Hallo Aquaforum-leden


jagermeister

Active member
Lid geworden
3 augustus 2021
Berichten
41
Leeftijd
45
Hallo Aquaforum-leden,

Ik ben Jeroen (43). De afgelopen maanden heb ik mij redelijk ingelezen in het Aquascapen en heb ik de benodigde spullen verzameld. Na een dark start periode van een week of 4 draait mijn eerste bakkie ever nu een aantal dagen beplant. So far so good volgens mij. Ik wil er deze week de eerste bewoners aan toevoegen en wilde beginnen met een groepje Amano garnalen en eventueel een ottocinclus die me gaan helpen bij het bestrijden van algen - welke ik nu overigens nog niet of amper gespot heb. Later volgens de visjes maar ik ben er nog niet uit welke ik er in wil doen.

Uiteraard hoort een forum-registratie er ook bij want er zullen vast onderwerpen zijn waar ik vragen over heb of waar ik misschien (na verloop van tijd) over mee kan praten. Hieronder wat fotootjes van mijn nieuwe hobby (60P).

IMG_20210803_163028.jpg
IMG_20210803_162652.jpg
IMG_20210803_162725.jpg
 
Dankjewel Ton. Ik ben er eigenlijk ook wel erg tevreden over en hoop dat het mooi gaat groeien allemaal. :)
 
Welkom Jeroen en ik zou er nu geen Oto s in doen want dat kun je beter na bijvoorbeeld een half jaar pas doen want anders krijgen ze vaak te weinig voeding.
Dankjewel John. En ook bedankt voor de tip. Klinkt eigenlijk wel logisch. Nu geen of nauwelijks alg te bespeuren nog dus dan zou ie inderdaad niets te eten hebben.
 
Ook met toevoegen van garnalen kun je beter even wachten, een bak moet rijpen eer je er bewoners in doet en dat rijpingsproces duurt minimaal 4 weken.

Mijn advies: koop een druppeltestkit (geen teststrips kopen want die zijn net zo betrouwbaar als koffiedik kijken) en dan in de derde opstartweek ga je eens je waardes meten
 
Ook met toevoegen van garnalen kun je beter even wachten, een bak moet rijpen eer je er bewoners in doet en dat rijpingsproces duurt minimaal 4 weken.

Mijn advies: koop een druppeltestkit (geen teststrips kopen want die zijn net zo betrouwbaar als koffiedik kijken) en dan in de derde opstartweek ga je eens je waardes meten
Maar de bak heeft juist een dark start van 4 weken gehad (geen licht, geen co2, geen planten, geen dieren, slechts een aantal waterverversingen) om ammonia en nitriet pieken al gehad te hebben. Ik begreep dat je na de dark start periode in principe ook meteen vissen kunt bijvoegen.

Druppeltest heb ik. Waterwaarden vorige week:

Ph = c.a. 7.0
KH = 3
GH = 4
NH3/NH4 (ammonia) = 0 mg
NO2 (nitriet) = 0 mg
NO3 (nitraat) = 20 mg
 

Terug
Bovenaan