Haaisoorten of haailijkende vissen


A

Aquariafan

Guest
Hallo allemaal ik heb een aquarium van 80cm 100l en ik heb 2 pangasius sutchis en hoe groot zullen ze worden ik denk ze weg te geven want de aquarium is te klein dus ik probeer andere haaisoorten te vinden of haailijkende soorten die in mijn aquarium passen.
 
Haaien bestaan enkel voor in zeewater.
Dit gezegd zijnde, alle "zoetwaterhaaien" (die mij bekend zijn) worden veel te groot voor je bakje.
 
Zover mijn kennis reikt worden deze soorten ook te groot maar goed er is gelukkig heel veel keuze uit andere leuke vissen ;)
 
Hallo allemaal ik heb een aquarium van 80cm 100l en ik heb 2 pangasius sutchis en hoe groot zullen ze worden ik denk ze weg te geven want de aquarium is te klein dus ik probeer andere haaisoorten te vinden of haailijkende soorten die in mijn aquarium passen.
Ach ja, dan zal ik maar weer gaan denken John.....

Dilemma.....

Aquariafan er zijn 2 opties i.m.o....
Of je koopt een bak voor de vissen die je wilt hebben.
Of je koopt vissen voor de bak die je hebt.
 
Laatst bewerkt:
Haaien bestaan enkel voor in zeewater.
Dit gezegd zijnde, alle "zoetwaterhaaien" (die mij bekend zijn) worden veel te groot voor je bakje.
Stierhaaien en glyphishaaien leven o.a. in zoetwater, maar dan moet TS wel zijn bakje wat uitbreiden denk ik...

Tja er worden wel "zoetwater" haaien aangeboden omdat de vorm een beetje iets weg heeft van een haai, maar lijken ze echt op haaien? Nee, en ik zou ze ook niet zo noemen. Daarnaast zijn de soorten die zo worden aangeboden te groot voor jouw aquarium. Je kan deze soorten niet diervriendelijk houden.
Wel goed dat je probeert beter te doen voor de vissen die je nu hebt, die inderdaad te groot gaan worden. Als je iets wil wat meer van de zee weg heeft of er wat "stoerder" uit ziet, zou je misschien ook kunnen kijken of bijvoorbeeld een kreeft wat voor je is.
 
Hallo allemaal zijn er haaisoorten of haailijkende soorten voor een bak van 100cm of 120cm?
 
Hallo allemaal zijn er haaisoorten of haailijkende soorten voor een bak van 100cm of 120cm?
Het enige die ik ken, die sommigen ook als haai zouden bezien en die wel in een 120cm kan is een labeo.
Maar voor anderen (zoals de puntius denisonii) is toch minimaal 150 a 200cm nodig
 
Hallo kan ik de aquarium vissen in een zwembad houden?
 
Hallo kan ik de aquarium vissen in een zwembad houden?
Meeste soorten vissen vinden dat niet zo prettig maar met deze kan het wel:

Maar ik denk dat deze misschien beter geschikt is voor je:

Veel plezier met ze!
 
in een een opblaasbaar zwembad zou ik het niet doen. Die modellen met een frame en doek kunnen wel.
Enig probleem... de filter die je daar voor nodig zal hebben zal zodanig duur zijn dat je maar evengoed een 450l aquarium zal kunnen kopen.
 
Je lijkt wel erg vastbesloten om een minihaai te vinden. Naar mijn weten zijn ze er echter niet, hieronder een link naar een site met 12 suggesties al vind ik sommige niet eens op een haai lijken.

Een zwembad zou kunnen maar waar ga je die neerzetten, buiten? En wat doe je dan in de winter, ga je die hele plas met water verwarmen en afdekken? Technisch moet het kunnen, niet een opblaasbare maar zo'n zwembad met een frame en doek maar het wordt best een uitdaging om dat goed te filteren en op temperatuur te houden.
 
Ik heb al een opblaasbare zwembad van 160cm en die is een cirkel ik denk een rechthoekige frame te kopen van 120 cm of groter
 
Beste ik wil mijn vissener in leggen voor meer ruimte omdat ze groot worden
 
Geen idee wat dit ermee te maken heeft maar ik heb wel weer even gelachen vandaag.?
Thanks.
 
Hallo waar kan ik de haaien heen brengen om ze weg te geven?
 
Hallo waar kan ik de haaien heen brengen om ze weg te geven?

Dat zal helaas niet makkelijk te vinden zijn vrees ik.
Hoe lang heb je de vissen al? Hoe groot zijn ze?
Eigenlijk zou je ze terug naar de winkel moeten brengen aangezien zij de dieren hebben verkocht. Tenzij de verkoper je gewaarschuwd heeft hoe groot ze worden en dat ze een mega (echt mega) bak nodig hebben natuurlijk?
Hoe is de aankoop precies verlopen?

Heb je op voorhand info opgezocht?
Heb je in de shop gevraagd of ze geschikt waren voor je bak? Heeft de verkoper je vragen gesteld? Over je bak, de bewoners ...?
Heb je iets van info gekregen tijdens de aankoop of totaal niet?

Of zei jij: " Hé, die vis is leuk, doe maar twee!"
waarop de winkelier de visjes ving en meegaf "zonder meer"?

