Wat is er nieuw

Gyrinocheilus aymonieri

• Onderwerp starter Onderwerp starter Funnyfish
  • Startdatum Startdatum
F

Funnyfish

Guest
Een week of drie geleden heeft mijn zoontje drie siamese algeneters (Gyrinocheilus aymonieri) gekocht van zijn zakgeld voor zijn aquarium. Hij heeft hier uitgebreid advies over gevraagd bij de winkel. Verder zitten er alleen 6 molly's in de bak en dat blijft ook zo. We vinden het allemaal heel leuke visjes en ze passen qua gedrag ook goed bij het drukke van de molly's. Ze hebben allemaal al een naam gekregen, net als de torendekselslak.

Nu raden julle het al, ik ben me lens geschrokken van de negatieve verhalen over dit visje. Op dit moment gaat het goed en de bak is net een beetje stabiel en tot rust gekomen. Moet ik met mijn zoontje gaan overleggen dat hij afscheid neemt van zijn nieuwe visjes of zou het ook wel wat jaren goed kunnen gaan voordat het negatieve gedrag naar boven komt? Eventueel zouden we dan alsnog 2 visjes kunnen verhuizen naar een nieuwe eigenaar? Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn met positieve of neutrale ervaringen.

Ze zitten in een juwel record 600 met een extra luchtpomp voor de bubbels, daar spelen de molly's zo leuk mee.

Als jonge dieren gaan de Gyrinocheilus aymonieri wel goed. Worden ze ouder (Na een paar maanden) dan vermoorden ze elkaar en blijft er nog maar 1 over. Dit zijn eigenlijk vissen voor een meter bak. En eigenlijk zitten de Molly's ook wat krap.

Helaas heeft je zoontje een heel verkeerd advies gekregen in die winkel. Wat je gelezen hebt is inderdaad juist. Ten eerste wordt deze vis veel te groot voor een bakje van 60 cm. Onderstaande jongen was ruim 15 cm
3PVpoKybxAnzcJUNLR2t7jJSw8wB8pRq.jpeg

En als ze wat groter worden, worden ze onderling ook dermate territoriaal dat het echt niet leuk meer is. Ik weet niet of het lukt om ze terug te brengen, want dat is eigenlijk de beste oplossing in dit geval

Aangezien mijn zoontje al jaren fanatiek bij sloten rondhangt en alles meeneemt waar hij de gelegenheid voor krijgt (na de nodige discussie met ons als ouders) ga ik ervan uit dat een groter aquarium er nog wel eens achteraan kan komen. Dan kunnen we eventueel splitsen. Dus die consequentie nemen we voor lief. Molly's kan wel in 60 cm maar moet niet te vol worden en is niet optimaal. Maar dat de algeneteters elkaar gaan uitmoorden is dat al na een paar maanden? Ik ga in ieder geval het gesprek met de winkel aan. Ik ben vooral op zoek naar houvast wat betreft hoe lang het goed kan gaan. Ze zijn nu wel heel leuk met elkaar.

Weet iemand of er verschil is tussen de siamensis en de aymonieri?

Voor de zomer vind de moord partij wel plaats. 😉

Veel winkels weten niet eens wat ze verkopen en iedereen mag een dierenzaak openen. Ook al kan je geen Goudvis vaneen Guppy onderscheiden.

De siamensis wenst soort genoten en en ook een bak van minimaal een meter.
http://akvarium.my1.ru/1/Crossocheilus_siamensis6.jpg

Heeft die uit eigen beweging gekocht,of was u er bij?

Volgende keer,kijken, dan thuis forum kijken en vragen.
Dan wel of niet kopen.

Bertus, snap de goede bedoelingen maar als ik het niet serieus nam had ik niet de moeite genomen hier een vraag te stellen.

Funnyfish zei:
Bertus, snap de goede bedoelingen maar als ik het niet serieus nam had ik niet de moeite genomen hier een vraag te stellen.

Je zou eens moeten weten. Niet voor niets is er een spreekwoord : een dwaas kan meer vragen dan een wijze kan beantwoorden.

Daarbij overigens niet aan jouw goede bedoelingen getwijfeld hoor

En zoals Botia zegt : om een dierenwinkel te hebben wordt er geen speciale kennis gevraagd. Iedere idioot mag zomaar een winkel openen. Er wordt nogal eens gemakkelijk gepraat over het houden van vissen. Je koopt een aquarium, plempt er een aantal vissen in die je leuk vindt, je kiepert er regelmatig wat voer in, en klaar ben je. Nou, daar kom je snel van terug

Ik ben inmiddels bij de winkel geweest en ik mag ze zonder enige discussie terugbrengen en krijgen geld terug. Het is een winkel die nog niet zo lang geleden is overgenomen en de nieuwe eigenaren zijn wel serieus aan het nadenken over welke dieren ze niet willen verkopen. Dat er te weinig kennis over is op de opleidingen wordt door hen erkend. Toch fijn dat ze het serieus nemen. Ik heb aangegeven dat deze vissen niet in groepjes verkocht moeten worden. Hopelijk nemen ze dit serieus. Ik heb aangeboden de soortnaam van de crossoceilus voor ze op te schrijven aangezien die veel beter in een aquarium past. Dat klopt toch he? Wie weet leren ze zo ook nog iets.

Dat laatste is natuurlijk betrekkelijk. Ook die vis wordt veel te groot voor een aquarium van 60 cm. Heeft minimaal het dubbele nodig. En als hij met meerdere exemplaren wordt gehouden moet de bak nog groter zijn ivm met onderlinge agressie op latere leeftijd

Beter is dat ze van hun voorraad zelf gaan kijken wat de specifieke eisen zijn zodat ze hun klanten beter kunnen voorlichten.

Netjes afgehandeld van de winkel.
Is vaak geen kwestie van de kennis niet hebben maar puur de omzet,als ze geen bovenmaatste vis verkopen of van die wondermiddeltjes moeten ze de winkel sluiten want dan kan de huur en het personeel niet betaald worden.
Simpel zat.

Ik zal ze geen ander soorten aanraden, dat mogen ze dan zelf uitzoeken. En wat betreft de motivatie van de winkelier, ze willen bewust geen schildpadjes etc verkopen dus ik denk daar wat anders over.

De eigenaren zitten er nog niet zo lang in :juggle: 😉
Kan prima dat deze wel rekening met het welzijn van de dieren houden hoor maar ik weet uit ervaring dat veel andere zaken echt puur voor de kassa gaan.

Daar twijfel ik ook niet aan John!

AquaVISie zei:
Dat laatste is natuurlijk betrekkelijk. Ook die vis wordt veel te groot voor een aquarium van 60 cm. Heeft minimaal het dubbele nodig. En als hij met meerdere exemplaren wordt gehouden moet de bak nog groter zijn ivm met onderlinge agressie op latere leeftijd

Beter is dat ze van hun voorraad zelf gaan kijken wat de specifieke eisen zijn zodat ze hun klanten beter kunnen voorlichten.

ja hij word te groot voor 60 cm.maar is beter te houden dan de andere varianten

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan