guppy's zwemmen scheef


Ferre Christiaens

Well-known member
Lid geworden
23 mei 2023
Berichten
154
Leeftijd
18
Locatie
Tienen (België)
Beste,
ik sta best voor een raadsel.
Ik heb een nieuwe bak opgestart, een juwel rio 125 4 weken geleden en zaterdag zijn de guppy's in het aquarium gegaan. Het zijn er 16.

Ik heb voor ze er in gingen een 70-80% waterwissel gedaan zodat alle slechte afvalstoffen die er nog in konden zitten er uit waren.
Gisteren ochtend merkte ik op dat er een aantal vissen scheef zwommen, een zwemblaas probleem....
Ik heb dan vandaag een waterwissel gedaan, zo een 20-40%, en de waardes getest.

NH4: 0
NO2: 0
NO3: iets hoger maar zeker niet problematisch!

Het viel mij op dat wanneer het ligt uit was, ze scheef zwommen en wanneer het licht aan was ze terug recht waren.
Ik merkte dit deze ochtend op toen ik het licht even aan deed zodat ik het vuil goed zag en kon wegzuigen en daarna weer uitdeed. (normaal schijnt het ligt van 2-10 in de avond)
Ik heb best wat research gedaan voor ik de guppy's kocht maar dit ben ik nog niet tegengekomen.

PS: er zitten ook 17 sekura red garnalen, 2 trident java varen, heel veel waterpest, 2 anubias, een hygrophila angustifolia en 2 kleine plantjes in, misschien belangrijk? De garnalen zie ik niet veel omdat er redelijk veel verstopplekken zijn en de waterpest en de hygrophila angustifolia groeien beduidend beter dan de rest en schieten wortels uit.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Alvast bedankt
Ferre
 
Sommige planten geven "luchtwortels" en dat is niet bijzonder. Begrijp ik het goed dat ze scheef zwemmen met het licht uit? En is dat dan met de kop iets naar beneden?
 
Sommige planten geven "luchtwortels" en dat is niet bijzonder. Begrijp ik het goed dat ze scheef zwemmen met het licht uit? En is dat dan met de kop iets naar beneden?
neen, ze zwemmen soms meer "verticaal" en echt gewoon schuin. Ik zal een foto proberen te maken maar dat is niet zo gemakkelijk want ze zijn nog schrikachtig en ja het is natuurlijk donker want het licht is niet aan...
 
Misschien de normale slaaphouding van een gup? Ik weet dat maanvissen als ze slapen, zo'n beetje een kwartslag gedraaid zijn ten opzichte van hun normale houding.
 
1701771864927.png
 

Bijlagen

  • IMG_1980.MOV
    9.5 MB
Voor zover ik kan beoordelen zijn ze de mannetjes de vrouwtjes aan het imponeren en is dit dus normaal gedrag.
 
Voor zover ik kan beoordelen zijn ze de mannetjes de vrouwtjes aan het imponeren en is dit dus normaal gedrag.
ja bij het filmpje bij met het licht aan wel maar bij het donkerder filmpje zie je een metal black mannetje scheef hangen. Het andere foto en filmpje zijn met het licht aan, als vergelijking.
 

Misschien is dit duidelijker? Je ziet duidelijk de snow white vrouwtje en de tiger king mannetje raar verticaal/scheef hangen.
 
Ik kan het filmpje niet openen.
 
@jessicapilon kan je met video's enzo wel helpen. Eerste filmpje doet het wel trouwens.
 
Je kunt het beste een video via YouTube posten.
 
Mijn manen hangen inderdaad ook schots en scheef in de bak als het licht uit is, ik zou me hier geen zorgen over maken.
 
Je guppy’s vertonen normaal gedrag.
 
Het viel mij op dat wanneer het ligt uit was, ze scheef zwommen en wanneer het licht aan was ze terug recht waren.
Dat scheef hangen is normaal gedrag voor veel vissen wanneer de verlichting verandert. Ze draaien dan met hun rug richting de lichtbron, in dit geval het licht dat uit de kamer komt (en dat overheerst op het moment dat je je aquariumverlichting uit hebt). Waarschijnlijk is het een instinct van ze dat in het wild helpt om ze minder opvallend te maken voor roofdieren e.d..
 
Vissen gaan altijd naar het licht hangen als het licht in de bak uit is. Of het nu een schemerlamp is, of de zon. Niks aan de hand.
 
Veel vissen slapen ook wat vertikaal is mij opgevallen hoor dus daarom ook mijn eerdere vraag en je kan gerust zijn denk ik.
 

Terug
Bovenaan