Want als die verkoper absoluut geen moeite heeft gedaan om je te informeren dan ben ik van mening dat hij verantwoordelijk is.
De beste manier om hem met die verantwoordelijkheid te confronteren is in zo'n geval makkelijk (maar niet leuk): gewoon terug brengen, geld terug vragen maar vooral de verkoper (liefst met publiek) duidelijk maken dat het klakkeloos verkopen van dergelijke monstervissen eigenlijk schandalig is en getuigt van een gebrek aan respect tov de dieren en tov zijn klanten.

Jammer voor de vissen maar als elke klant ze na aankoop klagend en boos terugbrengt naar de shop zal er misschien een lichtje gaan branden bij de verkopers.
Mijn tip:
Niet bellen maar ineens ter plaatse gaan, met de vissen.
De situatie uitleggen en teleurgesteld eisen dat ze de vissen terugnemen.
De kans bestaat dat ze zeggen: "Gaat niet! Geld krijg je niet terug"
Dan zet je de vissen gewoon op de toog, neem je je verlies voor lief en zoek je een eerlijke shop.
Wat gaat hij doen? Wanneer hij je zulke dieren zonder meer verkoopt is hij slecht bezig. Dan moet dat ook duidelijk gemaakt worden en moet hij de gevolgen voelen.

Want als jij als klant zelf een oplossing zoekt heeft de verkoper geen centje last van zijn wanpraktijken!
Geen spel van maken:
Terugnemen die handel!
Goedschiks of kwaadschiks.
Zo zit het, meneer de verkoper...
en:
Handjes geven!
 
Of als je twijfelt en liever de confrontatie met de verkoper niet aangaat is er ook een simpele manier...
Je gaat naar de shop, vissen in aanslag.
Je loopt wat rond en giet de vissen op het goede moment simpelweg terug in de bak waaruit je ze kocht.
Zonder meer.

Thank you, come again!!

Opgelost...
Paar euro armer maar wat wijsheid rijker...
Desnoods een post-itje tegen de bak met de gevleugelde woorden:
"They're back!!! Enjoy!"
 
Heel erg bedankt als eerst zag ik daar 2 haaien en ik wouw ze en kreeg ik ze gewoon mee en ik heb ze nu al 3 maanden of 2 misschien langer en de ene is 10 cm en de andere rond de 7 en ik ging naar een andere aquarium speciaalzaak om een groter aquarium te kopen dus die ik nu heb van 80 cm ik had er vroeger 1 van 60cm en de man zij niks toen we de grote aquarium gingen kopen zijden ze die haaien hebben een veel grotere bak nodig en daar pas had ik de info.
 
Haaien lijken me niks. Veels te eng. Ik zou wel kwallen willen houden.
Maar ja dat is ongeveer het moeilijkste dat er is. Op haaien na dan.
 
Heel erg bedankt als eerst zag ik daar 2 haaien en ik wouw ze en kreeg ik ze gewoon mee en ik heb ze nu al 3 maanden of 2 misschien langer en de ene is 10 cm en de andere rond de 7 en ik ging naar een andere aquarium speciaalzaak om een groter aquarium te kopen dus die ik nu heb van 80 cm ik had er vroeger 1 van 60cm en de man zij niks toen we de grote aquarium gingen kopen zijden ze die haaien hebben een veel grotere bak nodig en daar pas had ik de info.

Tja, het is dan wel al even geleden maar toch is de verkoper in mijn ogen in fout.
Hij verkoopt de dieren dus dat brengt verantwoordelijkheden met zich mee.

Als je bedenkt dat deze vissen 100cm en meer kunnen worden is snel duidelijk dat 99,9% van de aquarianen ze niet kunnen huisvesten.
Zelfs een bak van 4 meter is te klein.
Dat zijn dieren die niet geschikt zijn voor aquaria.
Dus die horen niet in een LFS.
Met andere woorden: als verkoper maak je de eerste fout.
Elke verdere discussie is nutteloos.
Punt
.

Dus nogmaals:
In jouw geval zou ik 'face to face' mijn beklag doen, liefst in bijzijn van andere klanten.
En zodra blijkt dat het fout loopt, dat de verkoper niet van plan is om zijn verantwoordelijkheid te nemen door de vissen terug te nemen, zou ik er extreem korte metten mee maken.
Visjes op de toog...
Een woordje van dank
en:
:zwaai:

Ander en beter!
 
Ja verdomd. Dan moet je qua bak wel een beetje beginnen te denken aan een (balkon)vijver!
 
Heel erg bedankt als eerst zag ik daar 2 haaien en ik wouw ze en kreeg ik ze gewoon mee en ik heb ze nu al 3 maanden of 2 misschien langer en de ene is 10 cm en de andere rond de 7 en ik ging naar een andere aquarium speciaalzaak om een groter aquarium te kopen dus die ik nu heb van 80 cm ik had er vroeger 1 van 60cm en de man zij niks toen we de grote aquarium gingen kopen zijden ze die haaien hebben een veel grotere bak nodig en daar pas had ik de info.
Hebben ze je die bak geadviseerd of was dat qua budget voor je haalbaar/betaalbaar? Je hebt het ook al gehad over 1 à 1,20 meter bak aanschaffen voor ze. Dus wat Willem al zegt of datgene wat ik zei.... Dilemma/dubio.

Wat je nu doet is een koe in een handtasje proppen. Dit kan echt niet.
 

Terug
Bovenaan