Guppy's zwemmen abnormaal

Artemia

Well-known member
Lid geworden
27 februari 2020
Berichten
90
Beste,
Drie van de vier guppy's doen anders dan normaal. Het begon met de oranje-gele vis, dan kreeg de gele het en vandaag ook de blauwe. De oranje-gele vis hangt schuin tot zelfs verticaal in het water met geknepen rugvin en net zoals de gele en de blauwe maakt hij heel plotse, schrik-achtige bewegingen. Dit doen ze gewoon tussendoor of als ik er nog maar voor ga zitten of even met mijn vinger op het glas bots. Normaal komen ze met z'n allen kijken naar het raam, maar nu doet maar één visje dat. Na zo'n plotse en snelle zwembeurt door het aquarium hangen ze stil tegen iets aan. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Aquarium grootte: 60 cm / 58 liter
Temperatuur: 25 °C
Bewoners: vier mannetjes guppy's en twee keer corydoras habrosus ( we hadden er vijf, maar door een ziekte zoals draaiziekte zijn er drie overleden)

Met vriendelijke groeten,
Artemia
 

Bijlagen

  • 20200708_120215.mp4
    18.5 MB
  • 20200708_120200.jpg
    20200708_120200.jpg
    169.4 KB · Weergaven: 147
  • 20200708_120131.jpg
    20200708_120131.jpg
    160.8 KB · Weergaven: 143
Wat zijn de waterwaardes? Recentelijk nog iets veranderd aan het aquarium?
 
De waterwaardes zijn redelijk goed, het is wel met teststrips gemeten. Enkel de nitraat was +/-25, dus wat aan de hoge kant denk ik. Voor de rest is er niets veranderd sinds één en een halve maand toch zeker. Toen hadden ze wel een schimmel waardoor er twee zijn overleden en niet zolang geleden is er ook een dwergcorydoras op mysterieuze wijze gewoon verdwenen. Maar voor de rest is alles hetzelfde gebleven.
 
Hebben er nu 2 mannen een dikke buik of lijkt dat zo?
 
Bedoelt u op de foto?
 
Ja op de foto is het net of er 2 een dikke buik hebben maar mss hebben ze net gegeten.
 
De oranje-gele vis en de blauwe hebben inderdaad een buikje, maar dat is al vanaf het begin ongeveer. Misschien eten ze net wat meer dan de rest
 
Wat zijn de waterwaardes? Recentelijk nog iets veranderd aan het aquarium?

Waterwaardes:
NO3: 10-25
NO2: 0
GH°d: 7-14
KH°d: 6
pH: 6.8
Cl2: 0

Misschien helpt dit nog wat, ik heb het net gemeten. Alvast bedankt
 
Ik zie eigenlijk niks abnormaals.
Guppenmannen zwemmen altijd wel een beetje "sur place" omdat ze anders met de kont naar beneden zakken door die zware waaierstaart.
Die twee gekleurde op de voorgrond zwemmen volgens mij in de "rustmodus".

Die blanke op de achtergrond schiet even langs een plantje.
Als hij dat vaker gaat doen zou er sprake kunnen zijn van een parasiet ofzo waar hij van af wil.
Ik zie het mijn gezonde guppen echter ook wel eens doen.
Ik heb me eens laten vertellen dat dat stress release kan zijn.
Heb je voldoende vrouwtjes per mannetje?
(Minstens 2)
 
Dus dat schuin hangen en zo eens schrikken is normaal? Ik dacht dat er iets besmettelijk was, maar hopelijk heeft u gelijk dan!:)
Ik heb eigenlijk enkel mannetjes, maar het is 60cm breed, denkt u dat ik daar zo'n 8 vrouwtjes bij mag zetten? Of is een andere vissoort ook goed?
Erg bedankt hoor
 
Die blanke op de achtergrond schiet even langs een plantje.
Hij schrok namelijk van mijn hand, wat anders niet echt voorvalt
 
Andere vissoorten zal niet helpen.
Dat is zoiets als hamsters bij cavia's zetten.
Ze kunnen niets bij elkaar beginnen.


