Halfmoon betta ligt op de bodem?


S

storm337

Guest
Hallo allemaal,

In mijn 60x30x30 bakje hapten de vissen eerst naar zuurstof, de pauwooggrondels, en de rasbora´s
Toen is een groot deel van mijn school rasbora´s uit het niets verdwenen..
(waarschijnlijk het pauwoog mannetje) en nu zijn alle vrouwtjes van het mannetje ook dood.
Allemaal op de zelfde manier, eerst 1 dag aan het oppervlak naar adem happen, daarna op de bodem liggen en uiteindelijk langzaam dood gegaan.. Ik natuurlijk alles proberen, Zuurstofsteentje aangezet, water verversen, uiteindelijk is het laatste vrouwtje ook dood gegaan.

Nu was ik bij een winkel waar ik niet vaak kom en wat niet heel dichtbij is voor mij, ik was aan het kijken voor een betta want mijn uiteindelijke bestand zou dit worden:

1 Betta splendens man
3 Tateurndina occellicauda
5 Otocinclus affinis
15 Rasbora maculata

ik heb uiteindelijk een betta meegenomen, een half moon die niet heel goedkoop was, maar nu ligt deze elke vijf minuten op de bodem. Het lijkt wel of hij aan het rusten is, maar ik weet niet of het door ouderdom komt, of door een zuurstof probleem of iets. Ik zal morgen wat foto´s posten.
 
als er zelfs zuurstofgebrek is met een luchtpompje erin, dan lijkt het mij geen zuurstof probleem.

kan je je waterwaardes is opmeten?
 
Hoe is de stroming in je aquarium? Betta's houden niet van heel veel stroming. Zeker de varianten met lange vinnen kunnen erg moe worden van veel stroming.
Zuurstofprobleem verwacht ik wat minder snel bij een Betta aangezien deze ook aan de lucht adem kunnen halen (mits er natuurlijk ruimte tussen de kap en waterlijn aanwezig is).
 
Zoals Noa ook al aangeeft rusten de langvinnigen vrij veel en daarom ook dat ik alleen nog maar die met de korte vinnen koop. Ik heb nu de Dumbo aer en die hebben daar geen last van. Soms verkoopt men ook nog wat oudere Betta s en dan zie je dit gedrag soms. Eet de vis wel goed verder?
Weet je ook de waarden van je bak?
 
Wat mij bij mn Dumbo s opvalt is dat deze beide juist graag naar de uitstroom toe zwemmen en dan zich laten meedrijven en daarop dan weer ertegenin gaan zwemmen. Het lijkt wel een soort spelletje wat ze ervan maken.
 
Wat mij bij mn Dumbo s opvalt is dat deze beide juist graag naar de uitstroom toe zwemmen en dan zich laten meedrijven en daarop dan weer ertegenin gaan zwemmen. Het lijkt wel een soort spelletje wat ze ervan maken.

ik heb zelf een ook een dumbo ear sinds kort... heb nog nooit zo´n actieve vis meegemaakt :D
 
Ja die ervaring heb ik ook Rich. Die zitten geen seconde stil zeg maar.
 
Ja die ervaring heb ik ook Rich. Die zitten geen seconde stil zeg maar.


Ik heb de betta pas een paar dagen, hij lijkt heel oud en ik baal dat ik daar nu pas achter kom want ik heb er redelijk veel voor betaald..
En omdat ik het visje graag lang zou willen hebben, zonder dat deze dood gaat aan ouderdom in een maandje.

Ik had het filter net schoon gemaakt en toen was de uitstroom weer enorm hard, mischien ligt het daar aan, maar nu ik er zo over nadenk vraag ik mij af
`Waarom is het niet normaal dat er in de winkel staat hoe oud ze zijn?
Sommige zullen het een gekke gedachte vinden maar ik vind het best interessant :D
De vis eet goed maar ik heb de indruk dat hij niet goed kan doseren. De andere vissen eten een paar muggenlarfjes en laten de rest rondzweven in de bak totdat ze weer willen eten, maar de betta kan elk moment ontploffen lijkt het wel.. Zoveel eet hij, ik ga wel minder voeren en
ik zie wel hoe het visje het doet, ik zal morgen wel een foto van mijn betta plaatsen.
 
zoals hierboven aangegeven is wordt een langvinnige betta snel erg moe ofwel hij wordt gehinderd door zijn lange vinnen en dan liggen ze vaak op de bodem.
om de stroming te verminderen kun je je uitstroom op het raam of achterwand richten dat zal je betta zeker waarderen zorg ook dat je drijfplanten en hogere planten in je bak hebt hierop zal je betta gaan uitrusten en hoeft hij minder energie te spenderen aan het ademhalen waardoor hij ook weer iets actiever kan worden.
omdat een mooi mannetje vaak eerst gebruikt wordt voor de kweek zijn ze idd vaak al wat ouder.
wil je een mannetje dat jong is of wil je weten hoe oud een betta is raad ik je aan bij een hobbykweker langs te gaan deze houden exact bij hoe oud een betta is.
kom anders eens naar vivarium in november hier staat een stand met betta's die allen van hobbykwekers afkomen meestal zijn de kwekers er zelf ook bij aanwezig en kun je je vragen stellen.
 
De lfs haalt ze van de groothandel en die weten natuurlijk ook geen leeftijd. daarbij komt dat ze weten dat een oude Betta niet snel zal worden verkocht.
 
klopt John maar vaak hebben ze wel al een nestje gehad voor ze in de LFS komen mits ze mooi genoeg zijn ook de mannetjes wordt natuurlijk ook langer mee gewacht om te verkopen dan de vruwtjes omdat deze zo mooi mogelijk in hun vinnen moeten zitten.

daarbij vragen ze naar mijn mening bij de LFS onmogelijke prijzen soms
 
klopt John maar vaak hebben ze wel al een nestje gehad voor ze in de LFS komen mits ze mooi genoeg zijn ook de mannetjes wordt natuurlijk ook langer mee gewacht om te verkopen dan de vruwtjes omdat deze zo mooi mogelijk in hun vinnen moeten zitten.

daarbij vragen ze naar mijn mening bij de LFS onmogelijke prijzen soms

puur uit nieuwschierigheid, maar wat vind jij onmogelijke prijzen?
 
25 euro vind ik veel op de hbs worden de vissen vaak goedkoper aangeboden en dan heb je mooiere vissen.
 
Ja soms zie je hoge prijzen maar hier bij de lfs valt het nogal mee.
 

Terug
Bovenaan