Wat is er nieuw

Haartjes op ruit

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Marrie98
  • Startdatum Startdatum
Marrie98 zei:
Ik heb 2 maanden terug de lamp vervangen.
Het water is wel warmer dan een paar weken terug (heb nu zelfs rond 12 uur de verwarming uit want anders wordt het veel te warm in de bak) misschien is dat de oorzaak.
En heel wat planten zijn nog nieuw en moeten nog aanslaan en zullen denk ik niet echt concurreren.
De algen zitten trouwens alleen op de witte rotsjes. Verder nergens op. En ik heb 2 algeneters maar die eten daar niet van 🙁 hopelijk gaat het vanzelf weg 🙂

Verwarming uitdoen op een tijdklok is niet slim. Hierdoor krijg je nog meer schommelingen in de temperatuur. Als de thermostaat in het element de temperatuur niet goed onder controle heeft, dan deugt het ding niet.

Algen willen maar 1 ding: Profiteren van zaken die nadeling zijn voor planten zoals:

* Schommeling van temperatuur
* Schommeling van co2 waarden
* Tekorten aan voedingsstoffen

Sommige winkels adviseren om de stoppen met het voeden van planten als je algen hebt. Mijn advies: NIET DOEN

Je moet er voor zorgen dat de voedingsstoffen in balans zijn en stabiel blijven, test dus regelmatig op ijzer, fosfaat, nitraat. Heb je sterke verlichting en je voegt geen co2 toe, dan zit je al fout.

Co2 is een element dat planten absoluut nodig hebben, zeker in een druk beplante bak.

Ik heb ervaring met diverse systemen. Ik heb bio co2 gehad, dat is mijns inzien ellendig, arbeidsintensief, duur in gebruik (tenzij je elke dag een fles suikerwater met gist wil gaan zitten maken) en geeft heel ongelijkmatig co2 af.

Ook Co2 gekoppeld aan een tijdschakelaar is niet ideaal, je hebt geen controle over de co2 waardes. Het is beter dan bio, maar ik ben overgegaan op een volautomaat.

Het is een flinke investering, maar zeker de moeite waard!

Ik heb destijds bij een opheffing goedkoop onderdelen kunnen kopen, maar als je dat niet kunt, reken dan wel op een behoorlijke investering.

Wat heb je nodig (ik kan wat dingen vergeten zijn):

2 Co2 drukflessen. Zelf heb ik 500gr flessen (60 tot 90 euro p/stuk), zorg dat er ook een beugel aan zit, bij mijn dierenzaak mogen ze flessen zonder beugel niet hervullen.
Fleshouder
Drukverlager (70 bar > 2 bar werkdruk)
Magneetventiel (Om te schakelen)
Co2 controller met PH elektrode (kost �150 als je deze bij veldhuis eigen merk koopt. Doet wat het moet doen, niet meer niet minder, en is betrouwbaar).
Diffuser (Reactor, Atomizer, flipper, taifun). Ik heb ze allemaal geprobeerd, de Atomizer is bij mij het meest efficient, veel minder kans op lekken dan een reactor en remt je filter niet af.
Gebruik ook geschikte co2 slangen, geen luchtslangen. Bij een atomizer heb je een grotere werkdruk van 2 bar nodig, dus geschikte en lekvrije aansluitingen zijn van groot belang.

PS. Wat kun je verder over je aquarium vertellen? Gebruik je een extern filter of intern? Biologische filtratie? Frequentie van schoonmaken? Houd je de bacterien wel goed in leven (bio filter niet kapotspoelen etc).

Post ook eens je waterwaarden, en dan met name:

PH, GH, KH, FE, No3 & Po4

Ik heb zelf veel baardalg gehad in het begin, en bij mij is het uiteindelijk opgelost met goede balans, een groot extern filter en stabiele Co2.
 
De bruinalg is gewoon een opstartprobleem en dat verdwijnt dus wel weer.
 
Man, als ik zoveel geld had,om allemaal te kopen. Nou.

Was het nou een Hobby, of pak je er een stoel bij, om alles te controleren?
Mag jij wel een bak van 9 m.hebben, zeker?

Wat is r op tegen,om de week een fles te maken? voor Bio?
 
Eens met Bertus, ik heb ook geen honderden euro's over om de nieuwste CO2 apparatuur aan te schaffen. Ik moet eens in de twee weken een nieuwe fles bio CO2 maken (200gr suiker, 5 gr gist en 0,75 liter water), kost me 5 minuten. Ja, het is wel goed opletten en op tijd de fles vervangen zodat je niet zonder CO2 zit. Voordeel is dat het me een paar pakken suiker per jaar kost en een paar pakjes gist. En mijn planten groeien prima.
 
Schepje suiker in de koffie?
 
Ik denk dat Marrie zo nodig prima uit de voeten kan met bio co2.
Altijd kan ze ook een drukfles nemen maar zelf heb ik er voor nog geen 100 euro 4 op MP gekocht.
Zoveel geld uitgeven vind ik ook wat overbodig, maar goed iedereen is natuurlijk vrij om te kopen wat hij of zij wil.
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: morge John
      Terug
      Bovenaan