Ik denk dat we het probleem getackeld hebben.
Nee, dat schrikken en schieten is niet normaal.
Ze zijn alleen niet ziek
Maar normaal is het zeer zeker niet: ze hebben stress.
Opgekropte paringsdrang.
Zet er maar flink wat vrouwen bij.
(En een rovertje om de jonkies op te vreten.)
Je zult zien dat het probleem dan verholpen is.
 
Moet dat rovertje erbij? Ik vind het eigenlijk best zielig
 
Tja....
Je zult wat moeten.
Anders heb je over een paar maanden 100 guppen.
 
Tja, dat is ook waar... Ik weet dat dit misschien in een ander topic zou moeten, maar eten guppy's hun baby's op?
 
Hmm, mja. Dat doen ze wel, maar niet zodanig dat het de populatie in toom houdt.

Ik heb er rouwtetra's in zitten.
Gisteren toevallig een worp gehad.
Vanmorgen nog maar één jonkie zien wegschieten.
Maar die zie ik nu ook niet meer.

Overleeft dan geen enkele meer?
Jawel hoor.
Van een worp in afgelopen januari heb ik nu nog een prachtig ventje rondzwemmen.
En dat is survival of the fittest in optima forma
 
Wel bedankt, ik ga een van de dagen wel eens naar een speciaalzaak gaan dan.:DD
 
Hij schrok namelijk van mijn hand, wat anders niet echt voorvalt

Een gup die lekker in zijn velletje zit deinst wel eventjes achteruit als ze bijvoorbeeld je hand zien, maar schrikken niet zó erg hoor.

De mijne komen juist naar het raam toe als ze iemand zien, want: misschien wel eten!

Als ik mijn vinger op de ruit zet deinen ze eerst eventjes terug, zo van wat is dát, maar zwemmen dan op de plek af.
Beweeg ik mijn vinger dan over de ruit dan zwemmen ze er achteraan.
Gezonde evenwichtige guppen zijn nieuwsgierig.
Niet bang.
 
Ja, dat is exact wat de mijne ook deden, een week geleden. Dus zou het met vrouwtjes gezonder zijn? Of denkt u toch dat e iets onderliggend is?
 
Ik denk dat met een groepje vrouwtjes erbij je een wereld van verschil zult aantreffen in je bakje.
De vissen zien er op zich keurig gezond uit.
Die bolle buikjes zijn, naar je al vermoedde, zeer waarschijnlijk het gevolg van een lekkere maaltijd.
 
Dag allemaal
We zijn vandaag vrouwtjes guppy's gaan halen en op één na, doen ze het allemaal goed. Ben benieuwd hoe het verder gaat!
Erg bedankt voor de hulp, het is echt een verschil in het water :DD
Van Artemia
20200710_152530.jpg
 
Fijn om te lezen .
Raar fenomeen hè?
Opgekropte paringsdrang....
 
Hallo,
Graag zou ik nog één dingetje plaatsen in deze topic, namelijk de 4 overlevers van de kleintjes. Deze zijn nu zo'n 4 à 5 dagen oud en ze groeien als kool! Ik plaats dit eventjes om maar te laten weten dat ze het goed doen, na dat vreemde gedrag ?
Nog eens bedankt allemaal
Groetjes

( het is er maar één op de foto, de anderen kon ik er niet op krijgen )
 

Bijlagen

  • 15956868338987846796268397098238.jpg
    15956868338987846796268397098238.jpg
    195.8 KB · Weergaven: 118
  • 15956869958466231793868787659028.jpg
    15956869958466231793868787659028.jpg
    161.7 KB · Weergaven: 127
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Leuk.
Dank voor de update.
 
Terug
Bovenaan