Wat is er nieuw

Haartjes op ruit

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Marrie98
  • Startdatum Startdatum
M

Marrie98

Guest
Kwam net thuis en schrok me dood. De hele ruit zit vol met kleine haartjes (vermoed een alg) echt heel vreemd, er was niks aan de hand toen ik vanochtend naar school ging.
Wat kan dit zijn en wat moet ik doen?

Foto'tje:
Aiy2QykTVRyRPfhSgyK0FazIFtCNO4pK.jpeg
 
Als je je van zoiets al dood schrikt heb ik erg met je te doen, dan leef je waarschijnlijk niet lang meer, want er zijn genoeg dingen waar je meer van zou moeten schrikken. Neem gewoon wat filterwatten en wrijf daarmee over die algen. Heel effectief, die zijn zo weer verdwenen
 
Staat de zon op je bak of brand de verlichting heel lang?
 
Er staat geen direct zonlicht op en de lamp is 's ochtends 3 uur aan daarna een pauze van 3 uur en dan 5 uur aan. Dus 8 uur in totaal.
 
Ok dat klinkt niet verkeerd iig.
Je kan het zo wegpoetsen met watten idd of schrapen met een pasje bv.
Hopelijk blijft het weg anders je waterwaarden even bekijken.
 
Heb ze net weggehaald. Hopelijk blijven ze weg.
Ze zaten best goed vast heb echt flink moeten poetsen.
 
Op het raam zie je dat wel vaker. op dode objecten kun je soms wat alg zien omdat deze niet zoals planten met de alg "concurreren".
 
Nou,dat is niet van 1 dag,hoor.

Zit er al aardig tijdje op.
 
Bertus zei:
Nou,dat is niet van 1 dag,hoor.

Zit er al aardig tijdje op.

Die gedachte had ik ook al maar ja dat doet er verder niks aan af 😉.
 
Ik vond het zelf ook al vreemd dat het er opeens was. Verwachte wel algen aangezien ik mijn aquarium ene soort van opnieuw had opgestart, maar verwachte dat die gelijkelijk kwamen en niet 1,2,3 poef. 😀
 
Ik denk dat het je niet eerder is opgevallen hoor.
 
Mijn renslakken en appelslakken eten dat graag, all� die van mij zitten er toch een te sjokken. Mijn common pleco zjabbert er ook af en toe aan.
 
Heb ik laast gehad bij mijn bakkie ik had een soort haar dat met de strommimg mee bewoog ging gewoon vanzelf weer weg hoor.
 
Slakken eten er soms wel van maar als er niks verandert dan zal het steeds blijven terugkomen. Vandaar dat je bij alg de oorzaak moet aanpakken.
 
Bij mij ging het van zelf weg ik had mijn licht minder vaak aan.
 
Ik ga misschien een andere verlichting proberen, misschien helpt dat
 
Waarschijnlijk was een tekort de oorzaak en door minder lang licht aan te hebben is de vraag naar de voedingsstof kleiner.
 
Dus ik moet mijn lamp langer aanlaten dus bijvoorbeeld nu 10 uur inplaats van 8?
 
Jij hebt het niet op de planten dacht ik. Op dode objecten heb je sneller algen omdat die niet concurreren.
Ik zou het gewoon weghalen en eventueel het licht wat terugbrengen waardoor er minder vraag is door de planten.
 
Ga ik doen. 🙂
Super bedankt
 
Ik ben gewoon gelijk begonnen met 10 uur per dag is een led verlichting (sf qube led 15 ).
 
Ik begin ook altijd direct met de normale verlichting van 9 uur.
 
De haartjes zijn niet terug gekomen, maar toen kwam de bruinalg om het hoekje kijken 🙁
De witte rotsen zijn ondertussen bruin. Het zit niet op de plantjes. Volgens mij wel een goed teken? Maar hoe kan ik die algen snel verwijderen voordat ze de plantjes gaan terroriseren?
Ben gestopt met de carbo kuur, de baardalg is bijna weg maar merkte dat hij immuun begon te worden dus heb de bladeren waar het nog op zat weg geknipt.
 
Ik heb ook van die haartjes op de ruiten van mijn Juwel zitten. Je ziet ze enkel als je van dichtbij kijkt wapperen in de waterstroom. De renslakken en appelslakken eten ervan en soms zie ik de pleco er ook aan zjabberen.
Het wordt bij mij niet erger maar het gaat ook niet volledig weg. Eigenlijk stoort het me niet en het blijft voedsel voor mijn slakken 🙂
 
In de regel is het een kwestie van niet voldoende goede bacterien die je vuil omzetten.
Hoe lang draait het bakje nu Marrie??
 
Het is ongeveer 3 weken geleden dat ik de grote verbouwing heb gedaan. Dus 3 weken. Maar daarvoor 4 jaar. (Ruim 50% van dat water zit er in en 50% nieuw)
 
Dan ben je denk ik veel bacterien kwijtgeraakt en dan kun je wat bruine alg krijgen.
Dat komt wel weer goed.
 
het zou ook aan je lampen kunnen liggen, dat ze vervangen moeten worden dat ze in kwaliteit afnemen, maar kan ook zijn dat je de temperatuur van de bak moet bijstellen omdat het buiten nu warmer wordt dus wordt. niet erg hoor, das natuurlijk gang van zaken , wat algeneters erin doen.
 
Ik denk dat als je er nu andere lampen in zou doen dat je juist meer licht in de bak brengt en de algen sneller gaan groeien.
Die profiteren ook van het licht namelijk.
Bruinalg kun je zowel bij veel als bij weinig licht krijgen namelijk.
 
Ik heb 2 maanden terug de lamp vervangen.
Het water is wel warmer dan een paar weken terug (heb nu zelfs rond 12 uur de verwarming uit want anders wordt het veel te warm in de bak) misschien is dat de oorzaak.
En heel wat planten zijn nog nieuw en moeten nog aanslaan en zullen denk ik niet echt concurreren.
De algen zitten trouwens alleen op de witte rotsjes. Verder nergens op. En ik heb 2 algeneters maar die eten daar niet van 🙁 hopelijk gaat het vanzelf weg 🙂
 
Ik dacht juist op de ramen??
Of bedoel je dat de bruine alg juist op de stenen zit? Ik zou me om die bruine niet echt zorgen maken want als alles weer goed is ingedraaid dan verdwijnt dat wel weer.
 
Ja die haartjes maar de bruinalg zit op de stenen.
De haartjes zijn al iets minder. Poets ze elke keer weg en het lijkt minder te worden.
 
ik zou het gewoon afwachten, waarschijnlijk moet het aquarium nog inwerken. en bij nieuwe planten komen ook nieuwe problemen.

bruine alg van licht moet weer wennen aan het licht, gaat weg en kan je makkelijk wegpoetsen.
haartjes op het raam kan je idd gewoon eraf vegen.

let op dat je het water niet te schoon houdt, daarvan kan het ook mis gaan.

miss even testen?

en hoelang draaid het aquarium al.
 
Nu na deze verbouwing 3 weken.
Ververs 1x per week een klein beetje en 1x per maand de helft.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan