Wat is er nieuw

Habrosus worden niet rustig

Even een update:
Gisteren nog steeds de hele dag onrustig. Ook weer geprobeerd met meer stroming maar dan op een andere plek, dit gaf ook weer meer onrust net als de vorige keer.
Veel voer op de bodem helpt i.i.g. wel, ik heb nu ook Rotifer gehaald, of de Cory's het eten kan ik niet echt zien maar de Amandae's vinden het ook lekker.

Deze ochtend voor het eerst dat ik de kamer in kom en de Cory's op de bodem zie liggen, misschien eindelijk een beetje vooruitgang, de filteruitstroom staat nog steeds boven water, dat laat ik maar zo ook, ik zie nu constant luchtbelletjes in het water zweven.

Dat een garnaal er vandoor gaat met een tabletje heb ik ook al een keer gezien, dit was een halve, hele zijn te zwaar voor ze (ik heb die van Dennerle, Cookies special menu). Alleen een hele tablet wordt overwoekerd door slakken, dus ik denk dat ik die ook maar fijn maak.

Wordt vervolgd.

Ik heb sinds een week ook de habrosus maar zie ze helemaal niet langs de ruit zwemmen.
Ze liggen een beetje te chillen en naar hun buren, de pygmeus te kijken.
Ik heb alleen een rustig lopende sponsfilter in de bak, temp 22 graden, overdag iets hoger. Gebruik geen verwarming. Op de bodem erg fijn zand en wat schuilplekken en planten.
Geen andere bewoners in de bak.

Het gaat nu ook al de hele dag goed. Ik begin te vermoeden dat ze niet genoeg te eten hadden. Ik ben meer gaan voeren en sindsdien zijn ze veel rustiger en gedragen zich zoals ik van Corydoras gewend ben. Ik tel er wel steeds maar maximaal 8 i.p.v. 10, dit wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk 2 missen maar het zou wel kunnen. De pygmaeus hebben we ook maandenlang gedacht dat we er nog maar 6 hadden terwijl ze alle 10 gezond en wel nog in de bak zaten.

Ik hoop dat het nu beter gaat. Natuurlijk meteen na het plaatsen van het vorige bericht zijn ze weer aan het zwemmen tegen het glas..... Maar goed er is verbetering.

Kan het zijn dat de habrosus last hebben van de Japonica garnalen?
Zijn gevallen bekend dat ze kleinere medebewoners aanvallen en zelfs opeten namelijk.
Misschien totaal niet het geval in jouw bakje maar zou dat eens uitzoeken voor de grap.

Heb ik ook naar gekeken, maar ze trekken zich niks van elkaar aan. Er is ook meer dan genoeg voer voor de japonica's. Er ligt heel wat eiken, beuken en catappa blad in de bak.
Er zijn inderdaad gevallen bekend dat japonica's kleine vissen lastig vallen maar dat doen ze hier niet gelukkig, ik denk dat als ze te weinig te eten hebben het een ander verhaal kan worden.

Maar het gaat al echt stukken beter nu!

Vandaag wel weer meer onrust. Meer voer is dus niet de echte oplossing. Er zitten er wel vaker meer op de bodem,dat dan weer wel.

Even voor de zekerheid, ze zijn toch geen eitjes aan het afzetten? (niet dat me dat waarschijnlijk lijkt, maar even voor de zekerheid om het uit te sluiten 😉 )

Als ik kijk wat hier anders is, is dat dus de stroming onderin en verder volgens mij alleen de medebewoners. Mijn habrosus hebben als 'huisgenoten' 2 Ancistrus claro, 1 P. maccus, 50+ (voornamelijk Crystal red) garnalen, 1 appelslak en (te) veel poel- en puntslakken. Ik heb dus geen vissen in de midden- en bovenlaag en de vissen die ik heb zijn vrij inactief. Maar de vuurtetra's en de ringbandsnoekjes lijken me toch ook niet zo druk dat dit problemen kan opleveren.

Hoe zit het met de verlichting, is die misschien extra fel?

Nee, eitjes afzetten herken ik wel.
De stroming lukt me niet om dat zo te krijgen dat ze op de bodem gaan zitten ze worden er alleen maar drukker van.
Licht is ook niet fel, het water is lichtbruin door het catappa blad en de grote echinodorus planten zorgen voor veel schaduw. Er zit ook maar 1 tl buis in de kap. Ik zie het ze ook doen als het licht nog niet aan is.
Gisteren ging het in ieder geval wel goed, nu zou ik alleen wel willen weten waarom gisteren wel en vandaag niet.
Ik zou haast denken dat er iets in het water zit wat ze niet fijn vinden.

Ik heb in het begin veel problemen gehad met de amandae's, die gaan nu wel goed. Zeker weten doe ik het niet maar vermoedelijk is er toen lijm van klustape in de bak terecht gekomen. Toen ik daar achter kwam heb ik over kool gefilterd en de tape verwijderd, sindsdien gaan de amandae's goed.

Dan blijft er inderdaad bijna niets anders over dan dat er iets in het water zit wat ze niet fijn vinden. Het is dan wel weer vreemd dat het gisteren beter was dan vandaag. Dan moet er bijna vandaag iets aan het water toegevoegd zijn...

Ik heb vandaag weer wat zaken veranderd als probeersel:

- temperatuur 1 graad hoger gezet (nu 23 graden)
- filterwatten als voorfilter i.p.v. de standaard voorfilterspons die bij de Eden 511 zit (het viel me op dat er nogal wat zweefvuil rond bleef gaan)
- filterwater ververst, het water in de filter was erg zwart, ook veel gevoerd de laatste dagen dus waarschijnlijk niet zo vreemd. Niet de sponzen uitgeknepen en ook de keramische buisjes niet uitgespoeld.
- extra filter op de bodem gericht (maar nu een kleiner filter met minder sterke stroming) en ook hier filterwatten in de behuizing gedaan.

Nu maar weer zien wat dit brengt.

Gisteren ook nog een dode Annulatus gevonden 🙁, misschien wel e.e.a. met elkaar te maken...ik heb nu nog 1 mannetje en 2 vrouwtjes.

Even weer een update:

-extra filter er nu 2 dagen weer uitgehaald, dit had een averechts effect helaas.
-temperatuur is nog wel 23 graden
-filterwatten gisteren vervangen
-gisteren de uitstroom van de filter meer parallel aan het wateroppervlak gezet en ik zie vandaag verbetering! De uitstroom ging eerst meer omhoog zodat het water meer naar beneden viel, nu gaat het via de voorruit naar beneden, vandaag nog maar een paar Cory's die op en neer langs het glas gingen en sinds het voeren net zit alles op de bodem.

Wel heb ik 1 dode Cory er uit gehaald, deze had schimmel aan een vin en die had ik behandeld met een zoutdipje, dit heeft echter niet geholpen en het beestje is helaas doodgegaan. Dit deed meteen denken aan een slechte waterkwaliteit (schimmel moet ergens vandaan komen toch?), echter een nitraat van 10 en amonia van 0 lijkt me toch niet wijzen op slechte waterkwaliteit. Misschien gewoon pech gehad met een beschadigde vin.

Ik ben i.i.g. voorzichtig positief, nu maar hopen dat het zo blijft.

Het gaat steeds beter, net nog 8 Habrosus kunnen tellen, wellicht zit nr.9 ook nog wel ergens verstopt. Ze zitten nu i.i.g. al dagen achter elkaar lekker waar ze horen, af en toe zwemt er nog wel eens 1 tegen het glas maar niet meer massaal en ook niet meer dat het op stress gedrag lijkt.
Zoals ik het nu zie zijn er 2 waarschijnlijke oorzaken voor het gedrag.

1: te veel zweefvuil
2: stroming net niet op de juiste plek waardoor er naar hun zin te weinig zuurstof in het water zat.

Ik kan het niet met zekerheid zeggen welke van de 2 de doorslag gaf want ik heb de filterwatten toegevoegd in de filter tegelijk met het veranderen van de uitstroom.

Fijn dat het beter met ze gaat.
Gisteren was ik in een winkel en daar had ik het met de verkoopster over cory's en de hoogte van het aquarium en zij vertelde me dat ze o.a. de habrosus na aankomst eerst in een laag bakje zetten, zodat ze tijdens het aansterken gemakkelijker aan het oppervlakte kunnen ademhalen. Nu is de rekord700 net een paar centimeter hoger dan de rekord600. Zou dat er eventueel nog iets mee te maken kunnen hebben?

Tja, zelfs dat zou nog een mogelijkheid kunnen zijn, dan hebben al mijn pogingen helemaal niks te maken met het feit dat ze nu wel rustig zijn maar hebben ze een lange periode nodig gehad om te wennen. Vervelende is dat de visjes het niet kunnen vertellen....ik kan nu i.i.g. weer met plezier naar de bak kijken, ik heb er zelfs aan gedacht om de bak leeg te halen om te kijken of er ergens iets raars aan de hand is. Ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb 🙂

Het is inderdaad soms vervelend dat ze niet kunnen praten 😉.
Maar gelukkig gaat het nu goed!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan