Hallo iedereen!


P

Pafwang

Guest
Ik ben Maurice en ben net sinds een klein maandje weer begonnen met de hobby… Ik heb een klein bakje van 54liter aangeschaft (met binnenfilter) en heb tot nu toe alles volgens de opstart regels gedaan(Waterwissels, filter voeren, bacteriën toevoegen, plantenvoeding toevoegen etc). Echter heb ik nu iets in mijn aquarium en kan er via internet niet echt 100% achterkomen wat het is. Het heeft wel wat weg van baardalg, maar ook weer niet, lijkt ook wel op opstartbloei maar weet het niet zeker. Ik heb hier foto’s van gemaakt en nu was mijn vraag of iemand mij zou kunnen helpen na het zien van de foto’s.

Maurice beginnende aquariaan
 

Bijlagen

  • IMG_0244.JPG
    IMG_0244.JPG
    152.2 KB · Weergaven: 122
  • IMG_0245.JPG
    IMG_0245.JPG
    138 KB · Weergaven: 131
  • IMG_0246.JPG
    IMG_0246.JPG
    141.9 KB · Weergaven: 126
  • IMG_0247.JPG
    IMG_0247.JPG
    203 KB · Weergaven: 125
  • IMG_0248.JPG
    IMG_0248.JPG
    161.1 KB · Weergaven: 110
Zo staat het erbij?
 

Bijlagen

  • 0BBE7BCD-4A87-444B-A205-39D0BCC04218.jpg
    0BBE7BCD-4A87-444B-A205-39D0BCC04218.jpg
    38.9 KB · Weergaven: 127
  • F2112944-2561-4560-AB1F-37BBECDDBEEB.jpg
    F2112944-2561-4560-AB1F-37BBECDDBEEB.jpg
    33.2 KB · Weergaven: 128
  • B03EE4C5-3DA1-40B6-861B-7C1F9BCD947F.jpg
    B03EE4C5-3DA1-40B6-861B-7C1F9BCD947F.jpg
    41.4 KB · Weergaven: 121
  • FA6F59EB-0D9B-4DB0-BFAB-5C039EC606D1.jpg
    FA6F59EB-0D9B-4DB0-BFAB-5C039EC606D1.jpg
    43.1 KB · Weergaven: 130
Welkom! Ik gebruik ook catapabladeren, wordt hier enorm gewaardeerd door de Otocinclus en de garnalen :DD
 
Welkom Maurice,

Algen bij de start zijn redelijk normaal. De planten moeten nog aanslaan. Meestal wordt geadviseerd om vooral in het begin wat zuurstofplanten toe te voegen. Let er ook op dat je niet alleen moerasplanten gebruikt die welliswaar onderwater overleven, maar in werkelijkheid ervoor gemaakt zijn om om gedeeltelijk bovenwater (emers) te groeien. Zij kunnen tijdelijke overstromingen weerstaan aan de oevers van rivieren. Daarnaast bestaan er ook tal van volledig aquatische planten, deze zijn ervoor gemaakt om onderwater te groeien en zijn vaak ook beter aangepast om voedingsstoffen uit het water te absorberen, hierdoor kunnen ze de concurrentie met algen beter aan.
 
Welkom Maurice,

Algen bij de start zijn redelijk normaal. De planten moeten nog aanslaan. Meestal wordt geadviseerd om vooral in het begin wat zuurstofplanten toe te voegen. Let er ook op dat je niet alleen moerasplanten gebruikt die welliswaar onderwater overleven, maar in werkelijkheid ervoor gemaakt zijn om om gedeeltelijk bovenwater (emers) te groeien. Zij kunnen tijdelijke overstromingen weerstaan aan de oevers van rivieren. Daarnaast bestaan er ook tal van volledig aquatische planten, deze zijn ervoor gemaakt om onderwater te groeien en zijn vaak ook beter aangepast om voedingsstoffen uit het water te absorberen, hierdoor kunnen ze de concurrentie met algen beter aan.


Ah top bedankt voor de reactie, nog een limiet aan hoeveel zuurstofplanten, waterpest en cabomba bijv, 2 á 3 stekjes?
 
Heb je de verlichting 8 uur op een dag in het begin? Planten zullen meer wortelen in het begin daardoor.

Bedankt voor de reactie,

Ik heb had 6u en nu na 3weken de timer op 8u staan. Wil uiteindelijk rond de 9 á 10u de lamp laten schijnen.
 
Niet te weinig zuurstofplanten, cabomba wordt moeilijk. Is niet meer verkrijgbaar.


Ah oké, ik heb ook al wel andere zuurstofplanten gezien, maar houd het dan eerst wel bij waterpest, en intussen nog goed kijken naar planten die mijn aanspreken. Bedankt!
 
Iedereen bedankt tot nu toe! Ik ga deze week opzoek naar zuurstofplanten en aankomende zondag waarschijnlijk de eerste vissen erin, de waardes zijn tot nu toe allemaal goed. Ik ga eerst voor een groepje corydoras en Otocinclus affines of iets in die richting. En dan daarna de roodkopzalmpjes in een leuke schol. En evt nog iets van antennebaarsjes.
 
De otosinclus kun je beter mee wachten, zijn vaak lastig op het voer te krijgen en eten liever dus algen/microorganismen in de algen en in een nieuwe bak is dat niet voorhanden en de kans is reeel dat ze dan overlijden aan ondervoeding
 
Eens met Nicolientje. Ik zou wachten met de Otocinclus. Ik heb deze dus wel als eerste aangeschaft (ik had bovenstaande niet gelezen of niet goed onthouden) en het was een enorme uitdaging.
 
Ff een update! Vissen zitten er sinds vrijdag in en had al eerder het grote stuk hout eruit gehaald. Heb ook het filter aangepast na aanleiding van filmpjes van pondguru (pimp my filter) en heb er een luchtpompje in.

Groeten!
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    75.4 KB · Weergaven: 107
  • image.jpg
    image.jpg
    92.4 KB · Weergaven: 104
Hallo mensen,

Paar maand verder en inmiddels een ander aquarium! Kon via mijn schoonouders gratis een juwel rio180 overnemen. Ik vond de andere toch te klein en te veel geouwehoer met de waterwaardes.
De bak draait een tijd en eigenlijk geen vuiltje aan de lucht, vanaf dag 1 gewoon geen gezeur gehad.

Groeten!
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    72.8 KB · Weergaven: 93

Terug
Bovenaan