldbol. Hun hoge aanpassingsvermogen qua waterparameters en de hoge tolerantie in hun temperatuursgevoeligheid zijn van belang geweest om ze ook in wat koelere gebieden te kunnen laten leven en te kunnen voortplanten.

En nogmaals, je zult het her en der op het internet en in boeken vinden dat de aanbevolen temperaturen zullen verschillen. Veel van dit soort opmerkingen zijn domweg gekopieerde teksten uit commerciële boekwerken die op het internet zijn beland. En men neemt het dan gewoon voor waar wat er staat. Ik ben zelf een lang gediende op dit vlak en spreek uit ervaring.
Dat het vaak wordt geopperd dat ze op hoge temperaturen moeten heeft te maken met het gegeven dat mensen de fout hebben gemaakt om guppen enkel als tropische vissen te bezien. Als men er echt genoeg van af weet dan zou men moeten weten dat een tropisch land niet per definitie tropische dieren herbergt. Want het gaat om de locatie binnen dat tropisch gebied waar ze endemisch zijn of daar een tropisch danwel een subtropisch klimaat heerst. Want vele mensen vergeten dat tropsiche landen ook subzones kennen met een subtropisch klimaat. En wat wildguppen aangaan, die komen in beide biotopen voor.

Mensen die dit weleens tegenspreken zijn ook niet eens op de hoogte dat de wildgup niet enkel de Poecilia reticulata betreft doch zijn er ook nog de Poecilia kempkesi, Poecilia obscura en tegenwoordig wordt de groep Poecilia wingei (endlers) erbij gevoegd als vierde groep. En daarna komen de subgroepen, zoals bijv. de Micropoeciliasoorten. Allemaal onder de noemer "wildgupsoorten".
Hetzelfde geldt voor de zwaarddrager, platy's, molly's en bijna alle andersoortige levendbarenden dat er niet één soort van elke species in het wild voorkomt maar meerdere. Zo is de Xiphophorus hellerii de voorvader van vele kweekvormen van de zwaarddrager. Doch zijn niet alle zwaarddragersoorten in het wild Xiphophorus hellerii, om maar een voorbeeld op te noemen. Er zijn tig soorten ervan.
 
Zonder verwarming wordt bij mij een aqarium in de koude maanden niet warmer dan een graadje of 16
guppen die de tijd krijgen om te wennen kunnen daar primma tegen maar de optimale temperatuur is het zeker niet.
 
Wanneer geven ze deze af dan? Ik neem aan bij omstandigheden die niet ideaal zijn of doen ze dit altijd?
Groeihormonen die de groei afremmen😁
Ff resetten of wil iemand zich wagen om zo een stelling/fabel te verdedigen.
Domweg te hoog onwetendheidsgehalte becompenseerd door internationaal verspreidde refs😎
 
Zonder verwarming wordt bij mij een aqarium in de koude maanden niet warmer dan een graadje of 16
guppen die de tijd krijgen om te wennen kunnen daar primma tegen maar de optimale temperatuur is het zeker niet.
Dat is afhankelijk over wat voor soort guppen we het hebben of we het ideaal kunnen noemen. Het is namelijk een generalisatie dat men dat over alle guppen denkt dat lagere temperaturen niet ideaal zouden zijn. Die opmerking wil ik hier wel bij afgeven. Dan zou men zich meer moeten gaan verdiepen in de guppenwereld. Ik geef toe, dat het wel klopt voor grootvinnige guppen dat het minder ideaal is.
Groeihormonen die de groei afremmen😁
Ff resetten of wil iemand zich wagen om zo een stelling/fabel te verdedigen.
Domweg te hoog onwetendheidsgehalte becompenseerd door internationaal verspreidde refs😎
Het is op zich geen fabel. Doch het relaas op zich doet zich niet altijd voor dat het nadelig is voor de groei. Het is meer afhankelijk van de aanwezige concentratie ervan. Zo moet je het bezien.
 
Mooie uitleg stanovic!
Mijn ervaring met baby visjes is; voldoende voedsel! Natuurlijk, temperatuur is ook een ding maar als je kleintjes na drie maanden amper gegroeid zijn, zou ik kijken naar wat je voert, hoeveel je voert en hoe vaak.
 
Mooie uitleg stanovic!
Mijn ervaring met baby visjes is; voldoende voedsel! Natuurlijk, temperatuur is ook een ding maar als je kleintjes na drie maanden amper gegroeid zijn, zou ik kijken naar wat je voert, hoeveel je voert en hoe vaak.
En vooral ook of de kleintjes het ook eten voor het weggekaapt wordt!
 
Het is op zich geen fabel. Doch het relaas op zich doet zich niet altijd voor dat het nadelig is voor de groei. Het is meer afhankelijk van de aanwezige concentratie ervan. Zo moet je het bezien.
Daarom tijdens de groei veel verversen zoals men vaak adviseert.
 

Terug
Bovenaan